
Η 82η κινηματογραφική Μόστρα ολοκληρώθηκε χωρίς ιδιαίτερες συγκινήσεις, καθώς το ερωτικό δράμα αναζήτησης μετάνοιας και λύτρωσης "The Sun Rises on Us All" του Κινέζου Κάι Σανγκτζούν, ο σπονδυλωτός, οικολογικός, υπνωτιστικών ρυθμών, μα δραματουργικά ισχνός "Σιωπηλός Φίλος" ("Silent Friend") της Ίλντικο Ενιέντι ("Η Ψυχή και το Σώμα"), η ρεαλιστική ιστορία ενηλικίωσης "Κορίτσι" ("Girl") της Σου Τσι από την Ταϊβάν και η βιογραφία "Duse" του Πιέτρο Μαρτσέλο ("Μάρτιν Ίντεν"), με την Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι ως διάσημη Ιταλίδα θεατρίνα Ελεονόρα Ντούζε, ενθουσίασαν ελάχιστους και απογοήτευσαν άλλους τόσους, αλλά δεν έκαναν και τη διαφορά σε ένα πλούσιο φετινό line-up, το οποίο δεν θα βάλει δύσκολα στον Αλεξάντερ Πέιν. Τον πρόεδρο της κριτικής επιτροπής, ο οποίος έχει μπροστά του ένα αδιαφιλονίκητο φαβορί για το Χρυσό Λιοντάρι, το οποίο θα απονεμηθεί σήμερα το απόγευμα. Τη σπαρακτική "Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ", δεξιοτεχνικό docudrama της Τυνήσιας Κάουθερ Μπεν Χανία πάνω στην αληθινή ιστορία μιας εξάχρονης Παλαιστίνιας στη Γάζα, το οποίο έτυχε της θερμότερης υποδοχής από... καταβολής φεστιβάλ, χειροκροτούμενο για περισσότερο από είκοσι λεπτά μετά το τέλος της επίσημης προβολής του. Προηγούμενο άνετα και στις προτιμήσεις των κριτικών, Ιταλών και ξένων, όπως τις δημοσιεύει η ημερήσια έκδοση του περιοδικού Ciak, όλοι αναζητούν πλέον το Αργυρό Λιοντάρι και τα φιλμ που θα χωρέσουν στα υπόλοιπα βραβεία.

Φαβορί για το δεύτερο τη τάξει μεγάλο βραβείο είναι η μαύρη κοινωνικοπολιτική σάτιρα του Παρκ Τσαν-γουκ "No Other Choice" και από εκεί και πέρα, λαμβάνοντας υπ' όψιν την ανθρωποκεντρική ματιά του Πέιν, αλλά και την υπόλοιπη επιτροπή - οι σκηνοθέτες Μάουρα Ντελπέρo, Κριστιάν Μουντζίου, Μοχαμάντ Ρασούλοφ, Στεφάν Μπριζέ και οι ηθοποιοί Φερνάντα Τόρες και Ζάο Τάο – σημαντικές ελπίδες διατηρεί ο Πάολο Σορεντίνο με το μελαγχολικό "La Grazia" και ο τρυφερός Τζιμ Τζάρμους του "Father Mother Sister Brother". Αν πάλι κάποιος σκεφτεί πιο οσκαρικά, η Κάθριν Μπίγκελοου με το "A House of Dynamite" και ο Γκιγιέρμο ντελ Τόρο με τον "Frankenstein" του θα έχουν τον πρώτο λόγο στη σκηνοθεσία. Μια κατηγορία στην οποία "παίζει" δυναμικά και ο Γιώργος Λάνθιμος με την "Βουγονία", η οποία μπορεί να βολευτεί και με το βραβείο σεναρίου ή αυτό του αντρικού ρόλου για τον Τζέσι Πλέμονς. Δυνατοί συνδιεκδικητές του ο Τόνι Σερβίλο ("La Grazia") και ο Ντουέιν Τζόνσον ("The Smashing Machine"), ενώ για τη γυναικεία ερμηνεία προβάδισμα έχουν οι Ζιλέι Σιν ("The Sun Rises on Us All"), Αμάντα Σέιφριντ ("The Testament of Ann Lee") και Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι ("Duse").

