Ούτε "rom", ούτε "com": Μα πού πήγαν τέλος πάντων οι καλές ρομαντικές κομεντί;

Ένα είδος που αγαπήθηκε όσο λίγα, έχει σχεδόν εξαφανιστεί από τη μεγάλη οθόνη. Θα μπορέσει να κάνει το comeback που του αξίζει;

Ξαφνικά 30

Ετοιμάζω ένα πάρτι γενεθλίων με θέμα "Ξαφνικά… 30!", εμπνευσμένο από την εμβληματική ρομαντική κωμωδία των 00s, και σκέφτομαι μια συζήτηση που ανοίγει ξανά και ξανά τα τελευταία χρόνια: μήπως έχουν πεθάνει οι rom-com; Η εύκολη απάντηση, με βάση τα νούμερα, είναι όχι. Στις streaming πλατφόρμες η κυκλοφορία αυτού του είδους καλά κρατεί και μας αναγκάζει να αναδιατυπώσουμε το ερώτημα. Μήπως έχουν πεθάνει οι αξιόλογες rom-com, που γίνονται κλασικές σε βαθμό που να κάνεις πάρτι με βάση την παρακαταθήκη τους; Δυστυχώς, εδώ η απάντηση είναι τελείως διαφορετική. 

Μετά την απότομη άνοδο του είδους, που ξεκίνησε άτυπα το 1989 με το σουξέ του "Όταν ο Χάρι γνώρισε τη Σάλι" της Νόρα Έφρον και συνεχίστηκε για δύο δεκαετίες, τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια είναι ελάχιστοι οι τίτλοι που κατάφεραν να συγκινήσουν το κοινό, πόσο μάλλον να επιτύχουν οποιουδήποτε είδους διαχρονικότητα. Για αρχή, δεν είναι τυχαίο πως την ίδια χρονική περίοδο πάσχει κι ένα ακόμα είδος, με πρώτου βαθμού συγγένεια: η παραδοσιακή κωμωδία.

Η σαρωτική έλευση των social media ήρθε μαζί και με μία μεταστροφή της έκφρασης και επικαιρότητας του χιούμορ (πόσα meme/tik toks μπορείς να εξηγήσεις σε κάποιον που δεν έχει συνδεθεί ποτέ του στο διαδίκτυο;), κάνοντας τη δουλειά των σεναριογράφων πάρα πολύ δύσκολη, μιας και (σχεδόν κάθε) "αστείο" σε σχέση με την επικαιρότητα είναι στην καλύτερη περίπτωση παρωχημένο μέχρι να φτάσει η ταινία στη μεγάλη οθόνη.

Όταν ο Χάρι γνώρισε τη Σάλι
"Όταν ο Χάρι γνώρισε τη Σάλι"

Αντίστοιχα, άλλαξε και το κομμάτι του "ρομαντισμού". Όταν οι περισσότερες γνωριμίες, ραντεβού και σχέσεις ξεκινούν και αναπτύσσονται μέσω των social media ή των dating apps, πόσα meet cute μπορείς να κατασκευάσεις που να μην είναι τουλάχιστον άτοπα; Εδώ, οφείλουμε να παραδεχτούμε και μια δύσκολη αλήθεια. Η αλλαγή του τοπίου του dating, που συνοδεύτηκε και από την ενδυνάμωση των γυναικών και των επιλογών τους, έφερε στην επιφάνεια πολλές συμπεριφορές που πλέον δεν είναι αποδεκτές, αλλά τότε έκαναν τους πρωταγωνιστές "χαριτωμένους". Η Μεγκ Ράιαν, για παράδειγμα, στο "Άγρυπνος στο Σιάτλ" είναι στην πραγματικότητα stalker, ενώ ο Μάθιου Μακόναχι στο "Πώς να Χωρίσετε σε 10 Μέρες" ένας παθολογικός ψεύτης. 


