Τα "Μαγνητικά Πεδία" ο μεγάλος νικητής των Ίρις 2022 σε μια κατά τα άλλα χαμηλόφωνη τελετή

Με χρώμα άλλοτε πολιτικό, άλλοτε συγκινητικό, άλλοτε χαλαρό και "παρεΐστικο", η φετινή τελετή των βραβείων Ίρις είχε ως κύριο σύνθημα της τον "Έρωτα για το σινεμά".

ΙΡΙΣ 2022

Σε μια τελετή που ξεπέρασε τις 2,5 ώρες δόθηκαν τα φετινά βραβεία Ίρις 2022 του ελληνικού κινηματογράφου "από και προς τους δημιουργούς του σινεμά". Η τελετή που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 9 Ιουνίου στο θέατρο Άλσος βράβευσε τις καλύτερες παραγωγές της ελληνικής βιομηχανίας του κινηματογράφου της περασμένης χρονιάς. "Έρωτα για το σινεμά", δήλωσαν στον εναρκτήριο μονόλογό τους οι κεντρικοί παρουσιαστές Ηρώ Μπέζου και Γιάννης Παπαδόπουλος, και οι δύο από τον χώρο του κινηματογράφου. Με 42 συνολικά ταινίες υποψήφιες, η βραδιά είχε δύο νικητές που ξεχώρισαν: τη "Σμύρνη μου αγαπημένη" και τα "Μαγνητικά Πεδία". Μια τελετή η οποία αν και είχε κάποιες στιγμές θέρμης και μεγάλου ενθουσιασμού, κατά τα άλλα κύλησε κάπως άτονα, με το κοινό να είναι κάπως διστακτικό στα πολλά χειροκροτήματα. Το κλίμα συχνά ήταν αυτό που θύμιζε μια στενή παρέα, ιδιαίτερα φιλικό, καθώς ήταν όλοι μέλη της ίδιας κοινότητας με προσωπικές σχέσεις συχνά να ενώνουν τους υποψηφίους.

ΙΡΙΣ 2022

Με πολλούς από τους νικητές να απουσιάζουν, πράγμα που δημιούργησε "κενά", συχνά, και στιγμές αμηχανίας, οι παρουσιαστές προσπάθησαν να κάνουν το καλύτερο που μπορούσαν. Ο Πάνος Κούτρας σίγουρα ξεχώρισε ανάμεσά τους, με ευδιαθεσία και θετική ενέργεια, λέγοντας πως ήταν πολύ χαρούμενος που υπήρχαν τόσες γυναίκες υποψήφιες στην κατηγορία του πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη. Δήλωσε επίσης ειλικρινώς πως ήταν επίσης πολύ χαρούμενος που θα έδινε ένα βραβείο το οποίο δεν είχε ποτέ του κερδίσει, και το οποίο δεν πρόκειται ποτέ του να κερδίσει, κάτι που προκάλεσε γέλιο στο κοινό. Από την άλλη, η Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη με τις δικές της δηλώσεις για το "ξύλο που τρώνε οι σκηνοθέτες" από όλους μάλλον έγειρε κάποια ερωτηματικά. Στον ίδιο τόνο, πάντως μίλησε και ο πρόεδρος της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου (ΕΑΚ) σκηνοθέτης Γιώργος Τσεμπερόπουλος, καθώς η αδιαφορία της Πολιτείας απέναντι στον ελληνικό κινηματογράφο ήταν από τα φλέγοντα ζητήματα της βραδιάς. "Ο κινηματογράφος μένει και μαρτυρά", δήλωσε ο κ. Τσεμπερόπουλος διατρανώνοντας την ανάγκη διαμαρτυρίας απέναντι σ’ ένα κράτος που δίνει "ψίχουλα" στους Έλληνες κινηματογραφιστές.

Από τις κορυφαίες στιγμές της βραδιάς ήταν επίσης η βράβευση της Ξένιας Καλογεροπούλου με το "Τιμητικό Βραβείο Ίρις 2022" για τη συνολική προσφορά της στον κινηματογράφο. Η σπουδαία ηθοποιός της μεγάλης οθόνης παρέλαβε το βραβείο της μιλώντας για τις πρώτες της εμπειρίες ως ηθοποιός: "Η μεγάλη μου χαρά ήταν να παίζω με αυτούς τους παλιούς, τους καλούς κωμικούς ηθοποιούς και να αυτοσχεδιάζω. Με τα μελό δεν τα πήγαινα καλά, δεν ακουμπούσαν μέσα μου, δεν τα πίστευα". Ενώ, προχώρησε λέγοντας: "Ήθελα στις ταινίες να είμαστε μια ομάδα. Μου έλειπε η ομαδική δουλειά. Αυτό το έζησα αργότερα στα 70 μου, κοριτσάκι ακόμα, όταν γύρισα το "Πριν τα μεσάνυχτα" κι ήταν για μένα αποκάλυψη αυτό ακριβώς. Μου άρεσε ο ρόλος αλλά είπα στον Λινκλέιτερ ότι μπορούσα να τον γράψω καλύτερα κι έτσι κι έγινε", είπε κάνοντας το ακροατήριο να ξεσπάσει σε γέλια.

