Συνάντησα και Ευτυχισμένους Τσιγγάνους

3,5

Ξενόγλωσση οσκαρική υποψηφιότητα και Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στις Κάννες για ένα χαλαρής δομής, αλλά ασυγκράτητης ενέργειας δράμα βαλκανικού ταμπεραμέντου.

Συνάντησα και Ευτυχισμένους Τσιγγάνους

Πριν τον Εμίρ Κουστουρίτσα υπήρχε ο Αλεξάνταρ Πέτροβιτς και πριν τον Πέρχαν (ο πρωταγωνιστής του "Καιρού των Τσιγγάνων") ο Μπόρα. Ένας έμπορος φτερών χήνας στο Σόμπορ της γιουγκοσλαβικής Βοϊβοντίνα, ο οποίος προσπαθεί να επιβιώσει με μικροκομπίνες, πάντα σε αντιπαράθεση με τον ανταγωνιστή του Μίρτα. Χαρτοπαίχτης, πότης και παντρεμένος με μια μεγαλύτερή του, παραμελεί την οικογένειά του και φλερτάρει με άλλες γυναίκες, ανάμεσά τους και με την όμορφη Τίσα. Αν και ο πατέρας της την προορίζει για γάμο με έναν νεαρό τσιγγάνο, εκείνη αρνείται πεισματικά και το σκάει με τον Μπόρα, ο οποίος θέλει να την παντρευτεί.


Μετά το πολεμικό δράμα "Three" ("Tri", 1965), το οποίο απέσπασε υποψηφιότητα ξενόγλωσσου Όσκαρ, ο Αλεξάνταρ Πέτροβιτς θα κερδίσει ακόμα μία με την πρώτη ταινία η οποία επιχειρεί να απεικονίσει την κοινότητα των Ρομά με λαογραφική ειλικρίνεια, μακριά από το σχηματικό τσιγγάνικο φολκλόρ. Αν και δεν κατορθώνει να ξεφύγει εντελώς από τα στερεότυπα, το "Συνάντησα και Ευτυχισμένους Τσιγγάνους" (ο πρωτότυπος τίτλος αναφέρεται σε "Εμπόρους Φτερών" - "The Feather Gatherers") δίνει φωνή σε μια στιγματισμένη μειονότητα, με οδηγό έναν ηθικά γκρίζο ήρωα γεμάτο ελαττώματα. Ο Μπόρα είναι συμφεροντολόγος, αλλά ντόμπρος με έναν ιδιότυπο, βαλκανικό τρόπο, απάνθρωπος απέναντι στη γυναίκα και τα παιδιά του, συνάμα τρυφερός απέναντι στις γυναίκες που λατρεύει, εξωστρεφής, αυτοκαταστροφικός και πάντα έτοιμος να φτάσει στα άκρα για να ζήσει τη ζωή με ανεξέλεγκτο πάθος.

Ένας χαρακτήρας και μια εικονογραφία (η λασπωμένη καθημερινότητα του Σόμπορ) που έχουν επηρεάσει άμεσα την κουστουριτσική αισθητική, αλλά και κοινωνική ματιά, η οποία σχολιάζει τις ποικίλες πολιτικοοικονομικές διαστάσεις που περιθωριοποιούν την κοινότητα των Ρομά – έντονη στις σεκάνς φυγής της Τίσα στο Βελιγράδι. Η ίδια η ταινία, μάλιστα, υιοθετεί μια χαλαρή, αποσπασματική αφηγηματική δομή, απόλυτα ταιριαστή με τους παρορμητικούς χαρακτήρες της, ξεχειλίζοντας ακατέργαστα συναισθήματα τα οποία της χάρισαν το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής, αλλά και εκείνο των κριτικών, στο Φεστιβάλ Καννών.

Γιουγκοσλαβία. 1967. Διάρκεια: 94΄. Διανομή: NEW STAR

Περισσότερες πληροφορίες

Συνάντησα και Ευτυχισμένους Τσιγγάνους

Skupljaci perja
3,5
  • Δραματική
  • 1967
  • Διάρκεια: 94 '
  • Αλεξάνταρ Πέτροβιτς

Η τσιγγάνικη κοινότητα του Σόμπορ στη γιουγκοσλαβική Βοϊβοντίνα αναστατώνεται όταν ο παντρεμένος Μπόρα ερωτεύεται την όμορφη Τίσα, την οποία ο πατέρας της προορίζει για γάμο με έναν νεαρό τσιγγάνο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Thunderbolts*

Η Marvel ξαναβγάζει από το συρτάρι τη συνταγή της χιουμοριστικής υπερ+αντι-ηρωικής περιπέτειας φαντασίας, η οποία εδώ μοιάζει με κακογραμμένο προσχέδιο για ταινία των "Εκδικητών της β΄ εθνικής". | Powered by Uber.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
01/05/2025

Ο Κύριος των Νεκρών

Ένας πάλαι ποτέ πρωτοπόρος δημιουργός συρρικνώνει τις εμμονές του σε ένα ανερμάτιστο και αυτοαναφορικό sci-fi θρίλερ, φτωχό σε μέσα παραγωγής, έμπνευση και σκηνοθετικό σφρίγος. | Powered by Uber.

Θεϊκό Τυρί

Αστεία, δραματική και ρεαλιστική διαδρομή ενηλικίωσης που ξεπερνά τα ηθογραφικά κλισέ, χωρίς ποτέ να βγαίνει έξω από το ασφαλές πλαίσιο μιας crowd-pleasing δραμεντί. | Powered by Uber.

Τα Κύματα της Άνοιξης

Στιβαρή όσο και εύπεπτη δραματοποίηση αληθινών γεγονότων, τα οποία οδήγησαν στην Άνοιξη της Πράγας και στη δραματική καταστολή της. | Powered by Uber.

Λύτρωση

Ελεγειακή ατμόσφαιρα, βρετανικός κοινωνικός ρεαλισμός και το χωρίς σεναριακές εκπλήξεις κυνήγι μιας δεύτερης ευκαιρίας. | Powered by Uber.

Η Περήφανη Πριγκίπισσα

Τσέχικο διδακτικό παραμύθι, το οποίο διασκευάζεται με απλοϊκό, ανώδυνο τρόπο αποκλειστικά για το προεφηβικό κοινό. | Powered by Uber.

Η συνεργασία που δεν ξέραμε ότι χρειαζόμαστε: Η Charli XCX γίνεται πρωταγωνίστρια του Τακάσι Μίικε

Ο αιρετικός σκηνοθέτης πρόκειται να συνεργαστεί με τη διάσημη ποπ σταρ η οποία θα έχει, επίσης, ρόλο παραγωγού.