Peeping Tom

4,5

Τολμηρό για την εποχή του θρίλερ με έντονες ψυχαναλυτικές αναφορές, το οποίο πραγματεύεται τη σχέση ηδονοβλεπτικής ευχαρίστησης και σαδιστικής βίας.

Peeping Tom

Το 1960, δυο καταξιωμένοι Βρετανοί σκηνοθέτες γυρίζουν από μία ταινία τρόμου στην οποία ένας νεαρός άντρας με φροϊδικά συμπλέγματα απέναντι στη γονεϊκή εξουσία γίνεται κατά συρροήν δολοφόνος νεαρών γυναικών. Ο ένας είναι ο Άλφρεντ Χίτσκοκ και το χολιγουντιανό "Ψυχώ" του κι ο άλλος ο Μάικλ Πάουελ ("Ο Κλέφτης της Βαγδάτης", "Ο Μαύρος Νάρκισσος", "Τα Κόκκινα Παπούτσια") και το "Peeping Tom" του. Μόνο που ενώ το χιτσκοκικό σοκ αποδείχτηκε μια τεράστια εμπορική και καλλιτεχνική επιτυχία, ο "Ηδονοβλεψίας", όπως ήταν ο αρχικός ελληνικός τίτλος του αγγλικού φιλμ, πέρασε πολλές περιπέτειες, οι οποίες πλήγωσαν ανεπανόρθωτα την κινηματογραφική καριέρα του Πάουελ, μέχρι να καταξιωθεί ως ένα από τα σπουδαιότερα ψυχολογικά θρίλερ στην ιστορία του σινεμά.


Το τολμηρό για την εποχή του σενάριο του Λίο Μαρκς περιγράφει τη σχέση της νεαρής Έλεν με τον Μαρκ, ένα φωτογράφο ο οποίος δολοφονεί γυναίκες χρησιμοποιώντας μια κινηματογραφική κάμερα για να απαθανατίζει τον απόλυτο τρόμο τους. Ιστορία η οποία χαρακτηρίστηκε τότε "χυδαία και πορνογραφική", με τον Πάουελ να προκρίνει μια σκηνοθετική προσέγγιση πιο ωμή και ρεαλιστική σε σχέση με το σύνηθες στιλιζάρισμα των ταινιών αγωνίας, όπως και τον τρόμο έναντι του σασπένς, ανοίγοντας έτσι το δρόμο για τα μοντέρνα slasher films. Ταυτόχρονα, ανέδειξε όλες τις ψυχαναλυτικές διαστάσεις της πλοκής και της εξάρτησης του βασικού χαρακτήρα από την καταπιεστική πατρική φιγούρα, τονίζοντας τη συνάφεια ηδονοβλεπτικής ευχαρίστησης και σαδιστικής βίας. Το περίπλοκο και πολυεπίπεδο σχόλιό του, μάλιστα, αξιοποιεί στο έπακρο τις χιτσκοκικές ιδέες πάνω στην ίδια τη φύση του κινηματογραφικού θεάματος (ο Μαρκ συμμετέχει στα γυρίσματα μιας ταινίας), συσχετίζοντάς το άμεσα με τον σκοποφιλικό φετιχισμό και συμπλέγματα ενοχής και ευνουχισμού.

Μ. Βρετανία. 1960. Διάρκεια: 101΄. Διανομή: SUMMER CLASSICS

Περισσότερες πληροφορίες

Peeping Tom

4,5
  • Τρόμου
  • 1960
  • Διάρκεια: 101 '
  • Μάικλ Πάουελ

Ένας νεαρός άνδρας δολοφονεί γυναίκες χρησιμοποιώντας μια κινηματογραφική κάμερα για να απαθανατίζει τον απόλυτο τρόμο τους.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Πλήθος σινεφίλ αφιερωμάτων στο 38ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Οι πρώτες ανακοινώσεις του φεστιβάλ περιλαμβάνουν μια σειρά must προβολών.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
23/10/2025

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 23 Οκτωβρίου.

Η επανέκδοση που κάνει πρεμιέρα στα σινεμά

Μια αριστοτεχνική μεταφορά ενός σπουδαίου βιβλίου επιστρέφει στις μαρκίζες.

Αχινός

Φρέσκια ματιά στη βρετανική παράδοση του κοινωνικού ρεαλισμού μέσα από ένα διαβρωτικό μείγμα τρυφερότητας και απόγνωσης, χιούμορ και βαθιάς θλίψης. Από τον πρωταγωνιστή του "Τριγώνου της Θλίψης" Χάρις Ντίκινσον. | Powered by Uber.

Springsteen: Deliver Me from Nowhere

Το χρονικό της δημιουργίας του εμβληματικού LP "Nebraska" γίνεται ένα μελαγχολικό, ταιριαστό στο ύφος του άλμπουμ biopic, το οποίο θα χρειαζόταν ένα δραματικά βαθύτερο υπόβαθρο. | Powered by Uber.

Το Φιλί της Γυναίκας Αράχνης

Μεταφορά ενός μιούζικαλ του Μπρόντγουεϊ, βασισμένο σε οσκαρική ταινία. Άνευρο, ελάχιστα πειστικό και αδέξιο στην εναλλαγή πραγματικότητας - φαντασίας, με ερμηνευτική έκπληξη τον ταλαντούχο Τόνατιου. | Powered by Uber.

Η Κατάρα του Σέλμπι Όουκς

Found footages, home videos και κλασική αφήγηση συνδυάζονται σε μια "υβριδική" ταινία τρόμου, η οποία χτίζει ατμόσφαιρα, αλλά δεν έχει στέρεο στόρι για να την υποστηρίξει. | Powered by Uber.