Ο Μπο Φοβάται

1,5

Ανοικονόμητη μαύρη κωμωδία γεμάτη σινεφίλ και φροϊδικές αναφορές, η οποία προσπαθεί να ψυχαναλύσει με φλύαρο στόμφο τους προσωπικούς και συλλογικούς φόβους του σύγχρονου Αμερικανού.

O Beau fovatai

Ύστερα από δύο ευρηματικές, αλλά άνισες ταινίες τρόμου ("Η Διαδοχή", "Μεσοκαλόκαιρο"), ο Νεοϋορκέζος Άρι Άστερ αποφάσισε να αλλάξει κινηματογραφικό ύφος, χωρίς όμως να απομακρυνθεί εντελώς από το κλίμα της αγωνίας και την αίσθηση της απειλής που κυριαρχούν στο προηγούμενο έργο του, αλλά και χωρίς να αφήσει στην άκρη τους παγιδευμένους σε μια κατ’ αρχήν αόρατη και τελικά σοκαριστικά αποτρόπαια πραγματικότητα ήρωές του.

Ο Μπο Γουόσερμαν, βέβαια, είναι πολύ πιο υποψιασμένος από την Άνι ("Η Διαδοχή") και την Ντάνι ("Μεσοκαλόκαιρο") για το εχθρικό περιβάλλον στο οποίο ζει. Μοναχικός, χαμηλών τόνων πενηντάρης, νιώθει διαρκώς αγχωμένος και φοβισμένος τόσο από τη βίαιη αστική καθημερινότητα (το να φτάσει κάθε απόγευμα στο διαμέρισμά του είναι μια περιπετειώδης αποστολή) όσο και από την αυταρχική, υπερπροστατευτική μητέρα του. Αν και εκείνη μένει μακριά, εξακολουθεί να παρεμβαίνει στη ζωή του άβουλου μοναχογιού της, ο οποίος είναι γεμάτος ενοχές απέναντί της. Αυτές θα διογκωθούν όταν ο Μπο αναβάλλει προσωρινά την επετειακή επίσκεψη στη μητέρα του λόγω κλοπής της βαλίτσας του και των κλειδιών του διαμερίσματός του, μέχρι που πληροφορείται πως εκείνη πέθανε σε ένα τραγικό ατύχημα. Ξεκινάει λοιπόν βιαστικά για το πατρικό του, αλλά ακόμα και το να βγει από την είσοδο της πολυκατοικίας του αποδεικνύεται σχεδόν ακατόρθωτο.

Στην πλέον φιλόδοξη μέχρι τώρα ταινία του, ο Άστερ επιχειρεί ένα διπλό ταξίδι εξερεύνησης. Αφενός "εξωτερικό", στη φυσική πραγματικότητα η οποία περιβάλλει τον Μπο και κατ’ επέκταση στη σύγχρονη αμερικανική κοινωνία, αφετέρου "εσωτερικό", βαθιά στην ψυχοσύνθεση του ήρωά του και σ’ εκείνη του λευκού Αμερικανού μεσοαστού. Ενός φοβισμένου απέναντι σε όλους και όλα νευρωτικού υποκειμένου, το οποίο βιώνει μια διαρκώς αυξανόμενη αλλοτρίωση από τον εαυτό του, αλλά και από τον απειλητικό, ακατανόητο γι’ αυτόν περίγυρό του. Σ’ αυτό το καφκικό οδοιπορικό, ο Άστερ υιοθετεί το ύφος της μαύρης κωμωδίας, τις σταθερές της οποίας γεμίζει με απανωτές αναφορές στον Όμηρο (Λωτοφάγοι, Κύκλωπας, Πηνελόπη), τον Οιδίποδα, τον Φρόιντ (κυρίως αυτόν), ακόμα και τον Τενεσί Ουίλιαμς, ενώ αμέτρητες είναι και οι σινεφίλ παραπομπές· ξεκινούν από τον Φελίνι, τον Πολάνσκι και τον Τσάρλι Κάουφμαν και φτάνουν ως τις "Άγριες Φράουλες" και τη "Λεωφόρο της Δύσης". Δεν λείπει το animation, η ευθεία κοινωνική κριτική (η "ευτυχισμένη" οικογένεια των προαστίων του Ρότζερ), η αλληγορία των παραμυθιών, η πολιτική σάτιρα και η ψυχαναλυτική σημειολογία, η οποία λαμβάνει από ένα –διασκεδαστικό– σημείο και μετά ανεξέλεγκτα γκροτέσκες διαστάσεις. Έτσι, η πλοκή θυσιάζεται για χάρη μιας απίστευτα φλύαρης και στείρας παραβολής, οι χαρακτήρες συμπεριφέρονται σαν μαριονέτες και τα συμπλέγματα ευνουχισμού του μέσου Αμερικανού γίνονται βαρετή διδακτέα ύλη για μαθητές Γυμνασίου.

