"Dune: Μέρος Δεύτερο": Αυτή τη φορά είναι πόλεμος

Οι υποσχέσεις της πρώτης ταινίας τηρούνται στο ακέραιο και το sci-fi έπος των Ντενί Βιλνέβ και Φρανκ Χέρμπερτ ολοκληρώνεται με την τελική, θεαματική μάχη για την κυριαρχία του Αράκις.

Dune

Όταν τον Νοέμβριο του 2016 η εταιρία παραγωγής Legendary Entertainment ("300", "Watchmen", η "Dark Knight" τριλογία του Νόλαν) απέκτησε τα κινηματογραφικά και τηλεοπτικά δικαιώματα του "Dune" γνώριζε πως έπαιρνε ένα μεγάλο ρίσκο. Ο Αλεχάνδρο Χοδορόφσκι είχε αποτύχει να μεταφέρει το πλέον ευπώλητο βιβλίο επιστημονικής φαντασίας στη μεγάλη οθόνη, ακόμα κι αν η 70s εκδοχή του συμπεριελάμβανε τον Όρσον Γουέλς, τον Σαλβαδόρ Νταλί και τους… Rink Floyd, ο Ντέιβιντ Λιντς αποκήρυξε το εμπορικό φιάσκο που γύρισε το 1984 (αν και ο συγγραφέας Φρανκ Χέρμπερτ το λάτρεψε) και η Paramount, αφού προσπάθησε να βάλει μπρος τη δική της σινε-διασκευή από το 2008 έως το 2011, εγκατέλειψε τελικά την ιδέα. Αλλά ακόμα κι όταν ο δοκιμασμένος στην ενήλικη επιστημονική φαντασία Ντενί Βιλνέβ ("Η Άφιξη", "Blade Runner 2049") ανέλαβε να διεκπεραιώσει το φιλόδοξο εγχείρημα, η ιδέα του για δυο ταινίες, συνολικής διάρκειας πεντέμισι ωρών, αντιμετωπίστηκε με δυσπιστία. Οι υπεύθυνοι της Legendary συνειδητοποίησαν πως η σεναριακή συμπύκνωση του πλουσιότατου σε χαρακτήρες και ίντριγκες βιβλίου δεν χωρούσε σε ένα φιλμ τριών ωρών, αλλά αν η μαρβελομεγαλωμένη γενιά των νεαρών σινεφίλ έμενε αδιάφορη από το όλο κόνσεπτ, το τζογάρισμα 450 εκατομμυρίων δολαρίων (συν τα δικαιώματα) σε μια ζαριά θα ήταν μια απόλυτα αυτοκαταστροφική κίνηση. Έτσι, τον Μάρτιο του 2019 ξεκίνησαν τα γυρίσματα του "Πρώτου Μέρους", με την απόφαση για τη συνέχειά του να εκκρεμεί. Το κόστος της παραγωγής έφτασε τα 165 εκατομμύρια, με το τελικό (συν "κόπιες" και μάρκετινγκ) να ξεπερνά κατά πολύ τα 200, και η πρεμιέρα προγραμματίστηκε για το τέλος του 2000. Αλλά στις αρχές της χρονιάς ξέσπασε η πανδημία του covid-19.

Το "Dune"  μπήκε στο ράφι για ένα χρόνο και έφτασε στις αίθουσες το φθινόπωρο του 2021, ενώ ήταν ταυτόχρονα διαθέσιμο για streaming στο HBO Max και τα υγειονομικά μέτρα ακόμα εν ισχύει. Όλα ήταν εναντίον του, αλλά πήρε πολύ καλές κριτικές, έφτασε τα 434 εκατομμύρια σε παγκόσμιες εισπράξεις και ήταν υποψήφια για δέκα βραβεία Όσκαρ, κερδίζοντας έξι, τα περισσότερα από κάθε άλλη ταινία εκείνη τη χρονιά: μουσικής, φωτογραφίας, μοντάζ, σκηνικών, ήχου και οπτικών εφέ. Legentary και Warner (συμπαραγωγός και διανομέας) έδωσαν επιτέλους το πράσινο φως για το "Μέρος Δεύτερο".

