Ο Νιλ Τζόρνταν και τα μυστικά του "Ντετέκτιβ Μάρλοου"

Ο βραβευμένος με Όσκαρ Ιρλανδός σκηνοθέτης («Το Παιχνίδι των Λυγμών») μιλάει για το ατμοσφαιρικό φιλμ νουάρ του με τον Λίαμ Νίσον στο ρόλο του διασημότερου private eye.

Detective Marlowe4

Τι σας έσπρωξε στο να επιστρέψετε στο φιλμ νουάρ δυο δεκαετίες μετά τον "Καλό Κλέφτη";
Εκείνη ήταν μια ταινία απόλυτα δική μου, με την έννοια πως είχα γράψει το σενάριο και ήμουν και παραγωγός. Εδώ πρόκειται για μια σεναριακή διασκευή ενός μυθιστορήματος του καλού φίλου μου Τζον Μπάνβιλ από τον Γουίλιαμ Μόναχαν, την οποία μου πρότεινε ο Λίαμ Νίσον. Μου άρεσε πολύ, έκανα μερικές μικροαλλαγές στην ιστορία κι αυτό ήταν. Με γοητεύουν οι ταινίες μυστηρίου, αυτές στις οποίες ο ήρωας δεν ξέρει πολύ καλά τον εαυτό του, που δεν καταλαβαίνει το περιβάλλον γύρω του… Ο "Ντετέκτιβ Μάρλοου" είναι ακριβώς μια τέτοια περίπτωση.

Πολλές ταινίες σας φλερτάρουν με το θρίλερ, ενώ νεονουάρ στοιχεία είχε και η "Μόνα Λίζα".
Σε ποιόν δεν αρέσουν τα θρίλερ; Και πράγματι ο χαρακτήρας του Μπομπ Χόσκινς στην "Μόνα Λίζα" μοιάζει με αυτόν του Λίαμ Νίσον στον "Ντετέκτιβ Μάρλοου". Είναι και οι δυο άντρες που βρίσκονται αντιμέτωποι με μια σειρά γεγονότων που δεν μπορούν να κατανοήσουν και μπαίνουν σε έναν κόσμο ο οποίος λειτουργεί με κανόνες ξένους προς τη δική τους ηθική και τη δική τους στάση ζωής.

Detective Marlowe5

Τώρα όσον αφορά το στιλ των δυο ταινιών, σε αντίθεση με την "Μόνα Λίζα", ακόμα και τον "Καλό Κλέφτη", ο "Ντετέκτιβ Μάρλοου" είναι περισσότερο δέσμιος των κλισέ ως πιο τυπικό φιλμ νουάρ.
Αυτό είναι ένα μέρος από τη γοητεία του πράγματος. Στην πρώτη σκηνή μια σέξι ξανθιά μπαίνει στο γραφείο ενός ιδιωτικού ντετέκτιβ. Πόσες φορές δεν το έχουμε δει αυτό σε μια ταινία; Υπάρχουν λοιπόν στοιχεία των χαρακτήρων ή της πλοκής που πρέπει να διατηρήσουμε και από την άλλη πρέπει να φέρουμε καινούριες ιδέες σ’ αυτό το στιλιζάρισμα. Ο "…Μάρλοου", για παράδειγμα, είναι έγχρωμος, ενώ όλα τα κλασικά νουάρ είναι ασπρόμαυρα. Επίσης η ταινία γυρίστηκε στην Βαρκελώνη και όχι στο Λος Άντζελες, γιατί το Λος Άντζελες του 1939 δεν υπάρχει πια. Είναι περισσότερο μια παραλλαγή ενός συγκεκριμένου κινηματογραφικού ύφους λοιπόν, όπως διασκευάζει κάποιος μια μουσική μελωδία.

Αυτός ο "Ντετέκτιβ Μάρλοου" θα μπορούσε να γυριστεί στο σημερινό Χόλιγουντ;
Βλέπετε τι ταινίες γυρίζει το Χόλιγουντ. Νομίζω πως φιλμ σαν τον "…Μάρλοου" μπορούν να γυριστούν μόνο ανεξάρτητα ή με τη βοήθεια μιας streaming πλατφόρμας.

Πιστεύετε πως οι πλατφόρμες μπορούν να βοηθήσουν τελικά το σινεμά και δεν είναι ο μεγάλος εχθρός του, όπως φοβούνται πολλοί συνάδελφοί σας;
Οι πλατφόρμες έρχονται να καλύψουν ένα κενό, έτσι δεν είναι; Ταινίες τις οποίες το Χόλιγουντ αρνείται να γυρίσει πια μπορούν να βρουν χρηματοδότηση από το Netflix, την Amazon ή το Apple TV+. Πολλοί συνάδελφοί μου βρίσκουν διέξοδο εκεί και κάνουν μάλιστα σπουδαίες ταινίες. Από την άλλη, οι θεατές απομακρύνονται από την αίθουσα και αυτό είναι το τίμημα. Δεν φταίνε όμως μόνο οι τηλεοπτικές σειρές και οι πλατφόρμες γι’ αυτό. Το "Avatar" ήταν επιτυχία, το ίδιο και τα "Πνεύματα του Ινισέριν" ή το "Τρίγωνο της Θλίψης", στα μέτρα τους πάντα. Οπότε μπορεί και να φταίει πως ταινίες σαν αυτές του Φασμπίντερ, του Αντονιόνι, του Κασσαβέτη, ακόμα και του Κεν Λόουτς, γυρίζονται πλέον όλο και πιο σπάνια. Η κάμερα στο χέρι έχει γίνει η πιο προφανής και προβλέψιμη σκηνοθετική επιλογή…

