Μέρες του ‘36

4

Ο Αγγελόπουλος βρίσκει το προσωπικό αφηγηματικό ύφος του (πλάνα – σεκάνς, πλαστικές εικόνες, απουσία πρωταγωνιστικών χαρακτήρων, αποστασιοποίηση, σχέση Ιστορίας και ατόμου), το οποίο θα «απογειώσει» στον επερχόμενο «Θίασο».

Meres_tou_36

Μετά την επιτυχία της "Αναπαράστασης", ο Θόδωρος Αγγελόπουλος εμπνέεται και πάλι από ένα αληθινό γεγονός, το μεταπλάθει όμως σεναριακά (με τη βοήθεια των Πέτρου Μάρκαρη, Θανάση Βαλτινού και Στρατή Καρρά), όπως και την πρώτη φορά, στα δικά του μέτρα. Η τρέχουσα τότε πολιτική κατάσταση (η επταετής χούντα έμπαινε στον πέμπτο χρόνο της) παραλληλίζεται με αυτήν του 1936, όταν η διαρκής κοινοβουλευτική και πολιτειακή αστάθεια προετοίμαζε το έδαφος για την επιβολή της δικτατορίας της 4ης Αυγούστου από τον Ιωάννη Μεταξά. Σε ένα εκρηκτικό πολιτικό κλίμα λοιπόν, ένας συνδικαλιστής δολοφονείται και άμεσα ενοχοποιείται γι’ αυτό ο Σοφιανός, ένας συνεργάτης της αστυνομίας ο οποίος έχει πέσει πλέον σε δυσμένεια. Από τη φυλακή προσπαθεί να αποδείξει την αθωότητά του και απελπισμένος συλλαμβάνει όμηρο έναν φίλο του βουλευτή που τον έχει επισκεφθεί, απειλώντας πως θα τον σκοτώσει αν δεν δικαιωθεί.

Οι ασπρόμαυρες εικόνες και το άγονο, αφιλόξενο τοπίο της "Αναπαράστασης" δίνουν εδώ τη θέση τους σε ένα έγχρωμο στιλιζάρισμα και σε δωμάτια, κελιά, διαδρόμους και χώρους απομόνωσης όπου τα άτομα, εγκλωβισμένα, κινούνται σαν πιόνια στη μεγάλη σκακιέρα της Ιστορίας. Τα σημαντικά γεγονότα αποσιωπούνται τόσο γι’ αυτά όσο και για το θεατή, τα μισόλογα και οι τυπικές κουβέντες εντείνουν το καφκικό (πολιτικά) κλίμα και η αλήθεια, όπως και στην "Αναπαράσταση", παραμένει μια μεταφυσική φενάκη και μια μη αναπαραστάσιμη έννοια. Ο Αγγελόπουλος χορογραφεί αυτό το ταξικά, οικονομικά και πολιτικά καθορισμένο παιχνίδι της μοίρας σαν μια μπρεχτική προσέγγιση μιας άγνωστης αρχαίας τραγωδίας.  Με τελετουργικά πλάνα – σεκάνς, πλαστικές εικόνες, απουσία πρωταγωνιστικών χαρακτήρων, έκδηλη αποστασιοποίηση και αφαιρετική, υπαινικτική αφήγηση αναλύει την πολυδιάστατη σχέση Ιστορίας και ατόμου (μια από τις αγαπημένες θεματικές του ευρωπαϊκού σινεμά των 70s), θεμελιώνοντας το αυστηρά προσωπικό σκηνοθετικό ύφος του, το οποίο θα βρει την απόλυτη ωριμότητά του στον επερχόμενο "Θίασο".

Η ταινία απέσπασε τα βραβεία σκηνοθεσίας και φωτογραφίας στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, όπως και αυτό της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών (Fipresci) στο φεστιβάλ Βερολίνου.

Ελλάδα. 1972. Διάρκεια: 110΄. Διανομή: NEW STAR

Περισσότερες πληροφορίες

Μέρες του '36

4
  • Σινεφίλ
  • 1972
  • Διάρκεια: 110 '
  • Θόδωρος Αγγελόπουλος

Λίγους μήνες πριν από τη δικτατορία του Μεταξά, ένας πολιτικός κρατούμενος παίρνει ως όμηρο στο κελί του ένα βουλευτή κι απειλεί την κυβέρνηση ότι θα προβεί σε αποκαλύψεις.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

"Αποκατεστημένες και υπέροχες": Ταινίες που ξεχάστηκαν στο χρόνο ζωντανεύουν στην οθόνη

Το 14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει με διαμαντάκια από το παγκόσμιο σινεμά και βωβά αριστουργήματα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
03/11/2025

Οδηγός επιβίωσης για το Παιδικό και Εφηβικό Διεθνές Φεστιβάλ Αθήνας 2025 powered by ΔΕΗ

Το αγαπημένο σινε-event των ανήλικων σινεφίλ σηκώνει αυλαία για όγδοη φορά και από 10-16/11 μας ταξιδεύει σε ένα συναρπαστικό κόσμο θεαματικής φαντασίας, αλλά και κοινωνικού προβληματισμού. Αυτά είναι τα highlights του πλούσιου, πολυσυλλεκτικού προγράμματός του.

Το cult αριστούργημα "Το Κλάμα Βγήκε απ’ τον Παράδεισο" ξανά στην μεγάλη οθόνη

Η θρυλική ταινία των Μιχάλη Ρέππα και Θανάση Παπαθανασίου επιστρέφει στον Δαναό για μια μοναδική προβολή, φέρνοντας μαζί της γέλιο, συγκίνηση και ένα καστ γεμάτο αγαπημένους ηθοποιούς.

Οι ταινίες που έρχονται στους κινηματογράφος την Πέμπτη 05/11

Η τελευταία ταινία του Γιώργου Λάνθιμου είναι το highlight μιας εβδομάδας η οποία περιλαμβάνει επίσης την επιστροφή του "Predator", τρόμο, πυγμαχικό δράμα, animation και δυο ντοκιμαντέρ πάνω στην ισραηλοπαλαιστινιακή διαμάχη.

Οι ταινίες που ανυπομονούμε να δούμε στους κινηματογράφους τον Νοέμβριο

Ο νέος Λάνθιμος, οσκαρικά φαβορί και πολυαναμενόμενα arthouse φιλμ προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

Τα animation που βλέπουμε στα σινεμά αυτήν την εβδομάδα

Όλες οι ταινίες κινουμένων σχεδίων, το πιο αγαπητό κινηματογραφικό είδος των (ανηλίκων) Ελλήνων θεατών, οι οποίες προβάλλονται στις σκοτεινές αίθουσες.

Οι 10 καλύτερες ταινίες τρόμου του 21ου αιώνα που δεν έχετε δει

Αξέχαστα "στοιχειωτικά" horror movies που κερνάνε ανατριχίλες διαρκείας.