76ο Φεστιβάλ Καννών: Στο "Asteroid City" με ιταλικό διαβατήριο

Συνωστισμός Ιταλών σκηνοθετών και Αμερικανών σταρ στην Κρουαζέτ, η οποία υποδέχτηκε πολλούς φεστιβαλικούς γνώριμους από το παρελθόν.

Asteroid City7

Λίγο πριν τη στροφή για την τελική ευθεία, η κούρσα για το φετινό Χρυσό Φοίνικα μοιάζει εντελώς ανοιχτή, με τη γνώμη των κριτικών να θέτει ως φαβορί τρεις ταινίες. Αν δει κανείς τα αστεράκια των περιοδικών Screen International, Le Film Francais και Gala Croisette, στα οποία 39 συνολικά κριτικοί βαθμολογούν το διαγωνιστικό πρόγραμμα, τα "Πεσμένα Φύλλα" του Άκι Καουρισμάκι προηγούνται με 3,1/4, μπροστά από το δικαστικό δράμα "Ανατομία Μιας Πτώσης" της Ζιστίν Τριέ ("Sex & Ψυχανάλυση") και τη "Ζώνη Ενδιαφέροντος" του Τζόναθαν Γκλέιζερ. Ακολουθούν τα "About Dry Grasses" του Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν, "Τέρας" του Χιροκάζου Κορε-έντα και "May December" του Τοντ Χέινς.

Il Sol dell Avvenire2
"Ο Ήλιος του Μέλλοντος" του Νάνι Μορέτι

Το όνομά τους στη λίστα των αουτσάιντερ πρόσθεσαν και οι τρεις Ιταλοί δημιουργοί του επισήμου προγράμματος, με πρώτο και καλύτερο τον Νάνι Μορέτι. Ο "Ήλιος του Μέλλοντος" ("Il Sol dell’Avvenire") σηματοδοτεί την απολαυστική επιστροφή του ηρωικά παλιομοδίτη δημιουργού στις ευρηματικές στιγμές του "Αγαπημένο μου Ημερολόγιο". Παλιομοδίτη με την έννοια της παθιασμένης πίστης του σ' ένα ανθρωπιστικό σινεμά που υπερασπίζεται την ηθική των εικόνων, εδώ με αστείρευτο σινεφίλ χιούμορ, συναίσθημα, αισιοδοξία και καυστική κριτική – από το Netflix ως τον... Σκορσέζε. Πρωταγωνιστής για ακόμα μια φορά ο ίδιος, στο ρόλο ενός νευρωτικού σκηνοθέτη ο οποίος γυρίζει ένα φιλμ σχετικά με τον αντίκτυπο που είχε η σοβιετική εισβολή στην Ουγγαρία το 1956 στο Ιταλικό Κομμουνιστικό Κόμμα.

Rapito
"Απαγωγή" του Μάρκο Μπελόκιο

Ο "Ήλιος του Μέλλοντος" είναι γεμάτος πολιτικές αναφορές, κυρίως στην αποσταλινοποίηση των Ιταλών κομμουνιστών, όπως άλλωστε και η "Απαγωγή" ("Rapito") του Μάρκο Μπελόκιο. Ένα καλοστημένο, αν και άκαμπτο δράμα εποχής που βασίζεται σε σκανδαλώδη αληθινή ιστορία – την απαγωγή και αποστολή στο Βατικανό ενός εφτάχρονου Εβραίου της Μπολόνια από τους καθολικούς το 1858 - η οποία συνδυάζει μια μετωπική καταγγελία στη μισσαλοδοξία κάθε εξουσίας με την προσωπική τραγωδία ενός ανθρώπου χωρίς εθνική, πολιτισμική και θρησκευτική ταυτότητα.

