Ρασομόν

5

Η αλήθεια, το ψέμα και το αιώνιο απατηλό παιχνίδι τους στην κομψότερη, αξεπέραστη έως τώρα κινηματογραφική εκδοχή τους. Χρυσό Λιοντάρι και ξενόγλωσσο Όσκαρ για την εμβληματικότερη στιγμή του ιαπωνικού σινεμά.

Ρασομόν

Δύο νουβέλες του Ριουνοσούκε Ακουταγκάουα, του "πατέρα του ιαπωνικού διηγήματος", μας ταξιδεύουν στην Ιαπωνία του 15ου αιώνα. Εκεί ένας ληστής αναμετριέται με ένα σαμουράι και τη σύζυγό του: ένας άνθρωπος νεκρός, ενδεχομένως ένας βιασμός, αλλά το τι ακριβώς συνέβη θα το μάθουμε(;) μέσα από τέσσερις αντικρουόμενες αφηγήσεις. Το "Ρασομόν" αποτελεί την αριστουργηματικότερη κινηματογραφική σπουδή πάνω στην αλήθεια και το ψέμα, ένα πιραντελικό κομψοτέχνημα το οποίο αιφνιδιάζει ακόμα και τον σύγχρονο θεατή. Ο ληστής, το… φάντασμα του σαμουράι, η σύζυγός του και ένας χωρικός, αυτόπτης μάρτυρας θα δώσουν καθένας τη δική του εκδοχή πάνω στα θολά γεγονότα, η αλήθεια, όμως, θα μείνει μέχρι τέλους σκοτεινή, κρυμμένη πίσω από την αινιγματική ανθρώπινη φύση και τις αντικρουόμενες επιθυμίες της.

Ο Ακίρα Κουροσάβα μας παρασύρει σ’ αυτό το απολαυστικό παιχνίδι, το οποίο δεν είναι παρά ένας εφιαλτικός λαβύρινθος που αναπαριστά με ζωηρή ειρωνεία τη ματαιότητα η οποία συνοδεύει την αναζήτηση της απόλυτης γνώσης. Το κάνει μάλιστα με καθαρά κινηματογραφικό τρόπο, με μια ανεπανάληπτη σκηνοθετική δεξιοτεχνία η οποία ενορχηστρώνει τα πάντα προς αυτή την κατεύθυνση: τη γεωμετρική αυστηρότητα των πλάνων, τις κινήσεις της κάμερας, τις φωτοσκιάσεις, τη διασκευασμένη ενορχήστρωση του "Μπολερό", το διαφορετικό αφηγηματικό στιλ κάθε ιστορίας. Με μια ταινία που εμφανίστηκε από το πουθενά στο Φεστιβάλ Βενετίας του 1951 (κερδίζοντας το Χρυσό Λιοντάρι και αργότερα το ξενόγλωσσο Όσκαρ), το θέατρο Νο, το Καμπούκι και η ιαπωνική λογοτεχνική παράδοση συνάντησαν για πρώτη φορά επί οθόνης τη μοντέρνα δυτική σκέψη και ένα άγνωστο σύμπαν, το σινεμά της Άπω Ανατολής, αποκαλύφθηκε στα μάτια της έκθαμβης παγκόσμιας κινηματογραφικής κοινότητας.

Α/Μ. Ιαπωνία. 1950. Διάρκεια: 88΄. Διανομή: NEW STAR

Περισσότερες πληροφορίες

Ρασομόν

Rashomon
5
  • Σινεφίλ
  • 1950
  • Διάρκεια: 88 '
  • Ακίρα Κουροσάβα

Στην Ιαπωνία του 15ου αιώνα ένας ληστής αναμετριέται με ένα σαμουράι και τη σύζυγό του: ένας άνθρωπος νεκρός, ενδεχομένως ένας βιασμός, αλλά το τι ακριβώς συνέβη θα το μάθουμε(;) μέσα από τέσσερις αντικρουόμενες αφηγήσεις.

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (26/11-3/12)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
28/11/2025

Σινεμά και ψυχανάλυση: Ο "Κρυμμένος" στον Δαναό

Το αριστουργηματικό ψυχολογικό θρίλερ του Μίκαελ Χάνεκε για μια μοναδική προβολή, συνοδεία συζήτησης, την Κυριακή 7/12, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων "Σινεμά και Ψυχανάλυση".

Οι "Σμιλεμένες Ψυχές" του Σταύρου Ψυλλάκη επιστρέφουν στη μεγάλη οθόνη

Για τέσσερις προβολές με παρουσία του σκηνοθέτη και του Ελβετού γιατρού Ζουλιέν Γκριβέλ.

Για τον Γιάννη Οικονομίδη, το σινεμά είναι ένα όπλο

Συναντήσαμε τον κορυφαίο σκηνοθέτη στα Εξάρχεια και μιλήσαμε μαζί του, με αφορμή τη "Σπασμένη Φλέβα", την έκτη μεγάλου μήκους ταινία του, στην οποία πρωταγωνιστεί ο Βασίλης Μπισμπίκης στο ρόλο ενός έκπτωτου άντρα που προσπαθεί να σωθεί από τα χρέη.

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 27 Νοεμβρίου.

Σπασμένη Φλέβα

Σε ένα σκληρό δράμα που αποκτά διαστάσεις μοντέρνας τραγωδίας, ο οικονομιδικός εξπρεσιονισμός "μαλακώνει", αλλά η αφηγηματική δύναμη παραμένει σαρωτική και η πολιτικοκοινωνική ματιά γίνεται οξυδερκέστερη και διεισδυτικότερη. | Powered by Uber.

Πέθανε Αγάπη μου

Μπεργκμανικό ψυχογράφημα που καταγγέλλει μέσα από μια εκκωφαντικά προφανή, επαναλαμβανόμενη και φλασάτη μανιέρα τα πατριαρχικά στερεότυπα και τον μεσοαστικό κομφορμισμό. | Powered by Uber.