
Οι έννοιες της μετάλλαξης και της μεταμόρφωσης επανέρχονται διαρκώς στη φιλμογραφία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ, ο οποίος εναλλάσσει χαρακτήρες, περιβάλλοντα και συνθήκες, επιμένει όμως να αναρωτιέται πάνω στα όρια της ανθρώπινης συνείδησης. Κρυμμένα πίσω από αγωνιώδεις πλοκές, ερωτικές φαντασιώσεις, βίαιες εκρήξεις και τεχνολογικές αναζητήσεις, τα οντολογικά ερωτήματά του χτυπούν χορδές υπαρξιακού τρόμου και όσο προχωράμε βαθύτερα στον νέο αιώνα αποκτούν όλο και εφιαλτικότερες διαστάσεις. Διότι ο 82χρονος σήμερα Καναδός δημιουργός υπήρξε ανέκαθεν ένας προφητικός οραματιστής, η φιλοσοφική σκέψη του οποίου δεν έπαψε ποτέ να είναι ανησυχητικά συναρπαστική. Δεν ισχύει, όμως, το ίδιο για την κινηματογραφική του έμπνευση, η οποία έχει απισχνανθεί εδώ και σχεδόν μια εικοσαετία, με τελευταία έκλαμψη τις "Επικίνδυνες Υποσχέσεις" του 2007.
Τώρα, τρία χρόνια μετά το πέρασμά του από τη χώρα μας με τα "Εγκλήματα του Μέλλοντος", ο Κρόνενμπεργκ επιστρέφει στο Τορόντο για να αφηγηθεί μια απολύτως προσωπική ιστορία. Ξεκινώντας από τη διαχείριση της απώλειας της συζύγου του Κάρολιν Μάρσια Ζέιφμαν το 2017, βλέπει τον εαυτό του στον επιτυχημένο επιχειρηματία Καρς (ο Βενσάν Κασέλ μιμείται ακόμα και την εξωτερική εμφάνιση του σκηνοθέτη). Απαρηγόρητος από το θάνατο της συζύγου του, ο τελευταίος έχει εφεύρει το GraveTech, μια επαναστατική και αμφιλεγόμενη τεχνολογία, που επιτρέπει στους ζωντανούς να παρακολουθούν σε ανάλυση 8K, μέσω εφαρμογής στο τηλέφωνό τους, τα πτώματα των αγαπημένων τους καθώς αποσυντίθενται στα σάβανά τους. Μια νύχτα όμως, πολλοί τάφοι του πολυτελούς νεκροταφείου του Καρς βεβηλώνονται, συμπεριλαμβανομένου αυτού της συζύγου του. Εκείνος αρχίζει να ερευνά τα κίνητρα των δραστών, τα οποία αποδεικνύονται σκοτεινότερα από τις αρχικές υποψίες.
Η πραγματικότητά μας είναι το σώμα μας. Τα (πρώην) αυστηρά όριά του αποτελούν και τα όρια της ύπαρξής μας –άρα και της σκέψης και της συνείδησής μας–, τα οποία αρχίζουν να θολώνουν με τη βίαιη και καταλυτική "επέμβαση" της επιστήμης επάνω μας. Προμηθεϊκός ήρωας, ο Καρς χρησιμοποιεί τις δυνατότητές της για να διαψεύσει τη μόνη απόλυτη βεβαιότητα, το θάνατο, διαπράττοντας την ύστατη ύβρη. Παρ’ όλα αυτά, η αυτοκαταστροφική ερωτική του αφοσίωση συγκλονίζει τον Κρόνενμπεργκ, ο οποίος δίνει σάρκα και οστά σε έναν σύγχρονο τραγικό χαρακτήρα, τον οποίο όμως δεν μπορεί να αξιοποιήσει δραματικά. Τον παγιδεύει σε έναν hi-tech λαβύρινθο, που από ψυχολογικός και φαντασιακός γίνεται αναίτια συνωμοσιολογικός, χάνεται σε προσχηματικές υποπλοκές και τελικά ξεστρατίζει σε αμήχανες αλληγορίες, θέλοντας να πραγματευτεί, εντελώς άτσαλα και ανερμάτιστα, τις έννοιες της αποστροφής και του δέους, της παραίσθησης, της σεξουαλικότητας και, κυρίως, των ηθικών επιλογών σε έναν "θαυμαστό καινούργιο κόσμο" με (μετα)νεωτερικές απόψεις πάνω στο καλό και το κακό.
Γαλλία, Καναδάς. 2024. Διάρκεια: 119΄. Διανομή: TANWEER
Περισσότερες πληροφορίες
Ο Κύριος των Νεκρών
Απαρηγόρητος από το θάνατο της συζύγου του, ο Καρς εφευρίσκει μια επαναστατική τεχνολογία που επιτρέπει στους ζωντανούς να «παρακολουθούν» τους αγαπημένους τους νεκρούς στα σάβανά τους. Μια νύχτα, όμως, πολλοί τέτοιοι τάφοι βεβηλώνονται κι εκείνος αποφασίζει να εντοπίσει τους δράστες.