Τζέσικα Χάουσνερ: "Υπάρχει μια κοινωνικά υστερική εμμονή για ομορφιά"

Η Αυστριακή σκηνοθέτρια του «Club Zero» μιλάει για τη στιλάτη και διεισδυτική σάτιρά της με πρωταγωνίστρια τη Μία Γουασικόφσκα, η οποία έκανε πρεμιέρα στο περσινό Φεστιβάλ Καννών.

Club_Zero

Πιστεύετε ότι το κυνήγι της ομορφιάς, έτσι όπως αυτό οργανώνεται στη σημερινή κοινωνία, είναι επικίνδυνο;
Είναι πολλοί και διαφορετικοί οι λόγοι που οι μαθητές της ταινίας διαλέγουν να παρακολουθήσουν το μάθημα της κυρίας Νόβακ, η οποία προπαγανδίζει τη "συνειδητή διατροφή" ("conscious eating"). Κανείς δεν φαντάζεται ότι αυτό θα τους οδηγήσει τελικά στην ανορεξία. Ένας μιλάει για την προστασία του περιβάλλοντος, ο άλλος επικαλείται λόγους υγείας και σιγά σιγά αποκαλύπτεται αυτή η κοινωνικά υστερική εμμονή για ομορφιά, με την έννοια της τελειότητας: μια ιδανική εικόνα, την οποία φυσικά δεν μπορούμε ποτέ να κάνουμε δική μας.


Το πρόβλημα εντοπίζεται περισσότερο στην οικογενειακή ή τη σχολική διαπαιδαγώγηση;
Είναι κάτι που αφορά όλους τους ενηλίκους, μιας και ο καθένας μας είναι παγιδευμένος σε συγκεκριμένες συμπεριφορές για τους δικούς του, ξεχωριστούς λόγους. Εγώ θα τοποθετούσα την αρχή του προβλήματος στην οικογένεια και στο χρόνο τον οποίο αφιερώνουν οι γονείς στα παιδιά τους, ο οποίος όλο και μειώνεται, κάνοντάς τα ευάλωτα σε ιδέες και πρότυπα που έρχονται από την τηλεόραση, τα περιοδικά, το διαδίκτυο…

Jessica_Hausner
Τζέσικα Χάουσνερ


Αυτές οι ιδέες αναπτύσσονται στην ταινία με έναν ιδιαίτερο τρόπο, ο οποίος επιχειρεί να ισορροπήσει ανάμεσα στο δράμα και την ειρωνεία.
Κάθε φορά που ξεκινάω μια καινούργια ταινία ψάχνω να βρω τον σωστό τόνο, ο οποίος είναι ένας συνδυασμός τραγωδίας και γέλιου, αλλά ενός γέλιου αμήχανου, που σε κάνει να νιώθεις άβολα και, αναπόφευκτα, ν’ αρχίσεις να σκέφτεσαι. Είναι ένα συναίσθημα το οποίο σε φέρνει πιο κοντά στον παραλογισμό της ανθρώπινης ύπαρξης, κάτι που ως ιδέα υπάρχει σε όλες τις ταινίες μου. Γι’ αυτό φροντίζω να διατηρώ την ίδια λίγο-πολύ απόσταση από όλους τους ήρωές μου, μιας και όλοι μας μπορούμε να φανούμε τη μια στιγμή θαρραλέοι κι αξιοθαύμαστοι και την επόμενη εγωιστές και γελοίοι.


Πιστεύετε ότι παίρνουμε τον εαυτό μας υπερβολικά στα σοβαρά;
Αναμφίβολα. Και αυτό μας κάνει να είμαστε τόσο στενά και κοντόφθαλμα προσκολλημένοι στις ιδέες μας. Γι’ αυτό και τα παιδιά στην ταινία γίνονται φανατικοί υποστηρικτές της "συνειδητής διατροφής", φτάνοντας στα άκρα.


