Ο Μπο Φοβάται

1,5

Ανοικονόμητη μαύρη κωμωδία γεμάτη σινεφίλ και φροϊδικές αναφορές, η οποία προσπαθεί να ψυχαναλύσει με φλύαρο στόμφο τους προσωπικούς και συλλογικούς φόβους του σύγχρονου Αμερικανού.

O Beau fovatai

Ύστερα από δύο ευρηματικές, αλλά άνισες ταινίες τρόμου ("Η Διαδοχή", "Μεσοκαλόκαιρο"), ο Νεοϋορκέζος Άρι Άστερ αποφάσισε να αλλάξει κινηματογραφικό ύφος, χωρίς όμως να απομακρυνθεί εντελώς από το κλίμα της αγωνίας και την αίσθηση της απειλής που κυριαρχούν στο προηγούμενο έργο του, αλλά και χωρίς να αφήσει στην άκρη τους παγιδευμένους σε μια κατ’ αρχήν αόρατη και τελικά σοκαριστικά αποτρόπαια πραγματικότητα ήρωές του.

Ο Μπο Γουόσερμαν, βέβαια, είναι πολύ πιο υποψιασμένος από την Άνι ("Η Διαδοχή") και την Ντάνι ("Μεσοκαλόκαιρο") για το εχθρικό περιβάλλον στο οποίο ζει. Μοναχικός, χαμηλών τόνων πενηντάρης, νιώθει διαρκώς αγχωμένος και φοβισμένος τόσο από τη βίαιη αστική καθημερινότητα (το να φτάσει κάθε απόγευμα στο διαμέρισμά του είναι μια περιπετειώδης αποστολή) όσο και από την αυταρχική, υπερπροστατευτική μητέρα του. Αν και εκείνη μένει μακριά, εξακολουθεί να παρεμβαίνει στη ζωή του άβουλου μοναχογιού της, ο οποίος είναι γεμάτος ενοχές απέναντί της. Αυτές θα διογκωθούν όταν ο Μπο αναβάλλει προσωρινά την επετειακή επίσκεψη στη μητέρα του λόγω κλοπής της βαλίτσας του και των κλειδιών του διαμερίσματός του, μέχρι που πληροφορείται πως εκείνη πέθανε σε ένα τραγικό ατύχημα. Ξεκινάει λοιπόν βιαστικά για το πατρικό του, αλλά ακόμα και το να βγει από την είσοδο της πολυκατοικίας του αποδεικνύεται σχεδόν ακατόρθωτο.

Στην πλέον φιλόδοξη μέχρι τώρα ταινία του, ο Άστερ επιχειρεί ένα διπλό ταξίδι εξερεύνησης. Αφενός "εξωτερικό", στη φυσική πραγματικότητα η οποία περιβάλλει τον Μπο και κατ’ επέκταση στη σύγχρονη αμερικανική κοινωνία, αφετέρου "εσωτερικό", βαθιά στην ψυχοσύνθεση του ήρωά του και σ’ εκείνη του λευκού Αμερικανού μεσοαστού. Ενός φοβισμένου απέναντι σε όλους και όλα νευρωτικού υποκειμένου, το οποίο βιώνει μια διαρκώς αυξανόμενη αλλοτρίωση από τον εαυτό του, αλλά και από τον απειλητικό, ακατανόητο γι’ αυτόν περίγυρό του. Σ’ αυτό το καφκικό οδοιπορικό, ο Άστερ υιοθετεί το ύφος της μαύρης κωμωδίας, τις σταθερές της οποίας γεμίζει με απανωτές αναφορές στον Όμηρο (Λωτοφάγοι, Κύκλωπας, Πηνελόπη), τον Οιδίποδα, τον Φρόιντ (κυρίως αυτόν), ακόμα και τον Τενεσί Ουίλιαμς, ενώ αμέτρητες είναι και οι σινεφίλ παραπομπές· ξεκινούν από τον Φελίνι, τον Πολάνσκι και τον Τσάρλι Κάουφμαν και φτάνουν ως τις "Άγριες Φράουλες" και τη "Λεωφόρο της Δύσης". Δεν λείπει το animation, η ευθεία κοινωνική κριτική (η "ευτυχισμένη" οικογένεια των προαστίων του Ρότζερ), η αλληγορία των παραμυθιών, η πολιτική σάτιρα και η ψυχαναλυτική σημειολογία, η οποία λαμβάνει από ένα –διασκεδαστικό– σημείο και μετά ανεξέλεγκτα γκροτέσκες διαστάσεις. Έτσι, η πλοκή θυσιάζεται για χάρη μιας απίστευτα φλύαρης και στείρας παραβολής, οι χαρακτήρες συμπεριφέρονται σαν μαριονέτες και τα συμπλέγματα ευνουχισμού του μέσου Αμερικανού γίνονται βαρετή διδακτέα ύλη για μαθητές Γυμνασίου.

ΗΠΑ, Καναδάς. 2023. Διάρκεια: 179΄. Διανομή: TANWEER

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Μπο Φοβάται

Beau Is Afraid
1,5
  • Δραματική
  • 2023
  • Διάρκεια: 179 '
  • Άρι Άστερ

Όταν μαθαίνει πως η μητέρα του πέθανε ξαφνικά, ο μοναχικός, χαμηλών τόνων και μόνιμα αγχωμένος Μπο ξεκινά ένα ταξίδι γεμάτο απρόβλεπτες περιπέτειες για να φτάσει στο πατρικό του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (1/5-8/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
03/05/2024

Έρχεται το 8ο Φεστιβάλ Ισπανόφωνου Κινηματογράφου

Ανακαλύψτε τις πρώτες ταινίες που ανακοίνωσε η πληθωρική διοργάνωση.

Ο "Κασκαντέρ" και ο ακαταμάχητα κωμικός Ράιαν Γκόσλινγκ

Μετά την τρομερή επιτυχία της "Barbie", ο χολιγουντιανός σταρ επιστρέφει σε ένα ρόλο που μας θυμίζει τη μοναδική ικανότητά του να παραδίδει κωμικές ερμηνείες που συνδυάζουν τις κοφτερές ατάκες, τον αυτοσαρκασμό και την κανονικοποίηση της εύθραυστης αρρενωπότητας.

Ο Κασκαντέρ

Χιούμορ και δράση συνδυάζονται σε ένα κωμικό νεονουάρ με ξέφρενη παρωδιακή διάθεση. Άκρως κινηματογραφόφιλο και μεταμοντέρνα ευρηματικό, όσο και χαοτικά ανοικονόμητο.

Στον Ιστό του Τρόμου

Καλοκουρδισμένο, κλειστοφοβικό θρίλερ γεμάτο σασπένς, ένταση και ανατριχίλες, στο οποίο υπάρχει χώρος και μια ευθεία κοινωνικοπολιτική αλληγορία.

Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα

Το reboot των αστείων κατορθωμάτων του πιο cool σινε-γάτου ξεκινάει σαν ατακαριστή, μπριόζα κωμωδία καταστάσεων, για να εξελιχθεί σε μια ευρηματικότατη, αγωνιώδη και ξεκαρδιστική "Επικίνδυνη Αποστολή".

Το Χρώμα του Ροδιού

Ένα από τα διαχρονικά αριστουργήματα του ποιητικού σινεμά, το οποίο δημιουργεί ένα μεθυστικών αισθήσεων και συναρπαστικών συναισθημάτων κόσμο (ο αρμένικος πολιτισμός) χάρη στη δύναμη της καθαρής εικόνας.