EO

3

Ελεύθερο ριμέικ τού «Στην Τύχη ο Μπαλταζάρ» του Ρομπέρ Μπρεσόν, το οποίο υιοθετεί την οπτική του ζώου – παρατηρητή των ανθρωπίνων συμπεριφορών. Συγκινητικό όσο και διδακτικό, άνισο, μα τρυφερό, σαρκαστικό και βαθιά απαισιόδοξο.

EO3

Ένας από τους σύγχρονους Ευρωπαίους κινηματογραφιστές με ιδιαίτερα περιπετειώδη φιλμογραφία, ο 84χρονος Γέρζι Σκολιμόφσκι ξεκίνησε την καριέρα του ως μια από τις ηγετικές μορφές του νέου πολωνικού σινεμά ("Εγκατάλειψη", "Το Φράγμα", σενάριο για το "Μαχαίρι στο Νερό" του Ρομάν Πολάνσκι). Συνέχισε να σκηνοθετεί σε Βέλγιο ("Le Départ") και Μεγάλη Βρετανία ("Deep End", "Η Κραυγή που Σκοτώνει", "Στο Φως του Φεγγαριού"), πριν αποσυρθεί από τα κινηματογραφικά πλατό για 17 χρόνια και επανέλθει στα πάτρια εδάφη το 2008 με το "Τρεις Νύχτες με την Άννα". Εναλλάσσοντας θεματικές και στιλ, παραμένει ένας καίριος, μα ψυχρός παρατηρητής τής – συχνά αυτοκαταστροφικής – ανθρώπινης συμπεριφοράς, την οποία μελετά ακόμα μια φορά στο "ΕΟ", το οποίο εκπλήσσει για περισσότερους από ένα λόγους.

Ίσως η πιο αγαπημένη ανάμεσα στους συναδέλφους του ταινία τού κορυφαίου μινιμαλιστή Ρομπέρ Μπρεσόν ("Το Ημερολόγιο Ενός Εφημέριου", "Ένας Καταδικασμένος σε Θάνατο Δραπέτευσε", "Ο Πορτοφολάς"), το αριστουργηματικό "Στην Τύχη ο Μπαλταζάρ" (1966) ακολουθεί τη διαδρομή ζωής ενός γαϊδάρου ανάμεσα στις Συμπληγάδες της ανθρώπινης καλοσύνης και κακίας. Το στωικό ζώο παίρνει τη μορφή ενός καθρέφτη απέναντι στα πάθη όσων συναντά στην πορεία του και σαν ένας άλλος ντοστογιεφσκικός "Ηλίθιος" κρατά μια στάση υπομονετικής αγιοσύνης, πάνω στην οποία εκδηλώνονται βίαιες και χυδαίες, όσο ταπεινές και φιλεύσπλαχνες πράξεις.

Υπογράφοντας το πρώτο (ελεύθερο) ριμέικ του, το οποίο απέσπασε το Βραβείο της Επιτροπής στο φεστιβάλ Καννών, ο Σκολιμόφσκι επιστρέφει στον "…Μπαλταζάρ" για να χρησιμοποιήσει τη βασική ιδέα του. Ένα γάιδαρο ως πρωταγωνιστή μιας αλληγορίας πάνω στη σύγχρονη ευρωπαϊκή πραγματικότητα, γεμάτη από διαχρονικά ηθικά διλήμματα, έντονες ταξικές διαφορές, κάθε είδους θεσμικές διαπλοκές και απελπισμένους αγώνες επιβίωσης. Εκτός από την αρχική ειδυλλιακή σχέση ανάμεσα στο γαϊδαράκο κι ένα νεαρό κορίτσι, εδώ την Κασάντρα που δουλεύει σ’ ένα πολωνέζικο τσίρκο, ο Σκολιμόφσκι διαφοροποιείται εντελώς τόσο σεναριακά όσο και σκηνοθετικά από τη μπρεσονική προσέγγιση. Αντί για τη γαλλική επαρχία, ο Ίο διασχίζει την Ευρώπη από την Πολωνία ως την Ιταλία και μέσα από μια σειρά ανεξάρτητων βινιετών ελευθερώνεται από ακτιβιστές, περνά από ένα ζωολογικό κήπο, χάνεται στο δάσος, γίνεται μασκότ ποδοσφαιρικής ομάδας και θύμα χουλιγκανικής εκδίκησης, ταξιδεύει οδικώς και καταλήγει στο αρχοντικό μιας Γαλλοϊταλίδας κόμισσας. Τα συναισθήματα εναλλάσσονται και όλες οι ιστορίες δεν έχουν την ίδια κινηματογραφική αυτάρκεια ούτε παρόμοιο τόνο, με την κάμερα να υιοθετεί την οπτική του ζώου – παρατηρητή (που βλέπει ακόμα και όνειρα) και τη σκηνοθεσία να απομακρύνεται από την ασπρόμαυρη λιτότητα του "…Μπαλταζάρ" επιστρατεύοντας δεξιοτεχνικά πλάνα, φίλτρα, εκκεντρικά καδραρίσματα, νευρικό μοντάζ και πανδαισία χρωμάτων. Το θεαματικό αποτέλεσμα είναι συγκινητικό όσο και διδακτικό, άνισο, μα τρυφερό, σαρκαστικό και βαθιά απαισιόδοξο.

