Σιωπηλός Μάρτυς

5

Θρίλερ υποδειγματικού σασπένς και σαρδόνιου χιούμορ, αποτελεί μια περίτεχνη ψυχαναλυτική μελέτη και την πλέον ολοκληρωμένη προβληματική του χιτσκοκικού έργου πάνω στη σχέση θεατή - θεάματος.

Σιωπηλός Μάρτυς «Σιωπηλός Μάρτυς»

Στην πρώτη γραμμή των αριστουργημάτων του μετρ του σασπένς, ο "Σιωπηλός Μάρτυς" (γιατί αυτή η εμμονή των επανεκδόσεων σε παλιομοδίτικους, καθαρευσιάνικους ελληνικούς τίτλους;) είναι ένα σινε-αίνιγμα διαρκούς αγωνίας και σαρδόνιου χιούμορ, αποτελώντας την πλέον ολοκληρωμένη προβληματική του χιτσκοκικού έργου πάνω στη σχέση θεατή - θεάματος. Πρώτα επειδή η σεναριακή ιδέα του Τζον Μάικλ Χέιζ πάνω σε έναν ακινητοποιημένο από ατύχημα φωτογράφο ο οποίος, καθηλωμένος σε αμαξίδιο, κοιτά τα όσα διαδραματίζονται στην απέναντι πολυκατοικία, επιτρέπει στον Χίτσκοκ να επιστρέψει αφηγηματικά στους βασικούς νόμους του μοντάζ (κοιτάμε κάποιον που κοιτάει και προβάλουμε πάνω του τις δικές μας σκέψεις ή προσπαθούμε να μαντέψουμε τις δικές του) και του βωβού σινεμά.

Κατόπιν επειδή ο ήρωας αποτελεί μια μετωνυμία του κινηματογραφικού θεατή, ο οποίος βιώνει το "όνειρο του Γύγη" (του βασιλιά της Λυδίας που γινόταν αόρατος) και οργανώνει στο μυαλό του μια μυθοπλασία (ο άντρας του αντικρινού διαμερίσματος που δολοφονεί τη γυναίκα του), την οποία προσπαθεί να διαλευκάνει. Ο ίδιος, ως παθητικός παρατηρητής, μένει σε απόσταση ασφαλείας και δεν συμμετέχει ενεργά στη λύση της, αλλά η –ένοχη– επιθυμία του να εξελιχθεί η μυθοπλασία, βάζοντας σε κίνδυνο την υπηρέτρια και την αρραβωνιαστικιά του, θα τον καταστήσει έναν "αμαρτωλό" που πρέπει να πληρώσει το τίμημα (θα σπάσει και το άλλο του πόδι) για να εξιλεωθεί. Κάτι το οποίο θα γίνει όταν τελικά από θεατής μετατραπεί σε δρώντα, σε σκηνοθέτη της ίδιας του της ζωής (η φωτογραφική μηχανή-κάμερα τον σώζει). Ταυτόχρονα, όλη αυτή η διαδρομή του ήρωα είναι και μια πορεία σεξουαλικής ενηλικίωσης (στο τέλος της, ο "ανώριμος" Τζέιμς Στιούαρτ δέχεται να παντρευτεί τη σέξι Γκρέις Κέλι), με τον Χίτσκοκ να "δένει" αριστουργηματικά τη σχέση ευνουχισμού - ηδονοβλεψίας - ενοχής - κινηματογραφικής θέασης. Μια περίτεχνη ψυχαναλυτική μελέτη και ένα απολαυστικότατο θρίλερ, το οποίο χάρισε στο δημιουργό του μια οσκαρική υποψηφιότητα σκηνοθεσίας, αποσπώντας ακόμα εκείνες του σεναρίου, της φωτογραφίας και του ήχου.

ΗΠΑ. 1954. Διάρκεια: 112΄. Διανομή: SUMMER CLASSICS

Περισσότερες πληροφορίες

Σιωπηλός Μάρτυς

Rear Window
5
  • Θρίλερ
  • 1954
  • Διάρκεια: 112 '
  • Άλφρεντ Χίτσκοκ

Καθηλωμένος στο διαμέρισμά του με σπασμένο πόδι, ένας φωτορεπόρτερ παρακολουθεί βαριεστημένα από το παράθυρό του τους γείτονες. Όταν όμως γίνεται αυτόπτης μάρτυρας ενός φόνου ακριβώς απέναντι, προσπαθεί να εξιχνιάσει το έγκλημα με τη βοήθεια της αγαπημένης του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η ελληνική "Αρκουδότρυπα" βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Βενετίας

Το ντεμπούτο των Χρυσιάννα Παπαδάκη και Στέργιου Ντινόπουλου απέσπασε το σημαντικό βραβείο Europa Cinemas Label χάρη στο οποίο η ταινία θα μπορέσει να διανεμηθεί σε σινεμά της Γηραιάς Ηπείρου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
05/09/2025

Όλα όσα ανυπομονούμε να δούμε στο 48ο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας

Μια εβδομάδα γεμάτη σινεμά που μπορείτε να παρακολουθήσετε ακόμα και εάν δε βρεθείτε στη μακεδονική πόλη.

Είμαστε έτοιμοι για τα "Ανεμοδαρμένα Ύψη" της γενιάς του TikTok;

Το τρέιλερ της νέας ταινίας της οσκαρικής Έμεραλντ Φένελ ξεσήκωσε το ίντερνετ και τις σινεφίλ συζητήσεις.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα τα σινεμά (4-10/9)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

10 πράγματα που πρέπει να γνωρίζεις για τη 'Βουγονία' του Γιώργου Λάνθιμου

Ο Έλληνας σκηνοθέτης κέρδισε για ακόμα μια φορά τις εντυπώσεις μιας απαιτητικής Μπιενάλε. Συγκεντρώσαμε ό,τι ξέρουμε για τη νέα του ταινία, που καταφθάνει στις αίθουσες στις 6 Νοεμβρίου.

5 ταινίες που έντυσε ο Τζόρτζιο Αρμάνι

Ο Ιταλός σχεδιαστής δεν άφησε το στίγμα του μόνο στο χώρο της μόδας, αλλά και στη μεγάλη οθόνη.

Το ντοκιμαντέρ που αποκαλύπτει πώς γυρίστηκε το χαοτικό "Megalopolis"

Ο υποψήφιος για Όσκαρ σκηνοθέτης Μάικ Φίγκις κατέγραψε τα παρασκήνια του περιβόητου magnum opus του Φράνσις Φορντ Κόπολα.