Και η Ένωση Σκηνοθετών τοποθετείται κατά της αποτροπής Λάνθιμου από την Ακρόπολη

Οι χειρισμοί του ΚΑΣ προκάλεσαν τον προβληματισμό στους συναδέλφους του διακεκριμένου δημιουργού οι οποίοι σχολιάζουν τη λογική πίσω από την απορριπτική απόφαση.

Λαμπερή πρεμιέρα της «Ευνοούμενης» παρουσία του Γιώργου Λάνθιμου

Η ευρύτερη κατακραυγή γύρω από τους χειρισμούς του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) γύρω από το θέμα της αδειοδότησης των γυρισμάτων της νέας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου στην Ακρόπολη συνεχίζεται, με την Ένωση Σκηνοθετών - Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου (ΕΣΠΕΚ) να ενώνει τη φωνή της με εκείνη της ΣΑΠΟΕ που τοποθετήθηκε, επίσης, επί του θέματος προ ημερών.

Θυμίζουμε πως η εταιρία παραγωγής του διακεκριμένου δημιουργού ζήτησε άδεια γυρισμάτων για λίγες ώρες και μόλις μία μέρα στο λόφο του Παρθενώνα για να γυριστεί μια σκηνή του "Bugonia", ωστόσο, το αίτημα απορρίφθηκε για καθαρά αισθητικούς και όχι πρακτικούς λόγους, όπως οφείλει να γνωμοδοτεί το ΚΑΣ. Ακριβώς σε αυτό στέκεται και η ανακοίνωση της ΕΣΠΕΚ την οποία βρίσκετε παρακάτω.

Διαβάστε Επίσης

Η ανακοίνωση της ΕΣΠΕΚ για Λάνθιμο - Ακρόπολη:

"Αθήνα, 7 Απριλίου, 2025

Παρακολουθήσαμε με έντονο προβληματισμό όσα προηγήθηκαν την προηγούμενη εβδομάδα και αφορούν στην αίτηση της εταιρείας Παραγωγής που έχει αναλάβει την εκτέλεση της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου για την παραχώρηση της Ακρόπολης προκειμένου να πραγματοποιήσει γύρισμα μίας ημέρας.

Αναμέναμε την ανακοίνωση της δεύτερης και τελεσίδικης απόφασης του ΚΑΣ ελπίζοντας να είναι θετική. Δεν θα επαναλάβουμε όλα όσα έχουν ειπωθεί αυτές τις ημέρες, ενδεικτικά, η ανακοίνωση του ΣΑΠΟΕ καλύπτει τόσο το ιστορικό όσων προηγήθηκαν όσο και τα αυτονόητα που αφορούν στη διαχείριση της Ακρόπολης.

Σύμφωνα με όσα ανέφερε σε τηλεοπτική εκπομπή ο Μιχάλης Τιβέριος, μέλος του ΚΑΣ και πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών, εξηγώντας τους λόγους άρνησης:
'Ο Λάνθιμος είναι ένα μεγάλο όνομα και για τον κινηματογράφο και για την Ελλάδα γι’ αυτό η πρότασή του μας προβλημάτισε πάρα πολύ στο ΚΑΣ (Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο). Το να γεμίσουμε τον Παρθενώνα πτώματα κατά την άποψη μας δεν ταιριάζει με αυτό που αντιπροσωπεύει ο Παρθενώνας'. Και πρόσθεσε: 'Επειδή είναι όμως ο Λάνθιμος του προτείναμε εναλλακτικές λύσεις στον Φιλοπάππου, γύρω από την Ακρόπολη ή στην Αρεοπαγίτου. Να βάλει τα πτώματα αυτά και να έχει φόντο απέναντι την Ακρόπολη, το οποίο δεν φαίνεται να έγινε δεκτό από τους συνεργάτες του κύριου Λάνθιμου'.

Θα προσπεράσουμε την καθεστωτική αντίληψη σύμφωνα με την οποία τα μέλη του ΚΑΣ αισθάνονται πως έχουν τα εφόδια να κάνουν υποδείξεις που αφορούν την τοποθεσία γυρίσματος ενός κινηματογραφικού έργου, και θα ζητήσουμε μία διευκρίνιση.