Detective Marlowe6

Ο "Ντετέκτιβ Μάρλοου", αντίθετα, προσπαθεί να ξαναθυμηθεί τη λάμψη των "παλιών εικόνων".
Ακριβώς. Ήθελα η ταινία να έχει τη μυρωδιά απ’ αυτό που λέμε "μεγάλο σινεμά". Μια παλιομοδίτικη αίσθηση, αλλά μαζί και κάτι μοντέρνο, κάτι το οποίο έρχεται από το παρελθόν και κοιτάζει το μέλλον. Έχοντας αυτό στο νου, δουλέψαμε πολύ με τον Τσάβι Χιμένεζ, το διευθυντή φωτογραφίας, πάνω στην εικόνα και τις αποχρώσεις του χρυσού που θέλαμε να κυριαρχούν. Ονειρευόμασταν κάτι vintage, αλλά όχι ως αντιγραφή, αλλά ως καινούρια πρόταση. Γιατί οι ιδέες που διαπραγματεύεται σεναριακά το νουάρ, από την πολιτική διαφθορά ως τα ηθικά διλήμματα του ήρωα, είναι διαχρονικές. Αυτές δεν χρειάζονται εκσυγχρονισμό…

Η επιλογή των ηθοποιών ήταν δική σας;
Ναι, βέβαια. Ξεκινώντας από τον Λίαμ Νίσον, ο οποίος πρωτοδιάβασε το σενάριο και ήθελε πολύ να παίξει τον Μάρλοου. Ήταν μια ευκαιρία για εκείνον να υποδυθεί κάτι διαφορετικό από έναν ήρωα δράσης, ρόλο στον οποίο έχει τυποποιηθεί τελευταία. Είδαμε λοιπόν μαζί τις περισσότερες ταινίες που έχουν γυριστεί με τον Μάρλοου και κολλήσαμε στον Ρόμπερτ Μίτσαμ. Όχι ότι είναι απαραίτητα καλύτερος από τον Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ, αλλά βρίσκεται πολύ κοντά στο ύφος και τη σωματική διάπλαση του Λίαμ. Με ρώτησε αν είχε νόημα να τον αντιγράψει. Όχι του είπα και, πράγματι, δημιούργησε κάτι δικό του. Ένα χαρακτήρα πιο κινητικό, λιγότερο κυνικό, νομίζω πιο ταιριαστό στο πνεύμα της ταινίας, η οποία δεν είναι τόσο κλειστοφοβική και βαριά όσο το "Farewell my Lovely".

Εκτός από σκηνοθέτης και σεναριογράφος, είστε και ένας διακεκριμένος λογοτέχνης. Τι ευχαριστιέστε περισσότερο; Να κάθεστε πίσω από την κάμερα ή μπροστά στον υπολογιστή;
Ευχαριστιέμαι και τα δυο το ίδιο, αλλά το γράψιμο έχει ένα πλεονέκτημα. Αρχίζει και τελειώνει εύκολα και αυτό που ακολουθεί μέχρι την έκδοση είναι τυπικό και ανώδυνο. Το κινηματογραφικό γύρισμα, από την άλλη, είναι κάτι θαυμάσιο, αλλά ο χρόνος προετοιμασίας μέχρι να φτάσεις εκεί είναι μακρύς και οι διαδικασίες ανυπόφορες. Το να βρεις χρηματοδότηση σήμερα για μια ταινία είναι πραγματικός Γολγοθάς. Αλλά όταν τη βλέπεις ολοκληρωμένη τα ξεχνάς όλα και άντε πάλι από την αρχή…

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ταινίες με κλοπές που βλέπουμε στα σινεμά αυτήν την εβδομάδα

Ληστείες, προδοσίες και ακραίες παρεξηγήσεις που παίζουν στις μαρκίζες των κινηματογράφων αυτές τις μέρες.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
06/09/2025

Φεστιβάλ Βενετίας: Φαβορί και αουτσάιντερ

Οι προβλέψεις της τελευταίας στιγμής για τα βραβεία λένε πως "Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ" δεν έχει αντίπαλο, το "No Other Choice" του Παρκ Τσαν-γουκ κοιτάζει ψηλά και ο Λάνθιμος δύσκολα θα φύγει από το Λίντο με άδεια χέρια.

Οι 51 μικρού μήκους που διαγωνίζονται στις 31ες Νύχτες Πρεμιέρας

Ανακοινώθηκαν οι τίτλοι που διεκδικούν τα βραβεία του τμήματος "Ελληνικές Μικρές Ιστορίες".

Τζένιφερ Λόρενς & Ρόμπερτ Πάτινσον ερωτευμένοι μέχρι θανάτου στο "Die My Love"

Οι πρωτοκλασάτοι ηθοποιοί πρωταγωνιστούν στη νέα ταινία της κορυφαίας σκηνοθέτριας Λιν Ράμσεϊ ("Πρέπει να Μιλήσουμε για τον Κέβιν").

Η ελληνική "Αρκουδότρυπα" βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Βενετίας

Το ντεμπούτο των Χρυσιάννα Παπαδάκη και Στέργιου Ντινόπουλου απέσπασε το σημαντικό βραβείο Europa Cinemas Label χάρη στο οποίο η ταινία θα μπορέσει να διανεμηθεί σε σινεμά της Γηραιάς Ηπείρου.

Όλα όσα ανυπομονούμε να δούμε στο 48ο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας

Μια εβδομάδα γεμάτη σινεμά που μπορείτε να παρακολουθήσετε ακόμα και εάν δε βρεθείτε στη μακεδονική πόλη.

Είμαστε έτοιμοι για τα "Ανεμοδαρμένα Ύψη" της γενιάς του TikTok;

Το τρέιλερ της νέας ταινίας της οσκαρικής Έμεραλντ Φένελ ξεσήκωσε το ίντερνετ και τις σινεφίλ συζητήσεις.