Η Επιστροφή

2

Το τελευταίο μέρος του αρχαίου έπους διασκευάζεται ως σκληρό, «γήινο» δράμα εποχής. Ελαφρώς ασύντακτο και όχι απόλυτα πειστικό, διαθέτει έναν συγκινητικότατο, καθηλωτικά πειστικό Ρέιφ Φάινς.

Η Επιστροφή 6 «Η Επιστροφή»

Η θεωρούμενη ως η κορυφαία από τις "ιστορίες που διαμόρφωσαν τον κόσμο", η "Οδύσσεια", διασκευάζεται κινηματογραφικά για ακόμα μία φορά, τώρα από τον ιταλικής καταγωγής Βρετανό παραγωγό ("Άντρες με τα Όλα τους") Ουμπέρτο Παζολίνι, ο οποίος έχει υπογράψει σκηνοθετικά την αθλητική κωμωδία "Machan" και τα δραματικά "Ξεχασμένες Ζωές" και "Για Πάντα Κοντά σου". Το σενάριο των Τζον Κόλι ("Master and Commander: Στα Πέρατα του Κόσμου") και Έντουαρντ Μποντ ("Walkabout") εστιάζει στο δεύτερο μισό του ομηρικού έπους (από τη ραψωδία ν΄ και μετά), όταν δέκα χρόνια μετά την άλωση της Τροίας και είκοσι από τότε που έφυγε από την Ιθάκη, ο Οδυσσέας επιστρέφει τελικά στο νησί του χωρίς να τον αναγνωρίσει κανείς. Βρίσκει το βασίλειό του ρημαγμένο και το παλάτι του κατειλημμένο από φιλόδοξους μνηστήρες της πιστής γυναίκας του Πηνελόπης.

Παρά τις επιμέρους αλλαγές, όπως ότι ο Τηλέμαχος δεν ταξιδεύει ως την Πύλο και τη Σπάρτη, η βασική πλοκή παραμένει αναλλοίωτη, σε μια προσπάθεια μεταγραφής του αρχαίου έπους σε σκληρό, "γήινο" δράμα εποχής. Οι παρεμβάσεις των θεών απουσιάζουν, το ίδιο και το χολιγουντιανό στιλιζάρισμα αλά "Τροία", κι αν η εικόνα της παρηκμασμένης Ιθάκης είναι υπερβολικά γυμνή και απεριποίητη, αυτό οφείλεται στη διάθεση του Παζολίνι να προσγειώσει τις διαχρονικές ομηρικές ιδέες σε ένα αλληγορικό σήμερα, στριμώχνοντάς τες σε πιο μοντέρνα ηθικά διλήμματα απ’ αυτά του προσωκρατικού κόσμου. Εγχείρημα ριψοκίνδυνο και όχι απόλυτα επιτυχημένο, κυρίως λόγω της συχνά ασύντακτης αφήγησης και των πρόδηλων σεναριακών αδυναμιών, αν όχι αυθαιρεσιών, οι οποίες δυσκολεύονται να δικαιολογήσουν το βίαιο ξέσπασμα της μνηστηροφονίας. Από την άλλη, όμως, ο τρόπος με τον οποίο μας παρασύρει ως εκεί ο Ρέιφ Φάινς είναι καθηλωτικός. Μια ολόκληρη ταινία από μόνος του, ο 62χρονος Άγγλος σταρ είναι συγκινητικότατος, σε μια βιωματική ερμηνεία που μοιάζει να διασχίζει το χρόνο και να ενώνει, μέσα από τα ίδια υπαρξιακά ερωτήματα, δύο εντελώς διαφορετικά ανθρώπινα σύμπαντα (το επικό και το ψυχολογικό).

Μ. Βρετανία, Ιταλία, Ελλάδα. 2024. Διάρκεια: 116΄. Διανομή: ROSEBUD.21

Περισσότερες πληροφορίες

Η Επιστροφή

The Return
2
  • Δραματική
  • 2024
  • Διάρκεια: 116 '
  • Ουμπέρτο Παζολίνι

Δέκα χρόνια μετά την άλωση της Τροίας και είκοσι από τότε που έφυγε από την Ιθάκη, ο Οδυσσέας επιστρέφει τελικά στο νησί του χωρίς να τον αναγνωρίσει κανείς. Βρίσκει το βασίλειό του ρημαγμένο και το παλάτι του κατειλημμένο από φιλόδοξους μνηστήρες της πιστής γυναίκας του Πηνελόπης.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Το CineDoc ανοίγει αυλαία με το ντοκιμαντέρ 'Τάκης.' για τον ιδρυτή του Takis Shelter

Με μια ταινία αφιερωμένη στη δύναμη της αγάπης προς τα ζώα και την ιστορία του Τάκη Προεστάκη, το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ CineDoc ξεκινά τη νέα του σεζόν.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/09/2025

Το "Έχω Κάτι να Πω" επιστρέφει στα θερινά

Η φιλοσοφική κωμωδία του Στράτου Τζίτζη με τον Αντίνοο Αλμπάνη ξεκινάει από την Παρασκευή 19/9 και για οκτώ μέρες ένα roadshow στους καλοκαιρινούς κινηματογράφους της Αθήνας.

Η απώλεια του οσκαρικού Ρόμπερτ Ρέντφορντ σηματοδοτεί τέλος εποχής

Ο εμβληματικός Αμερικανός ηθοποιός και σκηνοθέτης πέθανε σε ηλικία 89 ετών.

Οι σταθμοί της αξιοζήλευτης (ζωής και) καριέρας του Ρόμπερτ Ρέντφορντ

Τα γεγονότα που καθόρισαν τον κορυφαίο ηθοποιό και σκηνοθέτη.

Τι νέο θα δούμε στα θερινά σινεμά από αυτή την Πέμπτη 18/09

Όλα όσα καταφθάνουν προσεχώς στις μαρκίζες των open air και μη κινηματογράφων.

Ελληνικό box office: Το "Κάλεσμα 4" συνεχίζει ακάθεκτο

Οι τρομο-περιπέτειες της οικογένειας Γουόρεν εξακολουθούν να συναρπάζουν, την ώρα που το anime "Demon Slayer: Το Κάστρο του Απείρου" εντυπωσίασε με το άνοιγμά του και η αναζήτηση θεατών με "Συναισθηματική Αξία" αποδείχθηκε επιτυχής.

Δείτε την αφίσα του 66ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Στέφανος Ρόκος και Φωκίων Ξένος βρίσκονται πίσω από τα φετινά εικαστικά υλικά του θεσμού.