Συγκεκριμένα, ζητάμε από το ΚΑΣ να διατυπώσει (γραπτά ή προφορικά) τον τρόπο που ερμηνεύει τους συμβολισμούς και τις αξίες της Ακρόπολης, έτσι ώστε να κατανοήσουμε με ποιον τρόπο αυτές θίγονται από το συγκεκριμένο έργο, και παράλληλα πώς συνάδουν με όλες τις πολυάριθμες εκδηλώσεις, γυρίσματα ταινιών, μουσικών-βίντεο κλπ, που έχουν λάβει την έγκριση του συμβουλίου στο παρελθόν. Αν οι νεκροί που κείτονται στην Ακρόπολη στη σκηνή της νέας ταινίας του Λάνθιμου, σε ένα υποθετικό σενάριο όπου η σκηνή αφορά την Επανάσταση του 1821, ήταν οι νεκροί ήρωες της Επανάστασης κατά την πολιορκία του Ιερού βράχου θα ήταν ίδια η απάντηση; Θα ήταν άραγε '… ασύμβατες με τους συμβολισμούς που εκπέμπει και τις αξίες που προβάλλει η Ακρόπολη και ιδιαιτέρως ο Παρθενώνας'.

Τέλος, αναλογιζόμενοι και το πρόσφατο περιστατικό του βανδαλισμού στην έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης 'Η Σαγήνη του Αλλόκοτου', αλλά και τις βίαιες αντιδράσεις που προκάλεσε η προβολή της ταινίας 'Αδέσποτα Κορμιά' στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης το 2024, δεν μπορούμε παρά να απορήσουμε με το φόβο που γεννά το παράξενο, το αλλόκοτο και το φανταστικό στην τέχνη, ειδικά σήμερα όπου ο ανορθολογισμός επικρατεί απόλυτα στην καθημερινότητα μας.

Το ΔΣ της ΕΣΠΕΚ".

Διαβάστε Επίσης


 

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ταινίες με κλοπές που βλέπουμε στα σινεμά αυτήν την εβδομάδα

Ληστείες, προδοσίες και ακραίες παρεξηγήσεις που παίζουν στις μαρκίζες των κινηματογράφων αυτές τις μέρες.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
06/09/2025

Φεστιβάλ Βενετίας: Φαβορί και αουτσάιντερ

Οι προβλέψεις της τελευταίας στιγμής για τα βραβεία λένε πως "Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ" δεν έχει αντίπαλο, το "No Other Choice" του Παρκ Τσαν-γουκ κοιτάζει ψηλά και ο Λάνθιμος δύσκολα θα φύγει από το Λίντο με άδεια χέρια.

Οι 51 μικρού μήκους που διαγωνίζονται στις 31ες Νύχτες Πρεμιέρας

Ανακοινώθηκαν οι τίτλοι που διεκδικούν τα βραβεία του τμήματος "Ελληνικές Μικρές Ιστορίες".

Τζένιφερ Λόρενς & Ρόμπερτ Πάτινσον ερωτευμένοι μέχρι θανάτου στο "Die My Love"

Οι πρωτοκλασάτοι ηθοποιοί πρωταγωνιστούν στη νέα ταινία της κορυφαίας σκηνοθέτριας Λιν Ράμσεϊ ("Πρέπει να Μιλήσουμε για τον Κέβιν").

Η ελληνική "Αρκουδότρυπα" βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Βενετίας

Το ντεμπούτο των Χρυσιάννα Παπαδάκη και Στέργιου Ντινόπουλου απέσπασε το σημαντικό βραβείο Europa Cinemas Label χάρη στο οποίο η ταινία θα μπορέσει να διανεμηθεί σε σινεμά της Γηραιάς Ηπείρου.

Όλα όσα ανυπομονούμε να δούμε στο 48ο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας

Μια εβδομάδα γεμάτη σινεμά που μπορείτε να παρακολουθήσετε ακόμα και εάν δε βρεθείτε στη μακεδονική πόλη.

Είμαστε έτοιμοι για τα "Ανεμοδαρμένα Ύψη" της γενιάς του TikTok;

Το τρέιλερ της νέας ταινίας της οσκαρικής Έμεραλντ Φένελ ξεσήκωσε το ίντερνετ και τις σινεφίλ συζητήσεις.