Μπάρντο, το Ψευδές Χρονικό ενός Σωρού Αλήθειες

1,5

Ανέμπνευστα φελινικός, πομπώδης και φλύαρος σε βαθμό αντάξιο του εγωισμού του, ο Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου, ψυχαναλύεται σε βαθμό ναρκισσιστικό, αδικώντας τις περιστασιακές στιγμές αυθεντικότητας του φιλμ.

BARDO_FALSE_CHRONICLE_OF_A_HANDFUL_OF_TRUTHS

Από τότε που ο Φεντερίκο Φελίνι σκαρφίστηκε το "8½" (1963), τη λυρική ημι-αυτοβιογραφική εμβάθυνση στην απουσία ιδεών ενός σκηνοθέτη, δεν είναι λίγοι οι φτασμένοι δημιουργοί που επιχείρησαν να αντλήσουν κινηματογραφική έμπνευση από την αθωότητα της νιότης και του παρελθόντος τους με ένα σουρεαλιστικό τουίστ. Απευθείας απόγονος του φελινικού σινεμά, το "Μπάρντο…" βρίσκει τον τετραπλά οσκαρικό Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου να ψυχαναλύει τον εαυτό του, μέσα από τις παράδοξες υπαρξιακές περιπέτειες που βιώνει –τι άλλο;– ένας σκηνοθέτης (ντοκιμαντέρ) με διόλου διακριτικές ομοιότητες, φυσιογνωμικές και συμπεριφορικές, με τον ίδιο. Ο πρωταγωνιστής, ενόψει της βράβευσής του με ένα πολύ σημαντικό διεθνούς κύρους βραβείο, επιστρέφει στην πατρίδα του όπου, αντί για ένα αίσθημα μελαγχολικής θαλπωρής, τον περιμένουν μια σειρά από ψυχεδελικές εμπειρίες οι οποίες τον φέρνουν αντιμέτωπο με περασμένα λάθη και καταπιεσμένα άγχη.

bardo1

Χωρίς να δείχνει διάθεση να ξεχάσει λεπτό πως η ταινία αφορά εκείνον και μόνο, ο Ινιάριτου κατασκευάζει ένα οδυνηρά πομπώδες φιλμ, το οποίο αναλώνεται σε φλυαρία αντίστοιχη του εγωισμού του. Θύμα της ναρκισσιστικής εμμονής του, οι περιστασιακές στιγμές αυθεντικότητας. Συγκεκριμένα, οι ποιητικοί αναστοχασμοί πάνω στην αντιφατική συνύπαρξη της λαϊκής καλλιτεχνικής δουλειάς με την ευπορία του αστού δημιουργού της, η ανάγκη για συμπαγή εθνική ταυτότητα ενός υποκειμένου δίχως ρίζες και η επιθυμία του να μην ξεχαστούν τα αποικιοκρατικά τραύματα του λαού με τον οποίο ταυτίζεται.

bardo2

Όλα αυτά σκεπάζονται κάτω από την αυτοαναφορικότητα του σκηνοθέτη, αποτρέποντας τη δυνατότητα οι ειλικρινείς ανησυχίες του να γίνουν καθολικές. Έτσι, ενώ στο "Μπάρντο…" επιστρέφουν οι αρετές του Ινιάριτου, όπως η ικανότητα να θολώνουν τα όρια ανάμεσα στο πραγματικό και τον υπερβατικό μύθο μέσα από επικών διαστάσεων σουρεαλιστικές σκηνές, επανέρχονται και τα μειονεκτήματά του. Πιο χαρακτηριστικά, η ροπή στις απλουστευτικές ασκήσεις ηθικολογίας συνοδεία επιφανειακών φιλοσοφικών αναφορών, κυρίως όμως η συχνή χρήση του συναισθηματικού εκβιασμού. Στο φινάλε, πράγματι, λέγονται ένα σωρό αλήθειες. Αφορούν, όμως, οποιονδήποτε άλλο πέρα από τον εμπνευστή τους;

Μεξικό. 2022. Διάρκεια: 159΄. Διανομή: ODEON.

