Χάος

3,5

Μεγαλειώδες ποιητικό σινεμά, που παίρνει διαστάσεις υπερβατικής λαογραφίας προσφέροντας αποστομωτικές, σπουδαίες στιγμές.

Χάος

Από τη Σαρδηνία του "Πατέρα Αφέντη" (1977) και την Τοσκάνη του "Λιβαδιού" (1979) και της "Νύχτας του Σαν Λορέντζο" (1982), το εμβληματικό σκηνοθετικό δίδυμο των αδελφών Ταβιάνι μεταφέρεται στη Σικελία όπου τοποθετείται η ανθολογία τους, βασισμένη σε τέσσερις ιστορίες, συν έναν πρόλογο και έναν επίλογο, του νομπελίστα Λουίτζι Πιραντέλο. Αντίστοιχα, εάν στις πρώτες ταινίες οι Ταβιάνι εμπλουτίζουν τα διδάγματα του ιταλικού νεορεαλισμού, της σχολής που τους επηρέασε όσο καμία άλλη, και στη "Νύχτα…" συνθέτουν ένα φιλμ όπου η βιαιότητα της Ιστορίας σμίγει με την ποιητικότητα της λαϊκής φαντασίας, το "Χάος" αποτελεί τον συγκερασμό των δύο αισθητικών τάσεών τους.

Οι πρωταγωνιστές των ιστοριών είναι, διαδοχικά, μια πληγωμένη μητέρα που αδυνατεί να επικοινωνήσει με τους μετανάστες γιους της, μια νεαρή νύφη που συνειδητοποιεί πως ο σύζυγός της αποκτά λυκανθρωπικές ιδιότητες την πανσέληνο, ένας πονηρός φεουδάρχης ο οποίος αρνείται να μοιραστεί τα αγαθά του και μια ομάδα χωρικών που διεκδικεί την κατασκευή ενός δικού της κοιμητηρίου. Στη συνέχεια, ο επίλογος έχει ως κεντρικό χαρακτήρα έναν ηλικιωμένο Πιραντέλο, ο οποίος επιστρέφει στη γενέτειρά του για να αναμετρηθεί με το παρελθόν του.

Δεν έχουν όλες οι αφηγήσεις την ίδια πυγμή ή ορμή, παρ’ όλα αυτά οι Ταβιάνι αναπτύσσουν μια μεγαλειώδη ποιητική λαογραφία, η οποία αντιμετωπίζει τους απλούς, ακατέργαστους, καθημερινούς ήρωές της σαν επιβλητικές μορφές, ικανές να προκαλέσουν το δέος. Από τη μητέρα της εναρκτήριας ιστορίας, η οποία απηχεί εκείνη της "Νύχτας" και ενσαρκώνεται συγκλονιστικά από τη Μαργκαρίτα Λοτζάνο, τη folk horror αποχρώσεων και ερωτικά φορτισμένη νύφη του "λυκανθρώπου" μέχρι τη βουκολική εξέγερση στο "Ρέκβιεμ", η ιταλική παράδοση απεικονίζεται με αρχετυπικά υλικά και υπερβατικές δυνατότητες. Την ίδια στιγμή, οι Ταβιάνι αποθεώνουν την τέχνη της εξιστόρησης ως μηχανισμό ζώσας μνήμης. Όλα αυτά, στην καρδιά μιας χώρας σε μεταίχμιο, στη δύση του 19ου αιώνα και στην αυγή του 20ού, η οποία μοιάζει απέραντη σαν την καυτή σικελική έρημο που κυριαρχεί στην ταινία.

Ιταλία. 1984. Διάρκεια: 187΄. Διανομή: RIVIERA.

Περισσότερες πληροφορίες

Χάος

Kaos
3,5
  • Δραματική
  • 1984
  • Διάρκεια: 187 '
  • Πάολο και Βιτόριο Ταβιάνι

Ανθολογία βασισμένη σε ιστορίες του νομπελίστα Λουίτζι Πιραντέλο με επίκεντρο διαφορετικές εκδοχές λαϊκών ηρώων. Μια μητέρα που αδημονεί να επικοινωνήσει με τους μετανάστες γιους της. Μια νέα νύφη που συνειδητοποιεί ότι στην πανσέληνο ο σύζυγός της αποκτά λυκανθρωπικές ιδιότητες. Ένας πονηρός φεουδάρχης που δεν μοιράζεται τα αγαθά του. Μια ομάδα χωρικών που διεκδικεί την κατασκευή του δικού της κοιμητηρίου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Κάουτερ Μπεν Χανία: "Όσα συμβαίνουν στη Γάζα μάς κάνουν όλους Παλαιστίνιους"

Η βραβευμένη στη Βενετία σκηνοθέτρια της "Φωνής της Χιντ Ρατζάμπ" μιλάει για την κινηματογραφική διαχείριση ενός σοκαριστικού αληθινού ντοκουμέντου, το οποίο μετέτρεψε σε πολιτικό θρίλερ και σε μια ηχηρή αντιπολεμική κραυγή.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
05/12/2025

Μαρία Κομνηνού, ποια είναι τα must του 14ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας;

Η Καλλιτεχνική Διευθύντρια μας παρουσιάζει τις προβολές και τις δράσεις που δεν πρέπει να χάσουμε τις πρώτες μέρες του φεστιβάλ.

Λώρη Λοϊζίδη, πώς είναι να φτιάχνεις ένα ελληνικό χριστουγεννιάτικο παραμύθι;

Με αφορμή την πρεμιέρα της νέας ταινίας του Χρήστου Κανάκη, "Τα Κάλαντα των Χριστουγέννων", το "α" συζήτησε με τον πρωταγωνιστή και σεναριογράφο Λώρη Λοϊζιδη.

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 4 Δεκεμβρίου.

"Τα Κάλαντα των Χριστουγέννων" ήχησαν νωρίτερα στην μεγάλη οθόνη

Επίσημη πρεμιέρα για την πολυαναμενόμενη Χριστουγεννιάτικη ταινία του Χρήστου Κανάκη.

Πέντε Νύχτες στου Φρέντι 2

Η δεύτερη ταινία του δημοφιλούς franchise κλείνει το μάτι στους θαυμαστές του τρόμου, αλλά δυστυχώς η πίτσα του Freddy Fazbear έχει ήδη κρυώσει.

Η Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ

Αργυρό Λιοντάρι στη Βενετία για μια συγκινητική αντιπολεμική καταγγελία με συναρπαστική εξέλιξη και καταιγιστικό ρυθμό. Υποδειγματική μείξη ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας, η οποία αποφεύγει την παγίδα του εκβιαστικού μελοδράματος –σχεδόν– ολοκληρωτικά. | Powered by Uber.