Αυτό το υποδόριο χιούμορ, το οποίο αναφέρατε, ενισχύεται και από το weird σκηνοθετικό σας στιλ, το οποίο είναι έντονα "σχολιαστικό".
Είναι κάτι το οποίο έχουμε κατακτήσει μαζί με τον Μάρτιν Γκσλαχτ, το διευθυντή φωτογραφίας όλων των ταινιών μου. Θέλουμε η σκηνοθετική ματιά μας να είναι μια κινηματογραφική γλώσσα που δεν υπηρετεί απλώς την ιστορία ή τα συναισθήματα των χαρακτήρων, αλλά είναι από μόνη της ένα σχόλιο. Σαν να είναι η κάμερα ένας ακόμα χαρακτήρας ο οποίος παρατηρεί τους υπόλοιπους και έχει το δικό του βλέμμα στα γεγονότα. Το ύφος, η οπτική ταυτότητα μιας ταινίας είναι κάτι πολύ σημαντικό κατά τη γνώμη μου και πάντα δίνω μεγάλο βάρος σ’ αυτό, και ενδυματολογικά και σκηνογραφικά… Για παράδειγμα, κάναμε μεγάλη έρευνα μέχρι να επιλέξουμε το St Catherine’s College στο πανεπιστήμιο της Οξφόρδης για χώρο του σχολείου, γιατί είναι ένα κτίριο σχεδιασμένο από τον Δανό αρχιτέκτονα Άρνε Γιάκομπσεν. Πολύ στιλάτο, πολύ ιδιαίτερο και, κυρίως, θα μπορούσε να είναι οπουδήποτε στην Ευρώπη.


Αυτό σημαίνει πως προσαρμόζετε τις ιστορίες που σας ενδιαφέρουν στο σκηνοθετικό σας ύφος και όχι το ύφος σας στην ιστορία την οποία θέλετε να αφηγηθείτε;
Ακριβώς έτσι. Είναι φορές που σκέφτομαι μια ιστορία, αλλά αναπτύσσοντάς τη διαπιστώνω ότι δεν μπορώ να τη σκηνοθετήσω επειδή δεν βρίσκω πως ταιριάζει στην προσέγγισή μου, η οποία θέλω να είναι πάντα αυτός ο συνδυασμός κωμωδίας και δράματος, σοβαρότητας και γελοιότητας. Αφορά την οπτική μου πάνω στην ανθρώπινη κατάσταση, στις αντιφάσεις και τις παραξενιές της. Δεν μπορώ να δεχθώ τις απόλυτες αλήθειες και με ενδιαφέρει να περιγράψω την περιπέτειά μας να βρούμε μια θέση ανάμεσα στο καλό και το κακό, το δραματικό και το αστείο, την αλήθεια και το ψέμα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

"Αποκατεστημένες και υπέροχες": Ταινίες που ξεχάστηκαν στο χρόνο ζωντανεύουν στην οθόνη

Το 14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει με διαμαντάκια από το παγκόσμιο σινεμά και βωβά αριστουργήματα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
03/11/2025

Οδηγός επιβίωσης για το Παιδικό και Εφηβικό Διεθνές Φεστιβάλ Αθήνας 2025 powered by ΔΕΗ

Το αγαπημένο σινε-event των ανήλικων σινεφίλ σηκώνει αυλαία για όγδοη φορά και από 10-16/11 μας ταξιδεύει σε ένα συναρπαστικό κόσμο θεαματικής φαντασίας, αλλά και κοινωνικού προβληματισμού. Αυτά είναι τα highlights του πλούσιου, πολυσυλλεκτικού προγράμματός του.

Το cult αριστούργημα "Το Κλάμα Βγήκε απ’ τον Παράδεισο" ξανά στην μεγάλη οθόνη

Η θρυλική ταινία των Μιχάλη Ρέππα και Θανάση Παπαθανασίου επιστρέφει στον Δαναό για μια μοναδική προβολή, φέρνοντας μαζί της γέλιο, συγκίνηση και ένα καστ γεμάτο αγαπημένους ηθοποιούς.

Οι ταινίες που έρχονται στους κινηματογράφος την Πέμπτη 05/11

Η τελευταία ταινία του Γιώργου Λάνθιμου είναι το highlight μιας εβδομάδας η οποία περιλαμβάνει επίσης την επιστροφή του "Predator", τρόμο, πυγμαχικό δράμα, animation και δυο ντοκιμαντέρ πάνω στην ισραηλοπαλαιστινιακή διαμάχη.

Οι ταινίες που ανυπομονούμε να δούμε στους κινηματογράφους τον Νοέμβριο

Ο νέος Λάνθιμος, οσκαρικά φαβορί και πολυαναμενόμενα arthouse φιλμ προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

Τα animation που βλέπουμε στα σινεμά αυτήν την εβδομάδα

Όλες οι ταινίες κινουμένων σχεδίων, το πιο αγαπητό κινηματογραφικό είδος των (ανηλίκων) Ελλήνων θεατών, οι οποίες προβάλλονται στις σκοτεινές αίθουσες.

Οι 10 καλύτερες ταινίες τρόμου του 21ου αιώνα που δεν έχετε δει

Αξέχαστα "στοιχειωτικά" horror movies που κερνάνε ανατριχίλες διαρκείας.