ΗΠΑ, Καναδάς. 2023. Διάρκεια: 179΄. Διανομή: TANWEER

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Μπο Φοβάται

Beau Is Afraid
1,5
  • Δραματική
  • 2023
  • Διάρκεια: 179 '
  • Άρι Άστερ

Όταν μαθαίνει πως η μητέρα του πέθανε ξαφνικά, ο μοναχικός, χαμηλών τόνων και μόνιμα αγχωμένος Μπο ξεκινά ένα ταξίδι γεμάτο απρόβλεπτες περιπέτειες για να φτάσει στο πατρικό του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο Τζιμ Τζάρμους έκανε ανατροπή και απέσπασε το Χρυσό Λιοντάρι στη Βενετία

Σχεδόν από το πουθενά ο Αμερικανός σκηνοθέτης θριάμβευσε στη Μόστρα με το "Father Mother Sister Brother".

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
06/09/2025

Ταινίες με κλοπές που βλέπουμε στα σινεμά αυτήν την εβδομάδα

Ληστείες, προδοσίες και ακραίες παρεξηγήσεις που παίζουν στις μαρκίζες των κινηματογράφων αυτές τις μέρες.

Φεστιβάλ Βενετίας: Φαβορί και αουτσάιντερ

Οι προβλέψεις της τελευταίας στιγμής για τα βραβεία λένε πως "Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ" δεν έχει αντίπαλο, το "No Other Choice" του Παρκ Τσαν-γουκ κοιτάζει ψηλά και ο Λάνθιμος δύσκολα θα φύγει από το Λίντο με άδεια χέρια.

Οι 51 μικρού μήκους που διαγωνίζονται στις 31ες Νύχτες Πρεμιέρας

Ανακοινώθηκαν οι τίτλοι που διεκδικούν τα βραβεία του τμήματος "Ελληνικές Μικρές Ιστορίες".

Τζένιφερ Λόρενς & Ρόμπερτ Πάτινσον ερωτευμένοι μέχρι θανάτου στο "Die My Love"

Οι πρωτοκλασάτοι ηθοποιοί πρωταγωνιστούν στη νέα ταινία της κορυφαίας σκηνοθέτριας Λιν Ράμσεϊ ("Πρέπει να Μιλήσουμε για τον Κέβιν").

Η ελληνική "Αρκουδότρυπα" βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Βενετίας

Το ντεμπούτο των Χρυσιάννα Παπαδάκη και Στέργιου Ντινόπουλου απέσπασε το σημαντικό βραβείο Europa Cinemas Label χάρη στο οποίο η ταινία θα μπορέσει να διανεμηθεί σε σινεμά της Γηραιάς Ηπείρου.

Όλα όσα ανυπομονούμε να δούμε στο 48ο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας

Μια εβδομάδα γεμάτη σινεμά που μπορείτε να παρακολουθήσετε ακόμα και εάν δε βρεθείτε στη μακεδονική πόλη.