Φαντάσματα της Επανάστασης

2

Ιστορικά γεγονότα, σινεφίλ φαντασία, ταινία εποχής και σύγχρονη κωμωδία συνδυάζονται γεμάτα ιδέες, αλλά χωρίς ισορροπία, σε ένα παιχνιδιάρικο στοχασμό πάνω στην ελληνική ταυτότητα και την ευρωπαϊκή κληρονομιά.

Fantasmata tis epanastasis

Η τελευταία ταινία του Θάνου Αναστόπουλου ("Όλο το Βάρος του Κόσμου", "διόρθωση", "Η Κόρη"), μόνιμου κατοίκου Τεργέστης πλέον, παίρνει αφορμή από την 200η επέτειο της επανάστασης του 1821 και την πρόθεση της ελληνικής κοινότητας της πόλης να χρηματοδοτήσει ένα ντοκιμαντέρ για την ελληνική παροικία η οποία μεγαλούργησε εκεί κατά τον 18ο αιώνα. Η έρευνά του τον οδηγεί στον Ρήγα Φεραίο (ο οποίος συνελήφθη από τους Αυστριακούς στην Τεργέστη τον Δεκέμβριο του 1797) και σε ένα υβριδικό φιλμ το οποίο συνδυάζει μυθοπλασία και τεκμηρίωση: ένας Έλληνας σκηνοθέτης βρίσκεται στην Τεργέστη γυρίζοντας ένα ντοκιμαντέρ που ακολουθεί τα βήματα του Ρήγα Φεραίου στην Ευρώπη του Διαφωτισμού. Στη διάρκεια μιας επίσκεψης του στο ελληνορθόδοξο νεκροταφείο, μια ομάδα φαντασμάτων του 18ου αιώνα αποφασίζει να τον ακολουθήσει στην πόλη και στα "παλιά της λημέρια". 

Ιστορικά γεγονότα, σινεφίλ φαντασία, ταινία εποχής και σύγχρονη κωμωδία συνδυάζονται γεμάτα ιδέες, αλλά χωρίς ισορροπία, σε ένα παιχνιδιάρικο στοχασμό πάνω στην ελληνική ταυτότητα και την ευρωπαϊκή κληρονομιά. Οι πολιτικές τακτικές και ίντριγκες στη σκιά της καταρρέουσας οθωμανικής αυτοκρατορίας περιγράφονται με γλαφυρότητα και οι αναφορές στη σημερινή πραγματικότητα είναι ξεκάθαρες. Η Ιστορία κάνει κύκλους διαπιστώνει ο Αναστόπουλος, μεσω του κινηματογραφικού alter ego του (Νίκος Γεωργάκης), εναλλάσσοντας διαρκώς τόνο και ύφος. Δεν εγκλωβίζεται στη σοβαροφάνεια, αν και συχνά πυκνά γλιστρά στην καρικατούρα και κάποιες στιγμές συγκινεί (η μελαγχολία του Γιώργου Χωραφά – Δημήτριου Καρυτσιώτη), ενώ άλλες κάνει τις αλληγορικές νύξεις του να μοιάζουν προφανείς και "ξύλινες" (η ασυμβίβαστη Ελευθερία της  Πηνελόπης Τσιλίκα, ο άστεγος του Ράντε Σερμπέτζια). Ένα ακόμα βήμα προς τη... σουρεαλιστική αυθαιρεσία και μερικές – δι' απαγγελίας – ιστορικές πληροφορίες λιγότερες θα ήταν πραγματικά πολύτιμες.

Ελλάδα, Ιταλία. 2022. Διάρκεια: 101΄ 

Περισσότερες πληροφορίες

Φαντάσματα της Επανάστασης

2
  • Σινεφίλ
  • 2022
  • Διάρκεια: 101 '
  • Θάνος Αναστόπουλος

Ένας Έλληνας σκηνοθέτης βρίσκεται στην Τεργέστη, κινηματογραφώντας ένα ντοκιμαντέρ που ακολουθεί τα βήματα του Ρήγα Φεραίου στην Ευρώπη του Διαφωτισμού. Στη διάρκεια μιας επίσκεψής του στο ελληνορθόδοξο νεκροταφείο, μια ομάδα φαντασμάτων του 18ου αιώνα αποφασίζει να τον ακολουθήσει στην πόλη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Τι νέο θα δούμε στα θερινά σινεμά από αυτή την Πέμπτη 18/09

Όλα όσα καταφθάνουν προσεχώς στις μαρκίζες των open air και μη κινηματογράφων.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/09/2025

Ελληνικό box office: Το "Κάλεσμα 4" συνεχίζει ακάθεκτο

Οι τρομο-περιπέτειες της οικογένειας Γουόρεν εξακολουθούν να συναρπάζουν, την ώρα που το anime "Demon Slayer: Το Κάστρο του Απείρου" εντυπωσίασε με το άνοιγμά του και η αναζήτηση θεατών με "Συναισθηματική Αξία" αποδείχθηκε επιτυχής.

Δείτε την αφίσα του 66ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Στέφανος Ρόκος και Φωκίων Ξένος βρίσκονται πίσω από τα φετινά εικαστικά υλικά του θεσμού.

Ο μεγάλος νικητής του 48ου Φεστιβάλ Δράμας, Νεριτάν Ζιντζιρία, μιλάει στο "α"

Μόλις μερικές ώρες μετά το θρίαμβο στη διοργάνωση ο σκηνοθέτης μοιράζεται μαζί μας τις εντυπώσεις του

Το "Noi", η Γάζα και μια πολύ αμήχανη στιγμή στο τέλος του 48ου Φεστιβάλ Δράμας

Ένα άβολο τετ-α-τετ του Υφυπουργού Ιάσονα Φωτήλα με την κινηματογραφική κοινότητα επισκίασε μια κατά τα άλλα πανηγυρική απονομή.

IMμF 2025: Το χειροποίητο κινηματογραφικό φεστιβάλ επιστρέφει για 15η χρονιά

Στο φετινό IMμF θα δούμε ελληνικές και διεθνείς ταινίες μικρού μήκους, σπουδαστικά έργα νέων δημιουργών και θα ψηφίσουμε ζωντανά τις αγαπημένες μας ταινίες.

"Sexability": Το ντοκιμαντέρ για τη μυϊκή δυστροφία Duchenne και τον έρωτα έρχεται στον Δαναό

Ένα ντοκιμαντέρ που μιλά ανοιχτά για τον έρωτα, τη σεξουαλικότητα και τη ζωή των ατόμων με Duchenne έρχεται στην Αθήνα για μία μοναδική προβολή.