Το Γόνατο της Αχέντ

2

Σπαρακτική όσο και επιτηδευμένη στιλιστικά εξομολόγηση ενός καλλιτέχνη (του βραβευμένου σκηνοθέτη των «Συνωνύμων), παγιδευμένου ανάμεσα στα προσωπικά αδιέξοδα και τον εθνικιστικό κομφορμισμό.

Το Γόνατο της Αχέντ

Η ισραηλινή πραγματικότητα γύρω του, είτε ως κοινωνικοπολιτική καθημερινότητα είτε ως εβραϊκή ταυτότητα, συνεχίζει να απασχολεί τον Ναντάβ Λαπίντ ("The Kindergarten Teacher", "Συνώνυμα"), ο οποίος εμπνέεται και πάλι από τα προσωπικά του βιώματα. Έτσι, μετά το θάνατο της μητέρας του και μοντέζ των ταινιών του, βάζει μπροστά στην κάμερά του τον Υ, alter ego του και βραβευμένο σκηνοθέτη, ο οποίος φτάνει σε μια απομακρυσμένη κωμόπολη όπου πρόκειται να προβληθεί η τελευταία ταινία του. Ενώ προσπαθεί να συμφιλιωθεί με τον επερχόμενο θάνατο της άρρωστης μητέρας του, οι διαδικασίες της εκδήλωσης θα τον αποσυντονίσουν περισσότερο, βυθίζοντάς τον σε μια έντονη υπαρξιακή κρίση.

Ο εσωτερικός σπαραγμός του Λαπίντ, ο οποίος απέσπασε το Βραβείο της Επιτροπής του Φεστιβάλ Καννών, ξεχειλίζει από την οθόνη, καθώς ο Υ νιώθει όλο και πιο ασφυκτικά (σε ευρηματική αντίθεση με το αχανές, έρημο τοπίο που τον περιβάλλει), παγιδευμένος ανάμεσα σε συμπληγάδες: τα προσωπικά του αδιέξοδα από τη μία και τον εθνικιστικό κομφορμισμό από την άλλη, δόλια καμουφλαρισμένο πίσω από γραφειοκρατικές λεπτομέρειες, έμμεσες λογοκρισίες και φιλελεύθερες πολιτιστικές εκδηλώσεις. Κι ενώ αναρωτιέται πάνω στην (υποτελή) σχέση εξουσίας και τέχνης, ο Λαπίντ φωνάζει τα πράγματα με το όνομά τους: η επόμενη ταινία του Υ αφορά την Αχέντ Ταμίμι, Παλαιστίνια ακτιβίστρια για την οποία Ισραηλινός βουλευτής είπε πως "θα έπρεπε να την πυροβολήσουν στο γόνατο". Όλα αυτά με το ένα πόδι στο ρεαλισμό και το άλλο στην αλληγορία (γιατί ο ήρωας ονομάζεται Υ;), με την "πειραγμένη" σκηνοθεσία (φλασμπάκ και φόργουορντ, έντονα κλόουζ απ, απότομα inserts, νευρική κάμερα) να προσπαθεί να αποτυπώσει την όλη ψυχολογική αποσταθεροποίηση. Τελικά, όμως, δημιουργεί απλώς μια στιλιστική σύγχυση που αποπροσανατολίζει, σπρώχνοντας το όλο εγχείρημα προς το στόμφο και την επιτήδευση.

Ισραήλ, Γαλλία. 2021. Διάρκεια: 109΄. Διανομή: WEIRD WAVE

Περισσότερες πληροφορίες

Το Γόνατο της Αχέντ

Ha'berech / Ahed's Knee
2
  • Σινεφίλ
  • 2021
  • Διάρκεια: 109 '
  • Ναντάβ Λαπίντ

Ένας Ισραηλινός σκηνοθέτης, ο οποίος έρχεται αντιμέτωπος με το θάνατο της μητέρας του, ταξιδεύει σε μια απομακρυσμένη κωμόπολη όπου πρόκειται να προβληθεί η τελευταία ταινία του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι πολυβραβευμένες ταινίες που βλέπουμε στα σινεμά αυτήν την εβδομάδα

Χρυσοί Φοίνικες, Όσκαρ και τίτλοι που σάρωσαν διεθνή φεστιβάλ μαζί με πολλά ακόμα διακριμένα φιλμ που παίζονται στις σκοτεινές αίθουσες.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
18/10/2025

Ο Άντρες Βέγιελ έκανε ένα ντοκιμαντέρ για το ναζισμό, το σινεμά και το σκότος της Λένι Ρίφενσταλ

Μία από τις πιο ξεχωριστές ταινίες της χρονιάς ρίχνει φως στην αμφιλεγόμενη προσωπικότητα μιας δημιουργού που άλλαξε το ρου της κινηματογραφικής ιστορίας.

Το Φεστιβάλ Δράμας ταξιδεύει στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία για τους κινηματογραφόφιλους να παρακολουθήσουν τις ελληνικές σπουδαστικές ταινίες του φετινού προγράμματος στον κινηματογράφο Ίριδα.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα τα σινεμά (16-22/10)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

"Αρκουδότρυπα και "Βουγονία" ένα βήμα πριν τα Ευρωπαϊκά Βραβεία Κινηματογράφου

Οι δύο ταινίες συμπεριλαμβάνονται στη λίστα της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου που οδηγεί στην 38η απονομή των δαφνών της.

10 ταινίες με πρωταγωνιστές αξιαγάπητα κατοικίδια

Ο κινηματογράφος μέσα από τις ζωές των κατοικίδιων μας είναι πιο συναρπαστικός, διασκεδαστικός και πολύχρωμος.

Σεμινάριο για ένα "Σινεμά στα Άκρα: Από το Δόγμα 95 στο Weird Wave"

Ο κριτικός κινηματογράφου του "α", Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, παρουσιάζει μια σειρά συναντήσεων γύρω από τα τολμηρότερα κινηματογραφικά ρεύματα των τελευταίων ετών.