Θα ήταν άδικο, ωστόσο, και για τους θεατές και για τους συντελεστές, να ισχυριστούμε πως "τρώγαμε τόσο εύκολα το παραμύθι" μόνο λόγω των κοινωνικών και πατριαρχικών κανόνων που μας ήθελαν να βρούμε στη σωστή ηλικία τον λευκό ιππότη. Η ικανότητα των σεναριογράφων να κάνουν τους χαρακτήρες προσεγγίσιμους, παρά τα εξωφρενικά κάποιες φορές σενάρια στα οποία βρίσκονταν, η ορθή ανάπτυξη των προσωπικοτήτων τους αλλά και της μεταξύ τους χημείας είναι αυτή που μας παρέσυρε στην ιστορία τους, αλλά και αυτή που λείπει από τις σύγχρονες κομεντί.

Παράλληλα, οι συγκεκριμένες ταινίες δεν έκαναν εκπτώσεις σε κανέναν τομέα: από το επιτυχημένο κάστινγκ και τα εμβληματικά κουστούμια (δείτε τα φορέματα στο "Ξαφνικά …30!" και το "Πώς να Χωρίσετε…") μέχρι την πρωτότυπη μουσική (είτε μιλάμε για τον Χανς Ζίμερ στο "The Holiday" είτε για το πανέξυπνο 80s pop hit στο "Music and Lyrics"). 

Ταιριάζουμε; 8
"Ταιριάζουμε;"


Η συζήτηση για τα παραπάνω έχει ανακάμψει χάρη σε κάποιες νέες κυκλοφορίες που επιχειρούν να επαναπροσεγγίσουν το είδος, άλλοτε ανατρέποντας τα δεδομένα του ("Ταιριάζουμε;") και πότε υιοθετώντας την κλασική δομή του ("Ρόουζ Εναντίον Ρόουζ"). Θα καταφέρουν αυτές οι ταινίες να πείσουν το Χόλιγουντ να επανεξετάσει τη χαμένη του εμπιστοσύνη στις rom-com; Δεδομένου του συνεχώς πιο έντονου αιτήματος για παραπάνω ρομαντισμό στις ζωές μας και της διαρκούς πτώσης των δημοφιλών στα στούντιο υπερηρωικών περιπετειών στο box office, οι πιθανότητες είναι με το μέρος μας.
 

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Πλήθος σινεφίλ αφιερωμάτων στο 38ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Οι πρώτες ανακοινώσεις του φεστιβάλ περιλαμβάνουν μια σειρά must προβολών.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
23/10/2025

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 23 Οκτωβρίου.

Η επανέκδοση που κάνει πρεμιέρα στα σινεμά

Μια αριστοτεχνική μεταφορά ενός σπουδαίου βιβλίου επιστρέφει στις μαρκίζες.

Αχινός

Φρέσκια ματιά στη βρετανική παράδοση του κοινωνικού ρεαλισμού μέσα από ένα διαβρωτικό μείγμα τρυφερότητας και απόγνωσης, χιούμορ και βαθιάς θλίψης. Από τον πρωταγωνιστή του "Τριγώνου της Θλίψης" Χάρις Ντίκινσον. | Powered by Uber.

Springsteen: Deliver Me from Nowhere

Το χρονικό της δημιουργίας του εμβληματικού LP "Nebraska" γίνεται ένα μελαγχολικό, ταιριαστό στο ύφος του άλμπουμ biopic, το οποίο θα χρειαζόταν ένα δραματικά βαθύτερο υπόβαθρο. | Powered by Uber.

Το Φιλί της Γυναίκας Αράχνης

Μεταφορά ενός μιούζικαλ του Μπρόντγουεϊ, βασισμένο σε οσκαρική ταινία. Άνευρο, ελάχιστα πειστικό και αδέξιο στην εναλλαγή πραγματικότητας - φαντασίας, με ερμηνευτική έκπληξη τον ταλαντούχο Τόνατιου. | Powered by Uber.

Η Κατάρα του Σέλμπι Όουκς

Found footages, home videos και κλασική αφήγηση συνδυάζονται σε μια "υβριδική" ταινία τρόμου, η οποία χτίζει ατμόσφαιρα, αλλά δεν έχει στέρεο στόρι για να την υποστηρίξει. | Powered by Uber.