Πολωνία, Ιταλία. 2022. Διάρκεια: 86΄. Διανομή: ODEON

Περισσότερες πληροφορίες

EO

3
  • Δραματική
  • 2022
  • Διάρκεια: 86 '
  • Γιέρζι Σκολιμόφσκι

Η διαδρομή ενός γαϊδουριού, το οποίο αλλάζει ιδιοκτήτες, από ένα τσίρκο στην Πολωνία έως το αρχοντικό μιας γαλλοϊταλικής οικογένειας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 2025: Από την Finos Film στην Ιζαμπέλ Ιπέρ

Μέσα από δυο τιμητικές βραβεύσεις, το φεστιβάλ υποκλίθηκε στη μεγάλη ντίβα του ευρωπαϊκού σινεμά, αλλά και στους σταρ του παλιού ελληνικού κινηματογράφου. Υπάρχει όμως και ο σύγχρονος...

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
05/11/2025

Η τρελή σκηνή της Έμα Στόουν στο ‘Βουγονία’ και η ανάμειξη της Τζένιφερ Άνιστον

Η εμφάνιση- έκπληξη της Τζένιφερ Άνιστον σε μία από τις πρώτες σκηνές της ταινίας και πώς συνέβη.

Ελληνικό box office: Πόσα εισιτήρια κόπηκαν στην Γιορτή του Σινεμά;

Η τελευταία Πέμπτη του Οκτωβρίου έχει πλέον καθιερωθεί ως μέρα Γιορτής του Σινεμά, με το αντίστοιχο τετραήμερο να σημειώνει κάθε φορά ρεκόρ προσέλευσης. Είναι όμως πολλά τα 119.097 εισιτήρια που κόπηκαν στις 30/10;

Τι νέο θα δούμε στους κινηματογράφους από αυτή την Πέμπτη

Η τελευταία ταινία του Γιώργου Λάνθιμου είναι το highlight μιας εβδομάδας, η οποία περιλαμβάνει επίσης την επιστροφή του 'Predator', τρόμο, πυγμαχικό δράμα, animation και δυο ντοκιμαντέρ πάνω στην ισραηλοπαλαιστινιακή διαμάχη κάνουν πρεμιέρα στις αίθουσες στις 05/11.

Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 2025: Όλοι μιλούν για τον "Άμνετ"

Μια πρωτότυπη, υποβλητική και συγκινητικότατη προσέγγιση στον σαιξπηρικό πρίγκιπα της Δανιμαρκίας, η οποία μπορεί να φτάσει και σε διψήφιο αριθμό οσκαρικών υποψηφιοτήτων, ανέβασε κατακόρυφα τις εντάσεις της φετινης διοργάνωσης.

"Αποκατεστημένες και υπέροχες": Ταινίες που ξεχάστηκαν στο χρόνο ζωντανεύουν στην οθόνη

Το 14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει με διαμαντάκια από το παγκόσμιο σινεμά και βωβά αριστουργήματα.

Οδηγός επιβίωσης για το Παιδικό και Εφηβικό Διεθνές Φεστιβάλ Αθήνας 2025 powered by ΔΕΗ

Το αγαπημένο σινε-event των ανήλικων σινεφίλ σηκώνει αυλαία για όγδοη φορά και από 10-16/11 μας ταξιδεύει σε ένα συναρπαστικό κόσμο θεαματικής φαντασίας, αλλά και κοινωνικού προβληματισμού. Αυτά είναι τα highlights του πλούσιου, πολυσυλλεκτικού προγράμματός του.