Ιστορία(ες) του Σινεμά

5

Οπτικό δοκίμιο – τηλεοπτική σειρά το οποίο αναρωτιέται με κάθε δυνατό τρόπο πάνω στη δύναμη, τη γοητεία, τη χρησιμότητα και τα αδιέξοδα της κινηματογραφικής εικόνας, έτσι όπως αυτή αποτύπωσε την ανθρώπινη περιπέτεια του 20ου αιώνα.

Istoria_tou_cinema1

Από την αρχή ως και το τέλος της σκηνοθετικής καριέρας του, αλλά και της ίδιας της ζωής του, ο Ζαν – Λικ Γκοντάρ υπερασπίστηκε μια στάση διαρκούς αμφισβήτησης κάθε είδους εξουσίας. Πρώτην απ’ όλες, αυτήν της εικόνας. "Παιδί του Μαρξ και της Coca Cola" ("Αρσενικό - Θηλυκό"), παραδόθηκε στη χολιγουντιανή σαγήνη της, αλλά πολέμησε λυσσαλέα την κομφορμιστική εκμετάλλευσή της και τελικά κατάφερε να την απαγκιστρώσει από τα ακαδημαϊκά δεσμά της, απελευθερώνοντας την κινηματογραφική έκφρασή της από κάθε λογοτεχνικό, θεατρικό ή… αριστοτέλειο δεσμό.

Στα τέλη του προηγούμενου αιώνα άφησε ως παρακαταθήκη την ιστορία της, τη δική του ιστορία της, μέσα από μια τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων συνολικής διάρκειας τεσσεράμιση ωρών. Η ιδέα είχε ξεκινήσει από μια σειρά διαλέξεών του στον Καναδά το 1979, με το πρώτο επεισόδιο να προβάλλεται εκτός συναγωνισμού στο φεστιβάλ Καννών το 1988 και τη σειρά στην ολότητά της δέκα χρόνια αργότερα. Το υλικό της αποτελείται από αποσπάσματα ταινιών, φωτογραφίες, παγωμένα καρέ, εικόνες έργων ζωγραφικής, τον Γκοντάρ μπροστά στην κάμερα και στο στούντιο του μοντάζ, παραθέσεις κειμένων, αποφθεγμάτων και τίτλων, συνοδευόμενα από κομμάτια κλασικής και μοντέρνας μουσικής (Μπαχ, Μπετόβεν, Τσαϊκόφσκι, Άρβο Παρτ, Τζον Κολτρέιν, Λέοναρντ Κοέν…), σάουντρακ, φωνητικά, αφηγήσεις, διαλόγους και αρχεία ήχου.

Χωρίς να ακολουθεί καμιά χρονολογική σειρά ή παραδοσιακές θεματικές προσεγγίσεις, ο Γκοντάρ διερωτάται οντολογικά πάνω στη δύναμη, τη γοητεία, τη χρησιμότητα και τα αδιέξοδα της κινηματογραφικής εικόνας, έτσι όπως αυτή αποτύπωσε την ανθρώπινη περιπέτεια του 20ου αιώνα. Εστιάζει έντονα στο κατά πόσο έχουμε μάθει πλέον όχι μόνο να σκεφτόμαστε με εικόνες, αλλά και πως οι αναμνήσεις και το παρελθόν μας αποτελούνται από σπαράγματα οπτικών αφηγήσεων.  Επίμονο κι αντιφατικό, το συναρπαστικό σινε-δοκίμιό του αναδεικνύει με τον ίδιο τρόπο το πως η εικόνα αναδείχτηκε στο κυρίαρχο και εξουσιαστικό langage του καιρού μας, τονίζοντας την αποσπασματικότητά της, αλλά και την εγγενή πολυσημία της.

Κι όλα αυτά, ασυμβίβαστος μέχρι τέλους, αξιοποιώντας γκονταρικά μόνο τη δική της εκφραστική δύναμη.

Γαλλία. 1998. Διάρκεια: 266΄. Διανομή: NEW STAR

Περισσότερες πληροφορίες

Ιστορία(ες) του Σινεμά

Ηistoire(s) du Cinema
5
  • Σινεφίλ
  • 1998
  • Διάρκεια: 266 '
  • Ζαν-Λικ Γκοντάρ

Ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ αφηγείται τη (δική του) ιστορία της 7ης τέχνης.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο Λοράν Καντέ ήταν ένας λαϊκός σκηνοθέτης

Ένας από τους πιο ενδιαφέροντες Γάλλους δημιουργούς έχασε τη ζωή του σε ηλικία 63 ετών.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
26/04/2024

Η αβεβαιότητα για την Ίριδα παραμένει

Τα μέλη του ΠΟΦΠΑ καταγγέλλουν την παντελή αδιαφορία της διοίκησης του ΕΚΠΑ τόσο για το μέλλον της ιστορικής αίθουσας όσο και για τις δράσεις του Ομίλου.

Ο Ράιαν Γκόσλινγκ μάς συστήνεται ως ο "Κασκαντέρ"

Δείτε αποκλειστικά στο "α" ένα απόσπασμα από τα παρασκήνια της νέας ταινίας του διάσημου ηθοποιού.

"Stop Making Sense": Στον κόσμο ενός κεφαλιού

Τίποτα δεν έχει νόημα. Αλλά το "Stop Making Sense" έχει.

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Συνεχίζονται οι προβολές του ντοκιμαντέρ "Χρήστος, το Τελευταίο Παίδι"

Η βραβευμένη ταινία της Τζούλια Αμάτι παίζεται για δεύτερη εβδομάδα στους κινηματογράφους.

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.