Dune: Μέρος Δεύτερο

Back to Duniverse

Ο Ντενί Βιλνέβ κέρδισε το πρώτο του στοίχημα, το οποίο έμοιαζε και το δυσκολότερο. Το "Μέρος Πρώτο" αφιερώνει χρόνο στο να μας συστήσει το σύμπαν του Φρανκ Χέρμπερτ, γνωστό ως Duniverse, από το περιβάλλον ως τους χαρακτήρες. "Η πρώτη ταινία αφορούσε έναν νεαρό άντρα που ανακάλυπτε τον κόσμο. Εδώ πρόκειται για πολεμική ταινία", λέει ο ίδιος για το δεύτερο "Dune", το οποίο ακολουθεί την πλοκή του τελευταίου μισού του βιβλίου, διασκευασμένη από το σκηνοθέτη και τον Τζον Σπάιτς - ο Έρικ Ροθ ("Φόρεστ Γκαμπ", "The Insider", "Μόναχο"), ο οποίος μοιράστηκε μαζί τους μια οσκαρική υποψηφιότητα για το πρώτο μέρος, αφοσιώθηκε στους "Δολοφόνους του Ανθισμένου Φεγγαριού". Εδώ, λοιπόν, θα παρακολουθήσουμε τη ζωή του Πολ Ατρείδη στην έρημο και τη ριψοκίνδυνη συνύπαρξή του με τους Φρέμεν, την αντεπίθεση των Χαρκόνεν, την παρέμβαση των Μπένε Τζέζεριτ και την τελική μάχη για τον Αράκις. Το δεύτερο στοίχημα του Βιλνέβ είναι να αποδείξει πως εκτός από το δράμα χαρακτήρων και την υποβλητική ατμόσφαιρα, είναι εξίσου ικανός στις σεκάνς θεαματικής δράσης, οι οποίες πρέπει να ενσωματωθούν αρμονικά στο ενήλικο, φιλοσοφημένο ύφος αυτής της περιπέτειας φαντασίας.

Όλοι οι βασικοί χαρακτήρες και οι ηθοποιοί οι οποίοι τους ερμηνεύουν επιστρέφουν για να συνεχίσουν την ιστορία, εκτός από τους Λίτο Ατρείδη (Όσκαρ Άιζακ) και Ντάνκαν Άινταχο (Τζέισον Μομόα) που μας έχουν ήδη αποχαιρετίσει. Δίπλα στους Τιμοτέ Σαλαμέ (Πολ Ατρείδης), Ζεντάγια (Τσάνι), Ρεμπέκα Φέργκιουσον (Λαίδη Τζέσικα), Χαβιέρ Μπαρδέμ (Στίλγκαρ), Τζος Μπρόλιν (Γκάρνεϊ Χάλεκ), Στέλαν Σκάρσγκαρντ (Βαρώνος Βλάντιμιρ Χαρκόνεν), Σαρλότ Ράμπλινγκ (Έλεν Μοχάιαμ) και Ντέιβ Μπαουτίστα (Γκλόσου Ράμπαν), προστίθενται τώρα και μερικά νέα πρόσωπα. Ο Κρίστοφερ Γουόκεν υποδύεται τον αυτοκράτορα Σαντάμ Δ΄ και η Φλόρενς Πιού την κόρη του, πριγκίπισσα Ιρουλάν, η οποία στο μυθιστόρημα γράφει το ημερολόγιο, απόσπασμα του οποίου ανοίγει κάθε κεφάλαιο. Η Λεά Σεϊντού είναι η Λαίδη Μάργκο Φένρινγκ, μια ακόμα Μπένε Τζέζεριτ, και ο οσκαρικά υποψήφιος για το "Elvis" Όστιν Μπάτλερ είναι ο Φέιντ-Ράουθα.

Dune: Μέρος Δεύτερο
Ο Όστιν Μπάτλερ ως Φέιντ-Ράουθα και η Λεά Σεϊντού ως Λαίδη Μάργκο Φένρινγκ.

Αναζητώντας Μεσσία 

Στο "Μέρος Δεύτερο" ο Φέιντ-Ράουθα, ανιψιός και διάδοχος του Βαρώνου Βλάντιμιρ, αποτελεί το αντίπαλο δέος του Πολ Ατρείδη, ένας αδίστακτος Χαρκόνεν με δολοφονικό ένστικτο ο οποίος αναλαμβάνει να εξοντώσει τους Φρέμεν πάση θυσία. Στην ταινία του Λιντς τον υποδύονταν ο Στινγκ με ξανθό μαλλί, ενώ η εκδοχή του Μπάτλερ είναι πολύ πιο απειλητική και διεστραμμένη. "Ένας συνδυασμός ψυχοπαθούς δολοφόνου, ολυμπιονίκη στο ξίφος, φιδιού και Μικ Τζάγκερ", σύμφωνα με την περιγραφή του Βιλνέβ. Η ξιφομαχία του με τον Πολ αποτελεί ένα από τα highlights του φιλμ, όπως και η σκηνή της δοκιμασία του νεαρού Μεσσία με ένα γιγαντιαίο σκουλήκι της άμμου, το οποίο εκείνος πρέπει να τιθασεύσει για να αποδείξει στους Φρέμεν πως είναι ο Μουάντ’Ντιμπ, ο εκλεκτός. Ο σκηνοθέτης και ο διευθυντής φωτογραφίας Γκρέιγκ Φρέιζερ ("Zero Dark Thirty", "The Batman", το τηλεοπτικό "The Mandalorian") συμφώνησαν να κινηματογραφήσουν όσο περισσότερο υλικό γινόταν σε φυσικούς χώρους, αποφεύγοντας τις blue screen και τα πολλά ψηφιακά εφέ, αλλά και δυσκολεύοντας τη ζωή των μελών του συνεργείου. Γι’ αυτό και τα γυρίσματα, τα οποία έγιναν στην Βουδαπέστη, την Ιταλία, την Ιορδανία και το Αμπού Ντάμπι, κράτησαν από τον Ιούλιο έως και τον Δεκέμβριο του 2022.

