Μέρες του ‘36

4

Ο Αγγελόπουλος βρίσκει το προσωπικό αφηγηματικό ύφος του (πλάνα – σεκάνς, πλαστικές εικόνες, απουσία πρωταγωνιστικών χαρακτήρων, αποστασιοποίηση, σχέση Ιστορίας και ατόμου), το οποίο θα «απογειώσει» στον επερχόμενο «Θίασο».

Meres_tou_36

Μετά την επιτυχία της "Αναπαράστασης", ο Θόδωρος Αγγελόπουλος εμπνέεται και πάλι από ένα αληθινό γεγονός, το μεταπλάθει όμως σεναριακά (με τη βοήθεια των Πέτρου Μάρκαρη, Θανάση Βαλτινού και Στρατή Καρρά), όπως και την πρώτη φορά, στα δικά του μέτρα. Η τρέχουσα τότε πολιτική κατάσταση (η επταετής χούντα έμπαινε στον πέμπτο χρόνο της) παραλληλίζεται με αυτήν του 1936, όταν η διαρκής κοινοβουλευτική και πολιτειακή αστάθεια προετοίμαζε το έδαφος για την επιβολή της δικτατορίας της 4ης Αυγούστου από τον Ιωάννη Μεταξά. Σε ένα εκρηκτικό πολιτικό κλίμα λοιπόν, ένας συνδικαλιστής δολοφονείται και άμεσα ενοχοποιείται γι’ αυτό ο Σοφιανός, ένας συνεργάτης της αστυνομίας ο οποίος έχει πέσει πλέον σε δυσμένεια. Από τη φυλακή προσπαθεί να αποδείξει την αθωότητά του και απελπισμένος συλλαμβάνει όμηρο έναν φίλο του βουλευτή που τον έχει επισκεφθεί, απειλώντας πως θα τον σκοτώσει αν δεν δικαιωθεί.

Οι ασπρόμαυρες εικόνες και το άγονο, αφιλόξενο τοπίο της "Αναπαράστασης" δίνουν εδώ τη θέση τους σε ένα έγχρωμο στιλιζάρισμα και σε δωμάτια, κελιά, διαδρόμους και χώρους απομόνωσης όπου τα άτομα, εγκλωβισμένα, κινούνται σαν πιόνια στη μεγάλη σκακιέρα της Ιστορίας. Τα σημαντικά γεγονότα αποσιωπούνται τόσο γι’ αυτά όσο και για το θεατή, τα μισόλογα και οι τυπικές κουβέντες εντείνουν το καφκικό (πολιτικά) κλίμα και η αλήθεια, όπως και στην "Αναπαράσταση", παραμένει μια μεταφυσική φενάκη και μια μη αναπαραστάσιμη έννοια. Ο Αγγελόπουλος χορογραφεί αυτό το ταξικά, οικονομικά και πολιτικά καθορισμένο παιχνίδι της μοίρας σαν μια μπρεχτική προσέγγιση μιας άγνωστης αρχαίας τραγωδίας.  Με τελετουργικά πλάνα – σεκάνς, πλαστικές εικόνες, απουσία πρωταγωνιστικών χαρακτήρων, έκδηλη αποστασιοποίηση και αφαιρετική, υπαινικτική αφήγηση αναλύει την πολυδιάστατη σχέση Ιστορίας και ατόμου (μια από τις αγαπημένες θεματικές του ευρωπαϊκού σινεμά των 70s), θεμελιώνοντας το αυστηρά προσωπικό σκηνοθετικό ύφος του, το οποίο θα βρει την απόλυτη ωριμότητά του στον επερχόμενο "Θίασο".

Η ταινία απέσπασε τα βραβεία σκηνοθεσίας και φωτογραφίας στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, όπως και αυτό της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών (Fipresci) στο φεστιβάλ Βερολίνου.

Ελλάδα. 1972. Διάρκεια: 110΄. Διανομή: NEW STAR

Περισσότερες πληροφορίες

Μέρες του '36

4
  • Σινεφίλ
  • 1972
  • Διάρκεια: 110 '
  • Θόδωρος Αγγελόπουλος

Λίγους μήνες πριν από τη δικτατορία του Μεταξά, ένας πολιτικός κρατούμενος παίρνει ως όμηρο στο κελί του ένα βουλευτή κι απειλεί την κυβέρνηση ότι θα προβεί σε αποκαλύψεις.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι νέες ταινίες που βλέπουμε στα σινεμά το ΠΣΚ

Αυτές είναι όλες οι ταινίες που θα δούμε στις κινηματογραφικές αίθουσες από τις 25 έως τις 31/12.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
26/12/2025

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (25-31/12)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Γιάννης Σμαραγδής για τον "Καποδίστρια": "Δεν επιλέγουμε εμείς τα πρόσωπα, αλλά αυτά εμάς"

Με αφορμή την πρεμιέρα της ιστορικής βιογραφίας "Καποδίστριας", το "α" συναντήθηκε με τον σκηνοθέτη στο ανακαινισμένο Athinaion Experience για μια κουβέντα εφ’ όλης της ύλης.

"Ο Έρωτας Γράφεται": Ο Βασίλης Μυριανθόπουλος μας μιλάει για τη νέα ρομαντική κομεντί

Φωτογραφίες από τα παρασκήνια και ένα ημερολόγιο γυρισμάτων μας δίνουν μία γεύση από την ταινία, η οποία κυκλοφορεί στους κινηματογράφους σήμερα.

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 25 Δεκεμβρίου.

Είναι το 'Πολύ Σκληρός για να Πεθάνει' η κορυφαία χριστουγεννιάτικη ταινία;

Όλα όσα κάνουν το "Πολύ Σκληρός για να Πεθάνει" το πιο απολαυστικό φιλμ των ημερών.

Father Mother Sister Brother

Χρυσό Λιοντάρι στο Φεστιβάλ Βενετίας για ένα μινιμαλιστικό σινε-κομψοτέχνημα και μια ειρωνική, γλυκόπικρη ματιά στα μυστικά και ψέματα που συντηρούν το εύθραυστο σύγχρονο οικογενειακό οικοδόμημα. | Powered by Uber.