Είναι αδύνατο να μιλήσεις για το "Arcadia" του Γιώργου Ζώη χωρίς spoilers

Είδαμε τη νέα ταινία του πολυβραβευμένου Έλληνα σκηνοθέτη που πραγματοποίησε παγκόσμια πρεμιέρα στο 74ο Φεστιβάλ Βερολίνου. Το αθηνόραμα πάει Μπερλινάλε, powered by Uber.

Arcadia 3 © Foss Production, Homemade Films, Red Carpet

Μπορεί να έχουν περάσει οκτώ χρόνια από την κυκλοφορία του αλληγορικού "Interruption", στο διάστημα αυτό, όμως, ο Γιώργος Ζώης δεν έπαψε να είναι δραστήριος. Έφτασε τις τέσσερις συνολικά μικρού μήκους, πρόσθεσε διεθνή βραβεία στο παλμαρέ του, εξέλιξε το σκηνοθετικό ύφος του και τώρα, διαγωνίζεται στο τμήμα Encounters του 74ου Φεστιβάλ Βερολίνου (15-25/2) με το ατμοσφαιρικό "Arcadia", στο οποίο συμπρωταγωνιστούν για πρώτη φορά οι Βαγγέλης Μουρίκης και Αγγελική Παπούλια.

Με φόντο την ελληνική επαρχία, οι δύο ηθοποιοί δίνουν, ως είθισται, άψογες ερμηνείες στο ρόλο ενός ζευγαριού που βρίσκεται σε μια τραυματισμένη σχέση. Το πώς προέκυψαν οι πληγές της καθώς επίσης, σημαντικότερο, το εάν και με ποιον τρόπο μπορούν να επουλωθούν, συνιστούν τα κεντρικά ερωτήματα που διαχειρίζεται το "Arcadia". Το απροσδόκητο αφηγηματικό εύρημα, ωστόσο, που σκαρφίζονται οι Ζώης - Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη (σενάριο) για να δοθούν απαντήσεις, είναι που καθιστά ξεχωριστό αυτό το μεθυστικά υποβλητικό και υπόκωφης έντασης φιλμ. Έπειτα, για να είμαστε ειλικρινείς, αυτός είναι και ο λόγος που το κείμενο έχει το συγκεκριμένο, συνειδητά ψαρωτικό τίτλο. Παρόλα αυτά, θα προσπαθήσουμε να σχολιάσουμε το "Arcadia" δίχως, προφανως, να προδώσουμε τα σημεία-κλειδιά της πλοκής, υπογραμμίζοντας, βέβαια, πως όσο λιγότερα γνωρίζει κανείς για αυτήν, τόσο περισσότερο πρόκειται να απολαύσει την ταινία. Συνεχίστε με δική σας ευθύνη…

Arcadia2

Πρώτα από όλα, αξίζει να σημειωθεί πως τα συστατικά της αισθητικής με την οποία εικονογραφεί ο Ζώης, δείχνουν πως βρίσκεται σε μια φάση καλλιτεχνικής ωρίμανσης. Κάδρα λιτής περιποίησης, αφήγηση αυτοπεποίθησης που ποντάρει στον υπαινιγμό όσο και στο βραδυφλεγές σμίλευμα της δράσης, επενδύοντας στην ενδοσκόπηση των συναισθηματικών διακυμάνσεων των ηρώων. Στοιχεία τα οποία μονομιάς υφαρπάζουν την προσοχή και γοητεύουν έτσι που το μάτι πάντα αναζητά τη συνέχεια.

Ταυτόχρονα, το "Arcadia" τολμά να βασίζεται σε σκηνές που ξυπνούν τις αισθήσεις, αδιαφορώντας για το σοκ και προτιμώντας την ενσυναίσθηση. Οι βασικές θεματικές που θίγει κυμαίνονται από την απώλεια, τη μοναξιά και τα αξεπέραστα απωθημένα, μέχρι τη συντροφικότητα ως πένθος και την εμπιστοσύνη ως ανάγκη. Αυτό το καρουζέλ δυσπρόφερτων, περίπλοκων πλην κομβικών για την ανθρώπινη κατάσταση συναισθημάτων, τροφοδοτεί με ενέργεια τη δράση και παράλληλα προσδίδει ψυχογραφικές διαστάσεις στην υπαρξιακή οδύσσεια των κεντρικών χαρακτήρων.

