46ο Φεστιβάλ Δράμας: Χωρίς φαβορί ώρες πριν την απονομή των βραβείων

Απρόβλεπτο το ποιος θα «σηκώσει» το Χρυσό Διόνυσο την ώρα που η καλύτερη ταινία του προγράμματος βρίσκεται στο εθνικό σπουδαστικό τμήμα.

Θερμοκήπιο μικρού μήκους «Θερμοκήπιο»

Η αποψινή δε θα είναι μια εύκολη ή προφανής απονομή για την κριτική επιτροπή του 46ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, το οποίο ρίχνει αυλαία έχοντας παρουσιάσει ένα ποιοτικό αλλά εν πολλοίς καλλιτεχνικά ακίνδυνο εθνικό διαγωνιστικό τμήμα. Τα μέλη της επιτροπής που μοιράζει τις δάφνες του θεσμού, ήτοι οι Λευτέρης Χαρίτος (σκηνοθέτης, Πρόεδρος), Αλέξια Ρόιντερ (καλλιτεχνική διευθύντρια Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Κύπρου), Μένος Δελιοτζάκης (σκηνοθέτης), Αλεξάνδρα Ματθαίου (σκηνοθέτις, σεναριογράφος) και Ασημίνα Προέδρου (σκηνοθέτις, σεναριογράφος), καλούνται να πάρουν θαρραλέες αποφάσεις από τη στιγμή που δεν υπάρχει ξεκάθαρο φαβορί. Επί τη ευκαιρία, δε γνωρίζω εάν πρόκειται να δοθεί ειδική μνεία στον τρομερό ηθοποιό Αντώνη Τσιοτσιόπουλο (ευρέως γνωστός χάρη στα "Μαγνητικά Πεδία"), διότι του αξίζουν όλα τα εύσημα από τη στιγμή που συμμετέχει συνολικά σε 6(!) μικρού μήκους, αριθμός που σίγουρα συνιστά ρεκόρ στην ιστορία του φεστιβάλ. Και αυτό, φυσικά, εάν δε μας έχει ξεφύγει καμία ταινία…

Λευκά Χριστούγεννα 1948 μικρού μήκους
"Λευκά Χριστούγεννα 1948"

Κάπως έτσι, πάντως, διαμορφώνεται η κατάσταση με δεδομένο πως το τοπίο διατηρήθηκε απαράλλαχτο μετά και την ολοκλήρωση των προβολών του εθνικού διαγωνιστικού (8/9). Από τη χθεσινοβραδινή προβολή, ωστόσο, υπήρξε ταινία που ξεχώρισε. Πρόκειται για το "Λευκά Χριστούγεννα 1948" (Αντώνης Βαλληνδράς), το οποίο μας μεταφέρει στα παγωμένα βουνά του Εμφυλίου, όπου κατά τη διάρκεια μιας ανεπίσημης εκεχειρίας οι στρατιώτες των δύο πλευρών μοιράζονται μια σπάνια στιγμή μονιάσματος. Ο Βαλληνδράς μεστά και δίχως μεγαλοστομίες ψηλαφεί την Ιστορία για να αναδείξει τις μικρότερες πλην τραγικές πτυχές της, αποφεύγοντας δραματουργικές παγίδες και στήνοντας άρτια ένα απαιτητικό φιλμ εποχής.

Βέβαια, όπως ακριβώς και πέρσι, η καλύτερη ταινία του φεστιβάλ προκύπτει από το εθνικό σπουδαστικό τμήμα. Ο λόγος για το "Θερμοκήπιο" του Γιώργου Γεωργακόπουλου, ένα αβίαστα ανθρώπινο δράμα κοινωνικού ρεαλισμού, το οποίο περιστρέφεται γύρω από έναν αλβανικής καταγωγής νέο ο οποίος έχει ένα και μόνο όνειρο: να παίξει μπάλα στη Γιουβέντους. Με αφίσα του Ντελ Πιέρο στο δωμάτιό του, ο ήρωας όταν δε δουλεύει όλη μέρα και δεν ταλαιπωρείται από την ελληνική παρανοϊκή γραφειοκρατία, μοιράζει γκολ με την τοπική ομάδα. Και χάρη στη ματιά του Γεωργακόπουλου, αυτός ο working class hero δε είναι απλώς πειστικός, αλλά ανάγεται και σε έναν αντικατοπτρισμό ενός ολόκληρου κόσμου ο οποίος ακόμα αδυνατεί να κυνηγήσει τα αυτονόητα θέλω του. Στα συν της ταινίας, η ερμηνεία – αποκάλυψη του Φαμπρίτσιο Μούτσο.

