Διπλό αφιέρωμα για τον Μίκαελ Μπάλχαουζ στο Γκαίτε

Η τέταρτη προβολή του event «Film Club» έναν από τους πιο επιδραστικούς διευθυντές φωτογραφίας του σινεμά.

Μετά τα μεσάνυχτα

Μια σειρά κινηματογραφικών προβολών στο Ινστιτούτο Γκαίτε, το FILM CLUB αναπτύσσεται σε ξεχωριστά "επεισόδια" τα οποία επιμελούνται διαφορετικά ελληνικά κινηματογραφικά φεστιβάλ. Στο πλαίσιο του προγράμματος που εκτυλίσσεται σποραδικά από τον Ιούλιο του 2022, προβάλλονται ταινίες από την Ταινιοθήκη του Ινστιτούτου Γκαίτε μαζί με ταινίες που προτείνονται από τους συνεργάτες του FILM CLUB. Μεταξύ άλλων: SIFF, Nionia Films, Ethnofest.

Το τέταρτο επεισόδιο του προγράμματος πραγματοποιείται την Τετάρτη 1 Φεβρουαρίου στο Ινστιτούτο Γκαίτε, σε επιμέλεια του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας "Νύχτες Πρεμιέρας". Αποτελεί αφιέρωμα σε έναν από τους κορυφαίους και πιο επιδραστικούς διευθυντές φωτογραφίας του σινεμά, τον Μίκαελ Μπάλχαουζ. 

Στη διάρκεια μιας μακροχρόνιας καριέρας που ξεκίνησε από τη χώρα του, τη Γερμανία, και έφτασε θριαμβευτικά μέχρι το Χόλιγουντ, ο Μίκαελ Μπάλχαουζ συνεργάστηκε με πολλούς καταξιωμένους σκηνοθέτες (ανάμεσά τους οι Φράνσις Φορντ Κόπολα για τον Δράκουλα, Τζέιμς Λ. Μπρουκς για το Κύκλωμα, Ρόμπερτ Ρέντφορντ για το Quiz Show).

Η καλλιτεχνική του σφραγίδα καθόρισε και έμεινε ανεξίτηλη, ωστόσο, στο έργο δύο μέγιστων δημιουργών: του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ, με τον οποίο γύρισαν 15 ταινίες, και του Μάρτιν Σκορσέζε, με τον οποίο συνεργάστηκαν σε 7. 

Τιμώντας τον Μίκαελ Μπάλχαουζ, οι δύο προγραμματισμένες προβολές φιλοξενούν τη σπάνια "Μάρθα", που ο ίδιος θεωρεί ως την καλύτερη δουλειά του στο πλευρό του Φασμπίντερ, και το "Μετά τα Μεσάνυχτα", την εκπληκτική αφετηρία της μακροχρόνιας συνεργασίας του με τον Σκορσέζε.

Το πρόγραμμα προβολών για 1/2

Μάρθα (7.30 μ.μ.)

Μάρθα
© STUDIOCANAL
  

Όταν ρωτούν τη Μάρθα πού μένει, αυτή απαντά "στην οδό Ντάγκλας Σερκ, νούμερο 21". Όταν ο Φασμπίντερ ρωτήθηκε για την πιο πλούσια δεξαμενή των κινηματογραφικών αναφορών του, αυτός απάντησε: "Μόλις είδα τις ταινίες του Ντάγκλας Σερκ, πείστηκα μια και καλή πως ο έρωτας είναι το καλύτερο, το πιο ύπουλο, το πιο αποτελεσματικό εργαλείο κοινωνικής καταπίεσης". 

Η ηρωίδα της ταινίας του, μια 30χρονη παρθένα που βάφει τα χείλη της σε ένα φιλήδονο κατακόκκινο χρώμα, απελευθερώνεται από την εξουσία του πατρός, που πεθαίνει από καρδιακή προσβολή σε ένα κοινό τους ταξίδι στη Ρώμη, για να πέσει με μεγαλύτερη φόρα στα δεσμά του γάμου με έναν αινιγματικό μηχανικό, ο οποίος χτίζει φράγματα κατ’ επάγγελμα, αλλά και υψώνει διάφορα σύνορα στη μεταξύ τους σχέση.

Από τις σημαντικότερες, και σταθερά ανεξερεύνητες δημιουργίες του σπουδαίου σκηνοθέτη (καθώς για δεκαετίες παρέμενε απρόβλητη), η σαρδόνια Μάρθα περιέχει και την πρώτη δοκιμή του περίφημου περιστρεφόμενου πλάνου 360 μοιρών, που καθιέρωσε τον διευθυντή φωτογραφίας Μίκαελ Μπάλχαουζ κι έμεινε στην κινηματογραφική ορολογία ως "κύκλος του Μπάλχαουζ".