Η πολυδιάστατη ελληνική παρουσία
Το ελληνικό σινεμά δήλωσε παρών στο φεστιβάλ με δυο ταινίες στα παράλληλα τμήματα και τρεις συμπαραγωγές στο τμήμα "Immersive". Η Εύη Καλογηροπούλου, της βραβευμένης μικρού μήκους "Στο Θρόνο του Ξέρξη", παρουσίασε στην "Εβδομάδα Κριτικής" την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της "Gorgonà". Μια άφοβη, προκλητική και σέξι αλληγορία φαντασίας με τους Μελισσάνθη Μάχουτ, Ορόρα Μάριον, Χρήστο Λούλη και Κώστα Νικούλι, η οποία προσπαθεί θαρραλέα να αψηφήσει τα όρια των κινηματογραφικών ειδών. Με μετα-αλμοδοβαρική ειρωνεία μας μεταφέρει σε ένα άχρονο σύμπαν οικολογικής καταστροφής, όπου το φιλμ νουάρ, ο queer ερωτισμός, το μιούζικαλ, η σινεφίλ παρωδία, το camp, το μελόδραμα και το sci-fi συναντιούνται χωρίς, όμως, να μπορούν να συνεννοηθούν μεταξύ τους, σκορπισμένα μέσα σε ένα προσχηματικά στημένο σενάριο και μια γκροτέσκα, εκτός ελέγχου υπερβολή (κάθε αφηγηματικού και δραματικού είδους).
Η "Αρκουδότρυπα", αντιθέτως, διαθέτει λιγότερες δημιουργικές ιδέες, όπως η ευρηματική αντιπαράθεση λαογραφικού παρελθόντος και κιτς παρόντος, αλλά η διηγηματική συγκρότηση και οι πειστικές πρωταγωνιστικές ερμηνείες της (Χαρά Κυριαζή, Πάμελα Οικονομάκη) χάρισαν στους σκηνοθέτες Χρυσιάννα Παπαδάκη και Στέργιο Ντινόπουλο το βραβείο Europa Cinemas Label, ως καλύτερη ευρωπαϊκή ταινία από το τμήμα "Giornate degli Autori". Βασισμένη στην ομότιτλη μικρού μήκους η οποία απέσπασε πρόπερσι τον Χρυσό Διόνυσο στο φεστιβάλ Δράμας, η "Αρκουδότρυπα" υποστηρίζει τις παθιασμένες αντιφάσεις των χαρακτήρων της και περιγράφει την ελληνική επαρχία με χιούμορ και ειλικρίνεια, αν και θυσιάζει τη ρεαλιστική δυναμική της για μια μάλλον υπερβολικά ονειρική "έξοδο".

Τέλος, το ONX (Onassis eXtended realities) του Ιδρύματος Ωνάση είναι συμπαραγωγός σε τρία ψηφιακά έργα τα οποία συμμετέχουν στο πρωτοποριακό τμήμα "Immersive". Στο "Best of" βρίσκουμε την καινούργια εκδοχή της εγκατάστασης "Constantinopoliad", σε λόγια/σενάριο της Βρετανής sister sylvester και μουσική της Αιγύπτιας Ναντάχ Ελ Σαζλί, μια απροσδόκητη, υποβλητική προσέγγιση του καβαφικού κόσμου, ενώ στο "Concorso Competition" διαγωνίζονται το "Collective Body" της Αμερικάνας Σάρα Σίλβερμπλατ-Μπιούσετ, το οποίο προσπαθεί να επαναπροσδιορίσει τη σχέση του ανθρώπινου σώματος με τη γύρω του πραγματικότητα μέσω της κίνησης, και το πολύ ενδιαφέρον "Blur", μια "ζωντανή θεατρική παράσταση" εκτεταμένης πραγματικότητας (XR) πάνω στο πένθος, σε σκηνοθεσία των Κρεγκ Κουϊντέρο και Φίμπι Γκρίνμπεργκ.
Ευχαριστούμε την Aegean Airlines για την υποστήριξή της στην πραγματοποίηση του ταξιδιού.