Το Πάθος

3

Μοντέρνα σκηνοθετημένο ψυχόδραμα τα οποία επαναπροσεγγίζει μπεργκμανικές θεματικές, όπως την αδυναμία επικοινωνίας του ζευγαριού, το δισυπόστατο της ανθρώπινης φύσης ή τη σχέση σωματικής – ψυχολογικής βίας.

To_pathos

Μετά το σοκ που προκάλεσε η "Περσόνα" (1966), η πλέον προσωπική, αινιγματική και αφηγηματικά τολμηρή ταινία ολόκληρης της φιλμογραφίας του, ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν θα συνεχίσει να πειραματίζεται φορμαλιστικά, εγκαταλείποντας οριστικά τις θεολογικο-φιλοσοφικές αλληγορίες και επικεντρώνοντας την προσοχή του στις μοντέρνες παραλλαγές της αιώνιας διαμάχης των δύο φύλων. Σε δυο χρόνια (1968-9) θα γυρίσει στο Φάρο, το νησί όπου θα ζήσει την τελευταία περίοδο της ζωής του, και με πρωταγωνιστές τους Μαξ φον Σίντοφ και Λιβ Ούλμαν τρεις ταινίες ("Η Ώρα του Λύκου", "Ντροπή", "Ένα Πάθος") οι οποίες ενσωματώνουν μοντέρνες αφηγηματικές τεχνικές σε μια ανθρωποκεντρική σκηνοθεσία. Η κάμερα εστιάζει στα πρόσωπα, ένας άντρας στέκεται απέναντι σε μια γυναίκα και το φυσικό ντεκόρ γύρω τους γίνεται μάρτυρας ενός βασανιστικού ψυχοδράματος. Ο Μπέργκμαν μένει προσηλωμένος στο σενάριο και τους ηθοποιούς του, διαλύει όμως τη ρεαλιστική ψευδαίσθηση με "γκονταρικές" παρεμβάσεις – στο "Πάθος" διακόπτοντας την εξέλιξη της πλοκής και βάζοντας τους ηθοποιούς να μιλούν για το ρόλο τους ή ολοκληρώνοντας τα σχόλια του αφηγητή (ο ίδιος ο σκηνοθέτης) με τη φράση "αυτή τη φορά τον έλεγαν Αντρέας Βίνκελμαν".

Ο Αντρέας Βίνκελμαν είναι ένας μοναχικός 48άρης ο οποίος μετά το χωρισμό του απομονώνεται σε ένα νησί. Γνωρίζει ένα ζευγάρι γειτόνων και μια τραυματισμένη σωματικά και ψυχολογικά χήρα, ενώ στην περιοχή κυκλοφορεί ένας μανιακός ο οποίος κακοποιεί ζώα. Η συναναστροφή τους θα φέρει στην επιφάνεια έναν ψυχρό γάμο, μια σιωπηλή αρσενική (και ταξική) αντιπαλότητα, απωθημένα του παρελθόντος και την πικρή διαπίστωση μιας πλήρους, αντονιονικής αλλοτρίωσης αισθημάτων που κάνει αδύνατη την αρμονική συνύπαρξη δυο ανθρώπων. Επαναπροσεγγίζοντας σταθερές θεματικές του, ο Μπέργκμαν φέρνει τους ήρωές του σε μετωπική σύγκρουση με τον εαυτό τους, εγκλωβίζοντάς τους εδώ σ’ έναν κύκλο βίας που ξεκινάει από την "ηχώ του κόσμου" (ο πόλεμος του Βιετνάμ στην τηλεόραση) και φτάνει ως την ατομική ψυχοπαθολογία (ο κακοποιητής των ζώων) και τη συλλογική μισαλλοδοξία (το λιντσάρισμα του υπόπτου).

Σουηδία. 1969. Εγχρ.- Α/Μ. Διάρκεια: 101΄. Διανομή: WEIRD WAVE

Περισσότερες πληροφορίες

Το Πάθος

En Passion / The Passion of Anna
3
  • Δραματική
  • 1969
  • Διάρκεια: 101 '
  • Ίνγκμαρ Μπέργκμαν

Μετά το χωρισμό του, ο Αντρέας απομονώνεται σε ένα νησί. Γνωρίζει ένα ζευγάρι γειτόνων και μια τραυματισμένη σωματικά και ψυχολογικά γυναίκα που έχει μείνει χήρα, ενώ στην περιοχή κυκλοφορεί ένας μανιακός ο οποίος κακοποιεί ζώα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Το Φιλί της Γυναίκας Αράχνης

Μεταφορά ενός μιούζικαλ του Μπρόντγουεϊ, βασισμένο σε οσκαρική ταινία. Άνευρο, ελάχιστα πειστικό και αδέξιο στην εναλλαγή πραγματικότητας - φαντασίας, με ερμηνευτική έκπληξη τον ταλαντούχο Τόνατιου. | Powered by Uber.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
23/10/2025

Η Κατάρα του Σέλμπι Όουκς

Found footages, home videos και κλασική αφήγηση συνδυάζονται σε μια "υβριδική" ταινία τρόμου, η οποία χτίζει ατμόσφαιρα, αλλά δεν έχει στέρεο στόρι για να την υποστηρίξει. | Powered by Uber.

Τα Τέρματα του Αυγούστου

Η ανθρωπογεωγραφία μιας κινηματογραφικά αόρατης Ελλάδας αναδεικνύεται γλαφυρά μέσα από την τρυφερή ματιά σε ένα μικρόκοσμο συναρπαστικών αντιθέσεων. | Powered by Uber.

Chainsaw Man - Η Ταινία: Reze Arc

Manga που έγινε πρώτα τηλεοπτικό και τώρα κινηματογραφικό anime, με πρωτότυπη, "διχασμένη" πλοκή (ρομαντική και περιπετειώδη), μαύρο χιούμορ και γραφική βία. | Powered by Uber.

Το Χειρόγραφο της Σαραγόσα

Παραμυθένια και απολαυστική διασκευή ενός γοητευτικού συρταρωτού μυθιστορήματος (ιστορίες μέσα σε άλλες ιστορίες) του 19ου αιώνα. | Powered by Uber.

Στο Κολωνάκι και το HAU Movie Club βλέπεις το "Ψυχώ" με ελεύθερη είσοδο

Μία δωρεάν πρόταση για το φετινό Halloween, με την προβολή της εμβληματικής ταινίας στο θέατρο της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης.

Ο κινηματογραφικός Διονύσης Σαββόπουλος

Το αποτύπωμα που άφησε ο καλλιτέχνης στη μεγάλη οθόνη μέσα από τα σάουντρακ και τις ταινίες που συμμετείχε.