Ευλογία

3

Περιγραφή μιας ταραγμένης εποχής μέσα από το κομψό και μελαγχολικό πορτρέτο ενός καλλιτέχνη ο οποίος έδωσε φωνή στην απωθημένη αντιηρωική συνείδησή της.

Evlogia

Με το τέλος του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, η Μεγάλη Βρετανία γράφει ακόμα μία χρυσή σελίδα ηρωισμού στην πολύτομη ιστορία της. Δεν αισθάνονται όμως το ίδιο όλοι οι υπήκοοί της, κάποιοι από τους οποίους υψώνουν φωνή διαμαρτυρίας ενάντια στο στυγνό μακελειό το οποίο μεταμφιέστηκε μεγαλόστομα σε πατριωτικό κατόρθωμα. Ο ποιητής Ζίγκφριντ Σασούν, ο οποίος πολέμησε στα χαρακώματα, περιέγραψε γλαφυρά όλη τη φρίκη της πολυετούς σύρραξης, κατήγγειλε τους σοβινιστικούς παιάνες περί πολεμικής αρετής και γι’ αυτό οδηγήθηκε το 1917 σε ψυχιατρική κλινική. Η όλη στάση του δεν ήταν ακτιβίστικη, αλλά συνεσταλμένη, η ποιητική φωνή του τολμηρή, μα διακριτική, κι ό,τι άφησε πίσω του (κυρίως η μυθοπλαστική αυτοβιογραφία του "Τριλογία του Σέρστον") θεωρείται πλέον ένας θησαυρός για την αγγλόφωνη λογοτεχνία.

Όπως η Αμερικανίδα ρομαντική ποιήτρια Έμιλι Ντίκινσον ("Ήρεμο Πάθος", 2016), ο Σασούν αποτελεί έναν ιδανικό κινηματογραφικό (αντι)ήρωα για τον στιλίστα Τέρενς Ντέιβις ("Βαθύ Μπλε του Έρωτα", "Ένα Τραγούδι για το Ηλιοβασίλεμα"). Χαμηλότονος, σαν τους κοινωνικά εξόριστους χαρακτήρες τους οποίους επιλέγει να κινηματογραφήσει, περιγράφει εδώ μια ταραγμένη εποχή μέσα από το κομψό και μελαγχολικό πορτρέτο ενός καλλιτέχνη, ο οποίος έδωσε φωνή στην απωθημένη αντιηρωική συνείδησή της. Για να τα καταφέρει, όμως, ο Σασούν έπρεπε να τα βάλει τόσο με αδιαπέραστα κοινωνικά στεγανά όσο και με ατίθασους προσωπικούς δαίμονες. Αναζητώντας διαρκώς εξιλέωση για τις ενοχές που του γέννησε η γενναία και αντισυμβατική προσωπική διαδρομή του (ομοφυλόφιλος και ειρηνιστής), θα δοκιμαστεί κάνοντας γάμο και οικογένεια, ενώ σε μεγάλη ηλικία θα προσηλυτιστεί στον καθολικισμό. Πηγαινοερχόμενος στο χρόνο, ο Ντέιβις παρακολουθεί με –ίσως υπερβολική– συναισθηματική αυτοσυγκράτηση αυτήν τη διά βίου αναζήτηση μιας λυτρωτικής εσωτερικής ειρήνης. Μια ψυχολογική "ευλογία" που δεν κατάφερε να του την προσφέρει η πολεμοκάπηλη πραγματικότητα, δεν μπόρεσαν οι πλούσιοι, διάσημοι και απλοί καθημερινοί άνθρωποι γύρω του, δεν το κατόρθωσε ούτε η θρησκεία. Ίσως να το πέτυχε τελικά η τέχνη μάς ψιθυρίζει ο αθεράπευτα ρομαντικός Τέρενς Ντέιβις.

Μ. Βρετανία, ΗΠΑ. 2021. Διάρκεια: 137΄. Διανομή: NEO FILMS

Περισσότερες πληροφορίες

Ευλογία

Benediction
3
  • Δραματική
  • 2021
  • Διάρκεια: 137 '
  • Τέρενς Ντέιβις

H ταραγμένη ζωή του Βρετανού ποιητή Ζίγκφριντ Σασούν, ο οποίος πολέμησε στα χαρακώματα του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, αναγκάστηκε να κρατήσει κρυφή τη σεξουαλικότητά του και σε μεγάλη ηλικία προσηλυτίστηκε στον καθολικισμό.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 18 Δεκεμβρίου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
18/12/2025

Film Factory: Ένα τριήμερο κινηματογραφικών masterclasses με ελεύθερη είσοδο στην Ταινιοθήκη

Μία από τις πιο δημιουργικές και επιτυχημένες εκπαιδευτικές δράσεις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου επιστρέφει για δέκατη τέταρτη χρονιά.

Avatar: Φωτιά και Στάχτη

Τρίτη παραλλαγή της ίδιας ακριβώς ιστορίας. Όσο όμως το θέαμα διογκώνεται προς το (ακόμα) εντυπωσιακότερο, τόσο όλα τα υπόλοιπα (χαρακτήρες, πλοκή, οικολογική αλληγορία) γίνονται απλοϊκότερα, μελοδραματικότερα και αφελέστερα. | Powered by Uber.

Η Αγγελία

Ψυχολογικό θρίλερ διαδοχικών ανατροπών, το οποίο, από την εξέλιξη της πλοκής έως τις ερωτικές σκηνές, μοιάζει αναποφάσιστο μέχρι τέλους για το αν θα ήθελε να είναι μια σαρκαστική παρωδία. | Powered by Uber.

Αυτά που Σκοτώνεις

Βραβείο Σκηνοθεσίας στο Σάντανς για ένα αγωνιώδες δράμα, το οποίο στήνει μια υποβλητική ατμόσφαιρα μυστηρίου, θολώνοντας δεξιοτεχνικά τα όρια φαντασίας και πραγματικότητας. | Powered by Uber.

Αλευρίνο, "Το Σπέρμα του Σύμπαντος"

Άλλο ένα χιουμοριστικό, χαοτικό και κατασκευαστικά ερασιτεχνικό σινε-δοκίμιο από τον αθεράπευτα παιγνιώδη και απολαυστικό παραμυθά δημιουργό τού "Πέφτουν οι Σφαίρες σαν το Χαλάζι…" | Powered by Uber.

Χριστούγεννα με τον Ποντικούλη

Ναΐφ, καρτουνίστικη και καλογυρισμένη κωμωδία καταστροφής, όπου τα (ψηφιακά) ποντίκια κλέβουν την παράσταση από τους αμήχανους ζωντανούς χαρακτήρες. | Powered by Uber.