"Μετά τα μεσάνυχτα" (10 μ.μ.)

Μετά τα μεσάνυχτα

"Διαφορετικοί κανόνες ισχύουν μόλις νυχτώνει" αναφέρει σε κάποιο σημείο της ταινίας ένας από τους αμέτρητους χαρακτήρες που συναντά στην ιλιγγιώδη βραδινή οδύσσειά του ο ήρωας. Ακολουθώντας την υπόσχεση ενός ερωτικού ραντεβού με μια αινιγματική ξανθιά, ένας προγραμματιστής ηλεκτρονικών υπολογιστών εγκαταλείπει την ασφάλεια του οικείου περιβάλλοντός του και κατηφορίζει σε μεριές της πόλης που του είναι παντελώς άγνωστες, ίσως επειδή πάντοτε φρόντιζε να τις αποφεύγει. 

Με το που πέφτει η νύχτα, όμως, η μεγαλούπολη μεταμορφώνεται σε έναν φαρμακερά σαγηνευτικό κόσμο που επιφυλάσσει τόσο υποσχέσεις, όσο και κινδύνους και η οποία παγιδεύει τον πανικόβλητο πρωταγωνιστή σε ένα παρανοϊκό και φοβικό κλοιό, αφήνοντας ως μοναδική παρηγοριά τον ερχομό του πρώτου πρωινού φωτός.

Μόνο που η δημιουργία του Σκορσέζε δεν είναι ταινία τρόμου, αλλά μια καφκικών διαστάσεων κωμωδία του παραλόγου, όπου μερικοί από τους πιο αρχέγονους ανθρώπινους φόβους και κάμποσα υπαρξιακά άγχη χωρούν μέσα σε ένα σαρδόνιο παιχνίδι με την αγωνία και τις προσδοκίες του θεατή. Ο Σκορσέζε το ενορχηστρώνει με παιχνιδιάρικο και μαεστρικό τρόπο, σαν να σκηνοθετεί έναν ενήλικο και αρκούντως διεστραμμένο Μάγο του Οζ που τρέχει με φρενιτιώδη ταχύτητα από τη μια αξέχαστη σκηνή στην άλλη, αναζητώντας εναγωνίως τον δρόμο για το σπίτι και συναντώντας στην πορεία ένα μικρό αριστούργημα.

Είσοδος ελεύθερη

Περισσότερες πληροφορίες

Ινστιτούτο Γκαίτε

Ομήρου 14-16
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Εμφύλιος Πόλεμος

Πολιτική περιπέτεια γυρισμένη με ρεαλισμό, προβλέψιμα απλοϊκή στην εξέλιξή της και μονοδιάστατη στην παραβολή της για τη σύγχρονη αμερικανική πραγματικότητα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
18/04/2024

Η Αρπαγή

Δομημένη σαν ψυχολογικό θρίλερ, μια ιστορία εμμονής αποκαλύπτει τη συντριπτική δύναμη των κοινωνικών ρόλων σ’ έναν κόσμο ψυχολογικής ανασφάλειας κι έλλειψης επικοινωνίας.

Το Περασμένο Καλοκαίρι

Αρκετά πιστό ριμέικ της δανέζικης "Βασίλισσας της Καρδιάς". Ενός τολμηρότερου ερωτικού δράματος, το οποίο διέθετε ένα διαφορετικό, αιχμηρό φινάλε.

Αμπιγκέιλ

Το μυστήριο συναντά το horror και το απενοχοποιημένο φαν, σε ένα διασκεδαστικό μιξ αναφορών και χαβαλέ, μέχρις ότου χαθεί ο έλεγχος και κυριαρχήσει η σαχλαμάρα.

Σπίθα στη Θάλασσα

Συγκινητικό δράμα επώδυνης ενηλικίωσης, το οποίο δεν ανοίγεται στα βαθιά σεναριακά, αντλώντας συναισθηματική δύναμη από τους τρισδιάστατους χαρακτήρες του.

Μη μου Λες Ψέματα

Συναισθηματική, στέρεα, όσο και εύπεπτη δραμεντί πάνω στα αληθινά ψέματα, τα οποία ξεκινούν από τη ζωή και γίνονται συναρπαστικές λογοτεχνικές και κινηματογραφικές ιστορίες.

Ένα Φλιτζάνι Καφέ και Καινούργια Παπούτσια

Υπαρξιακά αδιέξοδα πασχίζουν να αναδειχθούν μέσα από μια μελοδραματική συνθήκη, ο μινιμαλιστικός χειρισμός της οποίας καταντά φτωχός και μονοδιάστατος.