Σε Κοντινό Πλάνο

4,5

Το φιλμ που ανέδειξε διεθνώς το όνομα του Κιαροστάμι αποτελεί έναν καινοτόμο σκηνοθετικό άθλο, αλλά και ένα σπαρακτικό γράμμα αγάπης στην αμείλικτη δύναμη του ανθρωπιστικού σινεμά. | Powered by Uber.

Σε Κοντινό Πλάνο 1

Ο Χοσέιν Σαμπζιάν είναι ένας άπορος άντρας που φτάνει στα άκρα μια αλλόκοτη παρεξήγηση, όταν πείθει μια ανυποψίαστη οικογένεια πως είναι ο γνωστός Ιρανός σκηνοθέτης Μοχσέν Μαχμαλμπάφ που θέλει να την προσλάβει για τα γυρίσματα της επόμενης ταινίας του. Μόλις η άκακη μηχανορραφία του γίνεται αντιληπτή, οδηγείται στο εδώλιο του δικαστηρίου κατηγορούμενος για απάτη. Ποιο, όμως, ήταν το κίνητρο πίσω από την πράξη του;

Σε Κοντινό Πλάνο 2

Σαν αναπαράσταση μιας αναπαράστασης, ένα πραγματικό περιστατικό κινηματογραφείται από την αρχή από τον Αμπάς Κιαροστάμι με τους πρωταγωνιστές να υποδύονται τους εαυτούς τους. Προκύπτει έτσι μια καινοφανής ρεαλιστική ποιότητα, όπου ο μύθος, το ντοκουμέντο και το σκηνοθετικό βλέμμα συνυπάρχουν στο ίδιο κάδρο. Με δεδομένο, λοιπόν, πως κάθε ταινία είναι κατασκευή και κατ’ επέκταση ο κινηματογράφος μια μηχανή αναζήτησης της αλήθειας μέσα από τη μελέτη των ψευδαισθήσεων, εκείνο που απομένει είναι να στραφεί η προσοχή στην ουσία, δηλαδή στις προθέσεις και τις χειρονομίες των ηρώων.

Σε Κοντινό Πλάνο 3

Στη συνείδηση του Σαμπζιάν, το σινεμά δεν είναι απλώς ψυχαγωγία, αλλά ένα καταφύγιο που του έχει προσδώσει αξία και ορατότητα, καθώς τα φιλμ του Μαχμαλμπάφ που τον συγκινούν απεικονίζουν τη δική του, λαϊκή καθημερινότητα. Κοινώς νιώθει πως περνά από το περιθώριο στο "κοντινό πλάνο", ακριβώς όπως τον κινηματογραφεί και ο φακός του Κιαροστάμι. Η παράδοξη παρόρμηση του άντρα, επομένως, δεν συνιστά μια στείρα πράξη μίμησης όσο μια ανιδιοτελή κίνηση ευγνωμοσύνης και εν μέρει απεγνωσμένης διαμαρτυρίας. Κοινωνικά αποκλεισμένος από οποιαδήποτε ευκαιρία ενασχόλησης με τη σκηνοθεσία, ο Σαμπζιάν αρπάζει την ευκαιρία που του δίνεται, ώστε να εκφράσει τα συναισθήματα που τον συγκλόνισαν στις ταινίες του Μαχμαλμπάφ, κι ας μην έχει την παραμικρή ιδέα πώς να το κάνει. Το σάστισμα γύρω από τα βαθύτερα κίνητρα του ήρωα δίνει σταδιακά τη θέση του σε έναν βαθύ σπαραγμό, καθώς ο Κιαροστάμι τον αφουγκράζεται, προετοιμάζοντας το έδαφος για ένα από τα πιο τρυφερά φινάλε όλων των εποχών.

Ιράν. 1990. Διάρκεια: 98΄. Διανομή: NEW STAR.

Περισσότερες πληροφορίες

Σε Κοντινό Πλάνο

Nema-ye Nazdik / Close-Up
4,5
  • Δραματική
  • 1990
  • Διάρκεια: 98 '
  • Αμπάς Κιαροστάμι

Ένας άντρας οδηγείται σε δίκη κατηγορούμενος για απάτη, καθώς έχει πείσει μια οικογένεια να παίξει σε μια ανύπαρκτη ταινία, παριστάνοντας τον γνωστό Ιρανό σκηνοθέτη Μοχσέν Μαχμαλμπάφ. Ποιο είναι, όμως, το κίνητρο μιας τέτοιας πράξης;

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 25 Δεκεμβρίου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
25/12/2025

Είναι το 'Πολύ Σκληρός για να Πεθάνει' η κορυφαία χριστουγεννιάτικη ταινία;

Όλα όσα κάνουν το "Πολύ Σκληρός για να Πεθάνει" το πιο απολαυστικό φιλμ των ημερών.

Father Mother Sister Brother

Χρυσό Λιοντάρι στο Φεστιβάλ Βενετίας για ένα μινιμαλιστικό σινε-κομψοτέχνημα και μια ειρωνική, γλυκόπικρη ματιά στα μυστικά και ψέματα που συντηρούν το εύθραυστο σύγχρονο οικογενειακό οικοδόμημα. | Powered by Uber.

Καποδίστριας

Ο Σμαραγδής, η Wikipedia και ακόμα ένα αγιογραφικό πορτρέτο μιας επιφανούς προσωπικότητας της ελληνικής ιστορίας, χρωματισμένο με έντονη θρησκευτικότητα, ξέχειλο πατριωτισμό και μελοδραματικό μανιχαϊσμό. | Powered by Uber.

Ο Έρωτας Γράφεται...

Συνταγογραφημένη ρομαντική κωμωδία με σκόρπιες καλές ιδέες κι ένα ταιριαστό πρωταγωνιστικό δίδυμο. Σκηνοθετημένη όμως διεκπεραιωτικά, σαν διπλό τηλεοπτικό επεισόδιο. | Powered by Uber.

Μπομπ Σφουγγαράκης: Η Αναζήτηση του Τετραγωνοπαντελονή

Σπιρτόζικο χιούμορ, έξυπνες ατάκες και σινεφίλ αναφορές, σε μια θεαματική ανήλικη περιπέτεια κινηματογραφικών προδιαγραφών, πιστή στο πνεύμα της τηλεοπτικής σειράς. | Powered by Uber.

Γαλάζιο Μονοπάτι

Αργυρή Άρκτος στο Βερολίνο για ένα διαφορετικό… river movie αυτογνωσίας, το οποίο μεταχειρίζεται τα κλισέ του μαγικού ρεαλισμού με τρυφερότητα και ευαισθησία. | Powered by Uber.