Lumen μικρού μήκους
"Lumen"

Για το τέλος κρατήσαμε ένα φιλμ αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Από το τμήμα Short & Green, το ποιητικό ντοκιμαντέρ "Lumen" της Ειρήνης Τζούλια δεν επιφυλάσσει συνηθισμένη θέαση για περισσότερους από έναν λόγους. Αφενός διότι κατασκευαστικά αποτελείται από συνειρμικό –αλλά μετρημένο- λόγο και πειραματικές – υπαινικτικές εικόνες, αφετέρου διότι η ταινία είναι αφιερωμένη στον πατέρα της δημιουργού, ο οποίος έχασε τη ζωή του στη φωτιά στο Μάτι. Το "Lumen", όμως, δε συγκινεί εξαιτίας του θέματός του. Το καταφέρνει γιατί η Τζούλια χρησιμοποιεί το σινεμά ως επουλωτικό εργαλείο, ένα μέσο που απαλύνει το τραύμα, σα μια στερνή απόπειρα αποχαιρετισμού. Έτσι, αναπόφευκτα, σε αφήνει με σφιγμένο το στομάχι.

Μη ξεχνάτε πως μπορείτε να παρακολουθήσετε το πλήρες πρόγραμμα του φεστιβάλ δωρεάν μέχρι και τις 11/9 στη ψηφιακή πλατφόρμα που βρίσκετε εδώ.

Διαβάστε περισσότερα για το 46ο Φεστιβάλ Δράμας εδώ.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο "Κασκαντέρ" και ο ακαταμάχητα κωμικός Ράιαν Γκόσλινγκ

Μετά την τρομερή επιτυχία της "Barbie", ο χολιγουντιανός σταρ επιστρέφει σε ένα ρόλο που μας θυμίζει τη μοναδική ικανότητά του να παραδίδει κωμικές ερμηνείες που συνδυάζουν τις κοφτερές ατάκες, τον αυτοσαρκασμό και την κανονικοποίηση της εύθραυστης αρρενωπότητας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
02/05/2024

Ο Κασκαντέρ

Χιούμορ και δράση συνδυάζονται σε ένα κωμικό νεονουάρ με ξέφρενη παρωδιακή διάθεση. Άκρως κινηματογραφόφιλο και μεταμοντέρνα ευρηματικό, όσο και χαοτικά ανοικονόμητο.

Στον Ιστό του Τρόμου

Καλοκουρδισμένο, κλειστοφοβικό θρίλερ γεμάτο σασπένς, ένταση και ανατριχίλες, στο οποίο υπάρχει χώρος και μια ευθεία κοινωνικοπολιτική αλληγορία.

Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα

Το reboot των αστείων κατορθωμάτων του πιο cool σινε-γάτου ξεκινάει σαν ατακαριστή, μπριόζα κωμωδία καταστάσεων, για να εξελιχθεί σε μια ευρηματικότατη, αγωνιώδη και ξεκαρδιστική "Επικίνδυνη Αποστολή".

Το Χρώμα του Ροδιού

Ένα από τα διαχρονικά αριστουργήματα του ποιητικού σινεμά, το οποίο δημιουργεί ένα μεθυστικών αισθήσεων και συναρπαστικών συναισθημάτων κόσμο (ο αρμένικος πολιτισμός) χάρη στη δύναμη της καθαρής εικόνας.

Επιτέλους όλοι πια μιλάνε για τον Νίκο Παπατάκη

Το Cinobo παρουσιάζει τη φιλμογραφία του ασύγκριτου σκηνοθέτη στην πλατφόρμα του δίνοντας πρόσβαση σε ένα πολύτιμο και εν πολλοίς υποτιμημένο έργο.

Οι 16 Ίριδες που διεκδικεί η "Φόνισσα" ήρθαν νομοτελειακά

Στις υποψηφιότητες της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου αποτυπώνεται η επιτυχία της ποιοτικής διασκευής της Εύας Νάθενα.