Arcadia 4
© Foss Production, Homemade Films, Red Carpet

Ενώ συνολικά το φιλμ διαθέτει αξιοπρόσεκτη στιβαρότητα και σκηνές που δε ξεχνιούνται, παραδόξως, εκείνο που λείπει είναι η ιδέα που θα το απογείωνε. Φυσικά, η τρίτη πράξη οδεύει προς αυτήν την κατεύθυνση. Διαπραγματεύεται ωστόσο μια νέα όσο και πολύπτυχη σεναριακή πληροφορία που εισάγεται αρκετά αργοπορημένα, έχοντας προηγουμένως αφιερωθεί χρόνος στη συγκρατημένη μεν, υπολογίσιμη δε ανάπτυξη παράλληλων, λιγότερο ουσιωδών πλοκών. Επιλογή, πάντως, που προδίδει πλεόνασμα πολύ ενδιαφέροντων εμπνεύσεων, οι οποίες δίνουν έτσι κι αλλιώς τον τόνο. Στο φινάλε, το "Arcadia" διαθέτει εκείνες τις ποιότητες ώστε να μείνει για καιρό στο νου ενός θεατή, ίσως και να τον στοιχειώσει, κάτι που εξάλλου θα ταίριαζε απόλυτα με το παλλόμενο πνεύμα της ταινίας.

Θυμίζουμε πως στη φετινή Μπεριλάνε θα βρίσκεται ακόμα ένας Έλληνας, ο Δημήτρης Αθυρίδης, ο οποίος παρουσιάζει το διάρκειας 14 ωρών ντοκιμαντέρ "exergue - on documenta 14".

Διαβάστε όλα τα νεότερα και τις ανταποκρίσεις για το 74ο Φεστιβάλ Βερολίνου εδώ

Ευχαριστούμε την Aegean Airlines για τη συνδρομή της στην πραγματοποίηση του ταξιδιού.

Το αθηνόραμα πάει Μπερλινάλε, powered by Uber! Τα συνεργαζόμενα ταξί με την Uber ξεκινούν από την Αθήνα και φτάνουν Βερολίνο, στηρίζοντας το σινεμά από όπου κι αν προέρχεται. Ως βασικός χορηγός της 74ης Μπερλινάλε, η Uber υποστηρίζει την μεταφορά των κινηματογραφικών ομάδων και των φεστιβαλικών καλεσμένων στο Κόκκινο Χαλί, οργανώνει ένα μεγάλο πάρτι στο ιστορικό Cafe International (aka Cafe Moskau) και συνεργάζεται με το αθηνόραμα για να σας φέρει με ταχύτητα και αξιοπιστία κριτικές για τις πρεμιέρες που ανυπομονούμε να δούμε στη μεγάλη διοργάνωση.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι ταινίες που ανυπομονούμε να δούμε στις αίθουσες τον Μάιο

Ο καινούριος Λάνθιμος, η "Furiosa" Άνια Τέιλορ-Τζόι και η κινηματογραφική εμφάνιση - έκπληξη της Βίκυς Καγιά προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
04/05/2024

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (1/5-8/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Έρχεται το 8ο Φεστιβάλ Ισπανόφωνου Κινηματογράφου

Ανακαλύψτε τις πρώτες ταινίες που ανακοίνωσε η πληθωρική διοργάνωση.

Ο "Κασκαντέρ" και ο ακαταμάχητα κωμικός Ράιαν Γκόσλινγκ

Μετά την τρομερή επιτυχία της "Barbie", ο χολιγουντιανός σταρ επιστρέφει σε ένα ρόλο που μας θυμίζει τη μοναδική ικανότητά του να παραδίδει κωμικές ερμηνείες που συνδυάζουν τις κοφτερές ατάκες, τον αυτοσαρκασμό και την κανονικοποίηση της εύθραυστης αρρενωπότητας.

Ο Κασκαντέρ

Χιούμορ και δράση συνδυάζονται σε ένα κωμικό νεονουάρ με ξέφρενη παρωδιακή διάθεση. Άκρως κινηματογραφόφιλο και μεταμοντέρνα ευρηματικό, όσο και χαοτικά ανοικονόμητο.

Στον Ιστό του Τρόμου

Καλοκουρδισμένο, κλειστοφοβικό θρίλερ γεμάτο σασπένς, ένταση και ανατριχίλες, στο οποίο υπάρχει χώρος και μια ευθεία κοινωνικοπολιτική αλληγορία.

Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα

Το reboot των αστείων κατορθωμάτων του πιο cool σινε-γάτου ξεκινάει σαν ατακαριστή, μπριόζα κωμωδία καταστάσεων, για να εξελιχθεί σε μια ευρηματικότατη, αγωνιώδη και ξεκαρδιστική "Επικίνδυνη Αποστολή".