Διακοπές στη Ρώμη

4

Δέκα υποψηφιότητες και τρία Όσκαρ (ένα για την 24χρονη Όντρεϊ Χέπμπορν) για μια απολαυστική, γλυκόπικρη ρομαντική κομεντί στην καλύτερη χολιγουντιανή παράδοση.

Diakopes sti Romi1

Η ταινία που μετέτρεψε την Όντρεϊ Χέπμπορν, μια νεαρή Βελγίδα αριστοκρατικής καταγωγής, από φέρελπι ηθοποιό σε παγκόσμια σούπερ σταρ είχε αρχικά σχεδιαστεί ως ένα ελεύθερο ριμέικ του "Συνέβη Μια Νύχτα" το οποίο θα γύριζε ο ίδιος ο Φρανκ Κάπρα με τους Ελίζαμπεθ Τέιλορ και Κάρι Γκραντ. Ο βετεράνος σκηνοθέτης, όμως, δεν ήθελε να συνεργαστεί με τον σεναριογράφο Ντάλτον Τράμπο, το όνομα του οποίου ήταν στη μακαρθική Μαύρη Λίστα, η Τέιλορ αντικαταστάθηκε από τη Χέπμπορν και ο Γκραντ αποχώρησε δίνοντας τη θέση του στον Γκρέγκορι Πεκ. Με τον Γουίλιαμ Γουάιλερ πίσω από την κάμερα, τέλος, οι "Διακοπές στη Ρώμη" αποδείχτηκαν μια από τις ρομαντικές κομεντί αναφοράς του κλασικού Χόλιγουντ, όπως και μια μεγάλη εμπορική και καλλιτεχνική επιτυχία (Όσκαρ σεναριακής ιστορίας, α΄ γυναικείου ρόλου και κοστουμιών από δέκα υποψηφιότητες).  


Αν και η βασική ιδέα τους προέρχεται από το "Συνέβη Μια Νύχτα", οι "Διακοπές…" την τοποθετούν σε ένα καινούργιο, κοσμοπολίτικο πλαίσιο και την ποτίζουν με μια γλυκόπικρη διάθεση, σημεία της χολιγουντιανής αλλαγής των καιρών στα μέσα της δεκαετίας του ’50. Ήταν τότε, μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, που η Αμερική ανακάλυπτε έναν νέο, καρτποσταλικά εξωτικό και έτοιμο προς εξερεύνηση κόσμο έξω από τα σύνορά της, γεμάτο κάθε λογής –κυρίως αισθηματικές–περιπέτειες. Έτσι, η Αιώνια Πόλη γίνεται ένας από τους πιο καυτούς σινε-προορισμούς, από τους οποίους θα περάσει και μια νεαρή, όμορφη και καλόκαρδη πριγκίπισσα στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής περιοδείας της. Όλες οι τυπικότητες που αφορούν τη θέση της, όμως, την έχουν κουράσει κι έτσι ένα βράδυ αποφασίζει να βγει ινκόγκνιτο στη Ρώμη για να ξεσκάσει σαν κοινή θνητή. Θα βρεθεί στο δωμάτιο ενός Αμερικανού δημοσιογράφου (αυτή στον καναπέ, εκείνος στο κρεβάτι), ο οποίος θα την αναγνωρίσει και χωρίς να της αποκαλύψει ποιος πραγματικά είναι, θα εκμεταλλευτεί τη σπουδαία αποκλειστικότητα.


