Playtime

5

Η σύγχρονη αστική αλλοτρίωση μεταμφιέζεται σε μια αριστοτεχνικά γεωμετρημένη και πρωτοποριακή, απόλυτα κινηματογραφική κωμωδία με υποδόριο χιούμορ. Σκηνοθετικά μεγαλοφυής, παραμένει ένα μνημείο της μοντερνιτέ των 60s.

Playtime

Από τους σπουδαιότερους κωμικούς του παγκόσμιου σινεμά, ο Ζακ Τατί είναι ένας sui generis δημιουργός, ο οποίος καθιέρωσε μια δική του, απόλυτα κινηματογραφική και κομψή χιουμοριστική προσέγγιση της καθημερινότητας, αναδεικνύοντας μέσα από τις ταπεινές ρουτίνες της το εγγενές παράλογό της. Σκηνοθέτης της παρατήρησης, έχει έναν… αντονιονικό, αρχιτεκτονικό και δραματουργικά μινιμαλιστικό τρόπο να καταγράφει την κοινότοπα τακτοποιημένη πραγματικότητα που περιβάλλει τον ήρωά του - ένα καλοκαιρινό θέρετρο στις "Διακοπές του Κυρίου Ιλό", ένα μοντέρνο σπίτι στον "Θείο μου", έναν αυτοκινητόδρομο στο "Ο Κύριος Ιλό στο Χάος της Κυκλοφορίας" -, η απλή παρουσία του οποίου πυροδοτεί με απολαυστικό τρόπο την πλήρη απορρύθμισή της.

Ήρωάς του δεν είναι βέβαια άλλος από τον κύριο Ιλό, έναν ψηλό και σιωπηλό άντρα με καπαρντίνα, καπέλο, ομπρέλα στο χέρι, μια πίπα που δεν ανάβει ποτέ και χαρακτηριστικό βάδισμα. Αυτή τη φορά βρίσκεται σ’ ένα υπερ-μοντέρνο παρισινό ξενοδοχείο, όπου έχει ένα σημαντικό ραντεβού με ένα στέλεχος επιχείρησης, αλλά χάνεται μέσα σ’ ένα λαβύρινθο διαδρόμων και μοντέρνων κτισμάτων. Στην περιπλάνησή του θα συναντήσει πολλές φορές μια Αμερικανίδα που επισκέπτεται με ένα γκρουπ τουριστών τη γαλλική πρωτεύουσα, ενώ το βράδυ θα βρεθούν όλοι μαζί στα εγκαίνια ενός πολυτελούς εστιατορίου.

Η σύγχρονη αστική αλλοτρίωση μεταμφιέζεται σε μια αριστοτεχνικά γεωμετρημένη και πρωτοποριακή κωμωδία με υποδόριο χιούμορ. Σκηνοθετικά μεγαλοφυής, παραμένει ένα μνημείο της μοντερνιτέ των 60s: γυρισμένη σε σινεμασκόπ 70mm, με πλάνα σεκάνς, ελάχιστους διαλόγους και "αθόρυβα" γκαγκς, μετατρέπει ένα αντι-καρτποσταλικό, σε μπλε και γκρίζους τόνους Παρίσι (βλέπουμε τα τουριστικά μνημεία του μόνο μέσα από αντανακλάσεις) σε ένα λαβύρινθο κιτς λεπτομερειών, τεχνολογικής αποθέωσης και πλήρους έλλειψης ανθρώπινης επικοινωνίας. Ο Ιλό είναι μια φιγούρα χαμένη στο πλήθος, το φλερτ του με την Μπάρμπαρα παραμένει ανολοκλήρωτο και όσα εκστομίζονται ακούγονται αποσπασματικά και ακατανόητα. Στο τέλος, βέβαια, αυτό το τέλεια οργανωμένο και πλήρως απάνθρωπο φουτουριστικό ντεκόρ θα "κατακρημνιστεί" σε μια ξεκαρδιστική σεκάνς σουρεαλιστικού παροξυσμού, όπου το απωθημένο παράλογο θα πάρει τη γλυκιά εκδίκησή του.   

Γαλλία. 1967. Διάρκεια: 124΄.  Διανομή: AMA FILMS

Περισσότερες πληροφορίες

Playtime

5
  • Κωμωδία
  • 1967
  • Διάρκεια: 124 '
  • Ζακ Τατί

Μια Αμερικανίδα επισκέπτεται με ένα γκρουπ τουριστών το Παρίσι. Σε ένα υπερ-μοντέρνο ξενοδοχείο γνωρίζει τον κύριο Ιλό, ο οποίος έχει ένα σημαντικό ραντεβού με ένα στέλεχος επιχείρησης, αλλά χάνεται σ’ ένα λαβύρινθο διαδρόμων και μοντέρνων κτισμάτων. Το βράδυ βρίσκονται όλοι στα εγκαίνια ενός σικ ρεστοράν.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Πλήθος σινεφίλ αφιερωμάτων στο 38ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Οι πρώτες ανακοινώσεις του φεστιβάλ περιλαμβάνουν μια σειρά must προβολών.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
23/10/2025

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 23 Οκτωβρίου.

Η επανέκδοση που κάνει πρεμιέρα στα σινεμά

Μια αριστοτεχνική μεταφορά ενός σπουδαίου βιβλίου επιστρέφει στις μαρκίζες.

Αχινός

Φρέσκια ματιά στη βρετανική παράδοση του κοινωνικού ρεαλισμού μέσα από ένα διαβρωτικό μείγμα τρυφερότητας και απόγνωσης, χιούμορ και βαθιάς θλίψης. Από τον πρωταγωνιστή του "Τριγώνου της Θλίψης" Χάρις Ντίκινσον. | Powered by Uber.

Springsteen: Deliver Me from Nowhere

Το χρονικό της δημιουργίας του εμβληματικού LP "Nebraska" γίνεται ένα μελαγχολικό, ταιριαστό στο ύφος του άλμπουμ biopic, το οποίο θα χρειαζόταν ένα δραματικά βαθύτερο υπόβαθρο. | Powered by Uber.

Το Φιλί της Γυναίκας Αράχνης

Μεταφορά ενός μιούζικαλ του Μπρόντγουεϊ, βασισμένο σε οσκαρική ταινία. Άνευρο, ελάχιστα πειστικό και αδέξιο στην εναλλαγή πραγματικότητας - φαντασίας, με ερμηνευτική έκπληξη τον ταλαντούχο Τόνατιου. | Powered by Uber.

Η Κατάρα του Σέλμπι Όουκς

Found footages, home videos και κλασική αφήγηση συνδυάζονται σε μια "υβριδική" ταινία τρόμου, η οποία χτίζει ατμόσφαιρα, αλλά δεν έχει στέρεο στόρι για να την υποστηρίξει. | Powered by Uber.