Περισσότερες πληροφορίες

Μπάρντο, το Ψευδές Χρονικό ενός Σωρού Αλήθειες

Bardo, falsa Crónica de Unas Cuantas Verdades
1,5
  • Σινεφίλ
  • 2022
  • Διάρκεια: 159 '
  • Αλεχάντρο Γκονζάλες Ιναρίτου

Ενόψει της βράβευσής του με ένα βραβείο διεθνούς κύρους, ένας κορυφαίος σκηνοθέτης δημοσιογραφικών ντοκιμαντέρ επιστρέφει στην πατρίδα του όπου βιώνει μια σειρά από παράδοξες εμπειρίες, οι οποίες ενεργοποιούν τα έντονα υπαρξιακά άγχη του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 2025: Από την Finos Film στην Ιζαμπέλ Ιπέρ

Μέσα από δυο τιμητικές βραβεύσεις, το φεστιβάλ υποκλίθηκε στη μεγάλη ντίβα του ευρωπαϊκού σινεμά, αλλά και στους σταρ του παλιού ελληνικού κινηματογράφου. Υπάρχει όμως και ο σύγχρονος...

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
05/11/2025

Η τρελή σκηνή της Έμα Στόουν στο ‘Βουγονία’ και η ανάμειξη της Τζένιφερ Άνιστον

Η εμφάνιση- έκπληξη της Τζένιφερ Άνιστον σε μία από τις πρώτες σκηνές της ταινίας και πώς συνέβη.

Ελληνικό box office: Πόσα εισιτήρια κόπηκαν στην Γιορτή του Σινεμά;

Η τελευταία Πέμπτη του Οκτωβρίου έχει πλέον καθιερωθεί ως μέρα Γιορτής του Σινεμά, με το αντίστοιχο τετραήμερο να σημειώνει κάθε φορά ρεκόρ προσέλευσης. Είναι όμως πολλά τα 119.097 εισιτήρια που κόπηκαν στις 30/10;

Τι νέο θα δούμε στους κινηματογράφους από αυτή την Πέμπτη

Η τελευταία ταινία του Γιώργου Λάνθιμου είναι το highlight μιας εβδομάδας, η οποία περιλαμβάνει επίσης την επιστροφή του 'Predator', τρόμο, πυγμαχικό δράμα, animation και δυο ντοκιμαντέρ πάνω στην ισραηλοπαλαιστινιακή διαμάχη κάνουν πρεμιέρα στις αίθουσες στις 05/11.

Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 2025: Όλοι μιλούν για τον "Άμνετ"

Μια πρωτότυπη, υποβλητική και συγκινητικότατη προσέγγιση στον σαιξπηρικό πρίγκιπα της Δανιμαρκίας, η οποία μπορεί να φτάσει και σε διψήφιο αριθμό οσκαρικών υποψηφιοτήτων, ανέβασε κατακόρυφα τις εντάσεις της φετινης διοργάνωσης.

"Αποκατεστημένες και υπέροχες": Ταινίες που ξεχάστηκαν στο χρόνο ζωντανεύουν στην οθόνη

Το 14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει με διαμαντάκια από το παγκόσμιο σινεμά και βωβά αριστουργήματα.

Οδηγός επιβίωσης για το Παιδικό και Εφηβικό Διεθνές Φεστιβάλ Αθήνας 2025 powered by ΔΕΗ

Το αγαπημένο σινε-event των ανήλικων σινεφίλ σηκώνει αυλαία για όγδοη φορά και από 10-16/11 μας ταξιδεύει σε ένα συναρπαστικό κόσμο θεαματικής φαντασίας, αλλά και κοινωνικού προβληματισμού. Αυτά είναι τα highlights του πλούσιου, πολυσυλλεκτικού προγράμματός του.