©Βαγγέλης Πατσιαλός
Στην κατάμεστη Ταινιοθήκη μοίρασε τις δάφνες του το 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου, το οποίο συνεχίζει τις προβολές του έως και 18/12 στις δύο αίθουσες της Λαΐδας, αλλά και διαδικτυακά.
Στο διεθνές διαγωνιστικό τμήμα, το μεγάλο βραβείο απονεμήθηκε στο "Βιέτ και Ναμ" (Τρουνγκ Μιν Κουί) καθώς πρόκειται για "μια σπάνια ταινία, μύχια και μαγική, που σκάβει βαθιά για να φέρει στο φως μια ιστορία αγάπης, και να υφάνει το ευαίσθητο όραμα της επιθυμίας για μια καλύτερη ζωή και της ανάγκης για δικαίωση των φαντασμάτων του παρελθόντος", όπως αιτιολόγησε σχετικά την επιλογή της η κριτική επιτροπή. Η οποία, επί τη ευκαιρία, απαρτίστηκε από τους Τζάκι Ντέιβις (παραγωγός, επιμελήτρια), Ρέα Βαλντέν (κινηματογραφίστρια, θεωρητικός κινηματογράφου, Επίκουρη Καθηγήτρια στη Σκηνοθεσία και στο Μοντάζ στο Τμήμα Ψηφιακών Τεχνών του ΕΚΠΑ) και Μαρία Κουρκούτα (κινηματογραφίστρια, μοντέρ και παραγωγός). Το "Βιέτ και Ναμ" προβάλλεται ξανά στις 18/12 (21.15) και προσεχώς πρόκειται να διανεμηθεί για μία εβδομάδα στην Ταινιοθήκη.

Εξ ημισείας απονεμήθηκε το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στις ταινίες "Φωτιά του Ανέμου" (Μάρτα Ματέους) και "Άμεση Παρέμβαση" (Μπεν Ράσελ & Γκιγιόμ Καγιό). Σύμφωνα με την κριτική επιτροπή "μέσω μιας παράδοξης σκηνοθεσίας, η ιδιαίτερη αλληγορική φωνή της ταινίας 'Φωτιά του Ανέμου' εξερευνά τις ιστορίες μια κοινότητας και μιας χώρας", ενω στην 'Άμεση Παρέμβαση' "με αυστηρά καδραρίσματα και ρυθμό, η ταινία παρουσιάζει τους αγώνες μιας κοινότητας ενάντια στις εξουσίες - μικρές καθημερινές χειρονομίες, σταδιακά μετατρέπονται σε ένα μανιφέστο αντίστασης και αλληλεγγύης".
Ακολούθως, Ειδική Μνεία απέπασε το "Κυανό" (Λίλιθ Κράξνερ & Μιλένα Τσερνόφσκι). Σύμφωνα με την επιτροπή: "Η ακριβής και χαμηλών τόνων κινηματογραφική γλώσσα της ταινίας επικοινωνεί, χωρίς προφάνειες και επεξηγήσεις, τις υποκειμενικές πραγματικότητες των χαρακτήρων - μια ταινία που πιάνει το παλμό του εδώ και τώρα".
Επιπλέον, τις δικές του δάφνες μοίρασε το πρωτοεμφανιζόμενο τμήμα "Reframing Images", στο οποίο ως κριτική επιτροπή συμμετείχαν οι SNF ARTWORKS Fellows Νεριτάν Ζιντζιρία, Χριστίνα Κουτσοσπύρου και Κωστής Χαραμουντάνης. Καλύτερη ταινία αναδείχθηκε το "Man Number 4" (Μιράντα Πενέλ) και η επιτροπή αιτιολόγησε την απόφασή της ως εξής: "Ένας αναγεννησιακός πίνακας του ίντερνετ: δανειζόμενη μια φωτογραφία αναρτημένη στα μέσα δικτύωσης, η δημιουργός χαρτογραφεί μια γεωγραφία προς εξερεύνηση και συνθέτει τετράγωνο-τετράγωνο, μια υπερβατική εμπειρία που ξεπερνάει τα όρια της απλής κινηματογραφικής θέασης".

Έπειτα, Ειδικές Μνείες κέρδισαν το "Notes: Remembered and Found" (Μαρία Αναστασίου) και το "Ημερολόγιο Κλίματος" (Αλέκος Αλεξιάδης). Για το φιλμ της Αναστασίου η επιτροπή δήλωσε: "Μια σκυταλοδρομία μνήμης και ένας συγκινητικός οικογενειακός διάλογος που υπερβαίνει το γραμμικό χρόνο - με αμεσότητα και ειλικρίνεια, η ειδική μνεία πηγαίνει σε ένα κινηματογραφικό δοκίμιο με ισχυρό συναισθηματικό αποτύπωμα, που ενώνει τέσσερις φιγούρες σε μια". Και για την ταινία του Αλεξιάδη: "Μια εικόνα με όρια, μια κοινωνική συνθήκη με σύνορα και ένας ήχος πολυεπίπεδος, σε μια ονειρική καταγραφή άλλης μιας απομόνωσης. Η ειδική μνεία πηγαίνει σε έναν δημιουργό, που γοήτευσε την επιτροπή με την ευρηματική και υπομονετική ματιά του". Σημειώστε πως το "Ημερολόγιο Κλίματος" προβάλλεται online στην πλατφόρμα του φεστιβάλ.
Την τελετή απονομής των βραβείων σκηνοθέτησε ο Σταύρος Στάγκος. Συμμετείχε η Σαβίνα Γιαννάτου. Στην τελετή, η καλλιτεχνική διευθύντρια του Πρωτοποριακού και πρόεδρος της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, Μαρία Κομηνού, ευχαρίστησε όλους τους συνεργάτες και υποστηρικτές του φεστιβάλ, τις σκηνοθέτριες και τους σκηνοθέτες, διευθυντές φωτογραφίας, κριτικούς και επιμελητές που τίμησαν τη διοργάνωση με την παρουσία τους, ενώ έκανε ιδιαίτερη μνεία στα στρογγυλά τραπέζια της διοργάνωσης και στις σημαντικές προτάσεις που διατυπώθηκαν σε αυτά. Αναφέρόμενη στο roundtable για την αποκατάσταση, μίλησε "για τη συστηματική συνεργασία ΕΚΚΟΜΕΔ-CREATIVE GREECE και Ταινιοθήκης πάνω στην χαρτογράφηση, φύλαξη, αποκατάσταση και διάδοση της ελληνικής κινηματογραφικής κληρονομιάς", αλλά και την ιδέα να γίνει στο επόμενο, 14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας ένα pitching για πειραματικές ταινίες, πρόταση την οποία διατύπωσε στην στρογγυλή τράπεζα για τις κατευθύνσεις της κινηματογραφικής παραγωγής στο σύγχρονο παγκοσμιοποιημένο πεδίο.