Σε εντελώς διαφορετικό κλίμα, η "Χίμαιρα" ("La Chimera") της Αλίτσε Ρορβάκερ ("Θαύματα", "Ευτυχισμένος Λάζαρος") μας προσγειώνει σε μια νεορεαλιστική Ιταλία των περιθωριακών και των φτωχοδιαβόλων. Ένας απ' αυτούς (ο Τζος Ο'Κόνορ του τηλεοπτικού "The crown") αποτελεί μέλος μιας σπείρας αρχαιοκαπήλων, οι κωμικοτραγικές περιπέτειες της οποίας σχολιάζουν φελινικά, λοξά, αλλά και αφελώς αλληγορικά τις έννοιες του ιστορικού χρόνου, της προσωπικής δέσμευσης και του αναπόδραστου πεπρωμένου.

la chimera
"Η Χίμαιρα" της Αλίτσε Ρορβάκερ

Και μιας και το φεστιβαλικό παιχνίδι δεν παίζεται μόνο μέσα στη σκοτεινή αίθουσα, το κόκκινο χαλί πήρε φωτιά για τους σταρ του "Asteroid City": Σκάρλετ Γιόχανσον, Τομ Χανκς, Μπράιαν Κράνστον, Στιβ Καρέλ, Μάγια Χοκ, Ματ Ντίλον, Τζέισον Σουόρτσμαν και Άντριαν Μπρόντι (έλειπαν οι Τίλντα Σουίντον, Μάργκο Ρόμπι και Έντουαρντ Νόρτον) χάρησαν αμέτρητα λαμπερά ενσταντανέ στους αφιονισμένους φωτογράφους, προσκαλεσμένοι σε μια διασκεδαστικότατη και κομψή, μα ανεκδοτολογικά ρηχή φάρσα η οποία εξελίσσεται στην έρημο της Νεβάδα του '50 και επιβεβαιώνει πανηγυρικά την πλανοθετική ευφυία, το παιχνιδιάρικο γούστο και τον εγκλωβισμό του Γουές Άντερσον σε μια αυτάρεσκη σινε-λούπα.

Διαβάστε όλες τις ανταποκρίσεις μας από το φεστιβάλ Καννών 2023 εδώ.

Ευχαριστούμε την  Aegean Airlines  για την υποστήριξή της στην πραγματοποίηση του ταξιδιού.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο Κύριος Αζναβούρ

Σεναριακά περιγραφική και αφηγηματικά στρωτή σινε-βιογραφία χωρίς αιχμές και εξάρσεις. Στο πετσί του ρόλου του ο Ταχάρ Ραχίμ, απέσπασε ερμηνευτική υποψηφιότητα για Σεζάρ. | Powered by Uber.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
10/07/2025

Η Καρδιά Ενός Τζογαδόρου

Αναποφάσιστο, ανάμεσα στο μελό και την κοινωνική κριτική, queer δράμα πάνω στη μεταπολεμική Αμερική, την αναζήτηση (σεξουαλικής) ταυτότητας και το κυνήγι ενός άπιαστου(;) ονείρου. | Powered by Uber.

Νύχτα Αγωνίας

Αριστοτεχνικά σκηνοθετημένο αλλά απλοϊκό ως προς την ψυχαναλυτική διάστασή του θρίλερ. Εντυπωσιακή η σκηνή του ονείρου, σχεδιασμένη από τον Σαλβαδόρ Νταλί. | Powered by Uber.

Επικίνδυνα Πλάσματα

Θρίλερ κοινότοπης πλοκής, η οποία εξελίσσεται στον αυτόματο πιλότο, αλλά διαρκούς έντασης και αμείωτης αγωνίας. Θα ενθουσιάσει το κοινό του αιματοβαμμένου θεάματος. | Powered by Uber.

Η Ώρα του Λύκου

Απόλυτος υπαρξιακός τρόμος από έναν σκοτεινό και σκηνοθετικά τολμηρό Μπέργκμαν, ο οποίος καταδύεται στο ανθρώπινο υποσυνείδητο κι επιστρέφει με έναν ολοζώντανο κινηματογραφικό εφιάλτη. | Powered by Uber.

Το Πάθος της Ζαν ντ' Αρκ

Κολοφώνας του βωβού σινεμά, στον οποίο ο Ντράγερ εγκαθιδρύει μια πρωτοποριακή "κινηματογραφική γλώσσα των αισθημάτων", ενώ η Φαλκονέτι δίνει τη για πολλούς κορυφαία γυναικεία ερμηνεία στην ιστορία. | Powered by Uber.

Δείτε όλες τις ταινίες που διαγωνίζονται στο 10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου

Το φετινό πρόγραμμα περιστρέφεται γύρω από δύο κύριους άξονες, τη μνήμη και το μέλλον, και περιλαμβάνει 42 φιλμ, εκ των οποίων 7 είναι ελληνικές παραγωγές.