Γραμμένο με ευρηματική αξιοποίηση των πολλαπλών παρεξηγήσεων όσο και του φυσικού ρωμαϊκού ντεκόρ, η ταινία αποτελεί υπόδειγμα αφηγηματικής κομψότητας, πιστή στο μοτίβο του παιχνιδιάρικου, συγκινητικού και αγωνιώδους ρομάντζου. Η σκηνοθετική ευφυΐα του Γουάιλερ ("Ανεμοδαρμένα Ύψη", "Τα Καλύτερα Χρόνια της Ζωής μας", "Μπεν Χουρ") υπηρετεί αγόγγυστα ένα σπιρτόζικο σενάριο και όλη η παραγωγή έχει στρέψει την προσοχή της στην αστραφτερή Όντρεϊ Χέπμπορν, η οποία σαρώνει την οθόνη με την ολόφρεσκη, σικάτη και μοντέρνα παρουσία της. Πίσω από την ανέμελη χαριτωμενιά της, όμως, κρύβεται ένα παιχνίδι καταπιεστικών κοινωνικών ρόλων που δεν μπορεί να νικηθεί εύκολα από το χολιγουντιανό χάπι εντ, μελαγχολική "λεπτομέρεια" που προοικονομεί τις καινούργιες ιδέες, οι οποίες θα καταλάβουν ολοκληρωτικά τη μεγάλη οθόνη την επόμενη δεκαετία.

Α/Μ. ΗΠΑ. 1953. Διάρκεια: 118΄. Διανομή: SUMMER CLASSICS

Περισσότερες πληροφορίες

Διακοπές στη Ρώμη

Roman Holiday
4
  • Κομεντί
  • 1953
  • Διάρκεια: 118 '
  • Γουίλιαμ Γουάιλερ

Μια νεαρή πριγκίπισσα, η οποία αγανακτεί με το αυστηρό πρωτόκολλο της ευρωπαϊκής περιοδείας της, «δραπετεύει» στη Ρώμη ανυπομονώντας να ζήσει καινούργιες εμπειρίες. Στους δρόμους της θα συναντήσει έναν Αμερικανό δημοσιογράφο, ο οποίος συνειδητοποιεί την ταυτότητά της και προσπαθεί να εκμεταλλευτεί την αποκλειστικότητα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο Κασκαντέρ

Χιούμορ και δράση συνδυάζονται σε ένα κωμικό νεονουάρ με ξέφρενη παρωδιακή διάθεση. Άκρως κινηματογραφόφιλο και μεταμοντέρνα ευρηματικό, όσο και χαοτικά ανοικονόμητο.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
02/05/2024

Στον Ιστό του Τρόμου

Καλοκουρδισμένο, κλειστοφοβικό θρίλερ γεμάτο σασπένς, ένταση και ανατριχίλες, στο οποίο υπάρχει χώρος και μια ευθεία κοινωνικοπολιτική αλληγορία.

Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα

Το reboot των αστείων κατορθωμάτων του πιο cool σινε-γάτου ξεκινάει σαν ατακαριστή, μπριόζα κωμωδία καταστάσεων, για να εξελιχθεί σε μια ευρηματικότατη, αγωνιώδη και ξεκαρδιστική "Επικίνδυνη Αποστολή".

Το Χρώμα του Ροδιού

Ένα από τα διαχρονικά αριστουργήματα του ποιητικού σινεμά, το οποίο δημιουργεί ένα μεθυστικών αισθήσεων και συναρπαστικών συναισθημάτων κόσμο (ο αρμένικος πολιτισμός) χάρη στη δύναμη της καθαρής εικόνας.

Επιτέλους όλοι πια μιλάνε για τον Νίκο Παπατάκη

Το Cinobo παρουσιάζει τη φιλμογραφία του ασύγκριτου σκηνοθέτη στην πλατφόρμα του δίνοντας πρόσβαση σε ένα πολύτιμο και εν πολλοίς υποτιμημένο έργο.

Οι 16 Ίριδες που διεκδικεί η "Φόνισσα" ήρθαν νομοτελειακά

Στις υποψηφιότητες της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου αποτυπώνεται η επιτυχία της ποιοτικής διασκευής της Εύας Νάθενα.

Η σχέση του συγγραφέα Πολ Όστερ με τον κινηματογράφο

Θυμόμαστε τα βιβλία του εμβληματικού συγγραφέα που έγιναν ταινίες αλλά και τα φιλμ που ο ίδιος σκηνοθέτησε.