Το "Dune: Μέρος Δεύτερο" επρόκειτο να κάνει πρεμιέρα τον προηγούμενο Σεπτέμβριο στο φεστιβάλ Βενετίας, απ’ όπου είχε ξεκινήσει την καριέρα του και το πρώτο φιλμ, αλλά η απεργία των ηθοποιών μετέφερε την ημερομηνία της πρώτης προβολής του στις 15 Φεβρουαρίου 2024 στο Λονδίνο. Σε πολλές χώρες της Ευρώπης, ανάμεσά τους και η Ελλάδα, θα αρχίσει να προβάλλεται από την Πέμπτη 29/2, ενώ στις ΗΠΑ από την 1/3. Οι κριτικές είναι εξίσου, αν όχι περισσότερο, ενθουσιώδεις από το "Μέρος Πρώτο" και μια σειρά επιπλέον ευνοϊκών παραγόντων συνηγορούν για την εμπορική επιτυχία του "Δεύτερου". Η δημοφιλία των Τιμοτέ Σαλαμέ, ειδικά μετά το "Γουόνκα", και Ζεντάγια είναι πολύ μεγάλη μεταξύ των νεαρών σινεφίλ, το streaming στο HBO Max δεν θα είναι άμεσα διαθέσιμο, ενώ φιλόδοξη χολιγουντιανή παραγωγή που απευθύνεται στο μεγάλο κοινό έχει να βγει στις αίθουσες δυο ολόκληρους μήνες. Κι αν οι προβλέψεις ευοδωθούν, η συντομότατη παρουσία της Άνια Τέιλορ-Τζόι στην ταινία μας προετοιμάζει για τη συνέχεια. Σε ένα "οραματικό" fast forword λίγων δευτερολέπτων, υποδύεται την αγέννητη προς το παρόν αδελφή του Πολ Ατρείδη Αλάια, μια από τις βασικές πρωταγωνίστριες του μυθιστορηματικού σίκουελ "Ο Μεσσίας του Ντιούν". Γιατί να μη γίνει και κινηματογραφικό;

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Λεά Ντομενάκ, πώς ήταν να σκηνοθετείτε την Κατρίν Ντενέβ;

Συναντήσαμε στο Παρίσι τη δημιουργό της κομεντί "Η Κυρία του Προέδρου" όπου η θρυλική Γαλλίδα ηθοποιός υποδύεται τη σύζυγο του Ζακ Σιράκ.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
21/06/2024

Ο Ντόναλντ Σάδερλαντ ήταν ένας ηθοποιός δίχως σύγκριση

Πέθανε σε ηλικία 88 ετών ένας από τους σπουδαίους ερμηνευτές της μεγάλης οθόνης.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (20-26/6)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Ξεκινάει το 6ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Κιμώλου

Η Κίμωλος γίνεταιγια 6η συνεχόμενη χρονιά τόπος συνάντησης κορυφαίων επαγγελματιών της παγκόσμιας κινηματογραφικής βιομηχανίας.

Οι θερινές Δευτέρες στη Ριβιέρα παίζουν αριστουργήματα

Για ακόμα ένα καλοκαίρι το σινεμά των Εξαρχείων προβάλλει κλασικά φιλμ μεγάλης διάρκειας σε ψηφιακά αποκατεστημένες κόπιες.

Ανθρωπίστρια Βρικόλακας Αναζητά Αυτοκτονικό Άτομο

Ο βαμπιρικός μύθος διακωμωδείται με ευστροφία και στιλ ως άλλη μία ιστορία ενηλικίωσης μιας γενιάς που δυσκολεύεται να βρει τη θέση της στη σύγχρονη πραγματικότητα.