ΙΡΙΣ 2022

Την εμπειρία της σε ένα τέτοιο συνεργατικό περιβάλλον την περιέγραψε ως: "Τρεις μέρες πρόβα, τρεις μέρες γύρισμα, για πρώτη φορά όταν κάναμε μια διακοπή συζητούσαμε για την ταινία, όχι για το τι θα φάμε, για τα οικογενειακά μας. Με συγκίνησε πάρα πολύ, αυτό το ξαναβρήκα στον "Απόστρατο" του Ζαχαρία Μαυροειδή, όπου εγώ έχω ένα πάρα πολύ μικρό ρόλο αλλά αισθάνθηκα ότι ήμαστε μια ομάδα, που καταλάβαινε τι προσπαθούσε να κάνει. Κι άλλη μια φορά μια ταινία μικρού μήκους που γύρισα με τη Στέλλα Σερέφογλου – δεν θα την έχετε ακούσει, ήταν πολύ μικρή ταινία - αυτές τις τρεις φορές έζησα αυτό που ονειρευόμουν να γίνεται στο σινεμά, να είμαστε μαζί. Ήθελα να το γνώριζα νωρίτερα, γιατί τώρα δεν έχω πολύ καιρό μπροστά μου. Τώρα έτσι δουλεύουνε στο σινεμά, γίνεται έτσι όπως μου αρέσει. Εύχομαι ο κινηματογράφος να γίνει όλο και καλύτερος επειδή, ακριβώς, γίνεται μ' αυτό τον κόσμο". Με "Τιμητικό Βραβείο Ίρις" βραβεύτηκε επίσης η Αργυρώ Κουρουπού, η οποία έχει διατελέσει υπεύθυνη του μακιγιάζ σε 108 παραγωγές. Λαμβάνοντας το βραβείο, είπε ότι: "Δεν ξέρω αν προσέφερα κάτι, ξέρω όμως ότι πήρα πάρα πολλά". Ενώ, η δήλωσή της "Ο κινηματογράφος είναι για τους αιώνιους νέους", προκάλεσε αρκετή συγκίνηση καθώς συμπεριέλαβε και την προλαλήσασα κ. Καλογεροπούλου.

Ο Λευτέρης Βαλάνης που βραβεύτηκε με το Ίρις καλύτερης πρωτότυπης μουσικής για την ταινία "Μαγνητικά Πεδία" με ευαισθησία και λακωνικότητα εξέφρασε ότι: "Είναι πολύ σημαντικό να γίνονται πράγματα χαμηλού budget αλλά να είναι αληθινά και ειλικρινή". Στην απονομή του Β’ γυναικείου ρόλου, από την άλλη, εντάθηκαν τα πράγματα καθώς η παρουσιάστρια Αριέν Λαμπέντ έκανε λόγο για τους επιζώντες του πατριαρχικού μοντέλου και για την ανησυχία που υπάρχει στον ελληνικό κινηματογράφο και θέατρο για όσα συμβαίνουν. Σε παρόμοιο ύφος, μίλησε και η Εύα Στεφανή που απέσπασε το βραβείο ντοκιμαντέρ για τις "Μέρες και νύχτες της Δήμητρας Κ", τονίζοντας ότι η αποψινή βραδιά δεν είναι μια βραδιά γιορτής αλλά μια βραδιά συνέχισης της μεγάλης διαμάχης με το κράτος και χαρακτήρισε "παρωδία" τη δήθεν ενίσχυση του ελληνικού κινηματογραφικού κόσμου από το κράτος.

ΙΡΙΣ 2022

Τρανταχτή ήταν η διάκριση εις βάρους του επιτυχημένου "Monday" που παρά τις 13 υποψηφιότητες απέσπασε μονάχα το τεχνικό βραβείο Ήχου, αλλά και πολύ χλιαρές αντιδράσεις από το κοινό κατά τη διάρκεια της βραδιάς. Ολοκληρωτική η νίκη της "Σμύρνη μου αγαπημένη" στις τεχνικές κατηγορίες με 5 βραβεία από τις 12 συνολικά υποψηφιότητες που είχε, όμως, μαζέψει. Δύο βραβεία απέσπασε η "Αγία Έμυ" (σκηνοθεσίας, β' γυναικείο) και η "Σελήνη, 66 ερωτήσεις" (μοντάζ, α' ανδρικό). 

Οι νικητές

Ταινία μυθοπλασίας
Μαγνητικά πεδία

Σκηνοθεσία
Αρασέλη Λαιμού (Αγία Εμυ)

Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη
Γιώργος Γούσης (Μαγνητικά Πεδία)

Βραβείο Σεναρίου
Γιώργος Γούσης, Αντώνης Τσοτσιόπουλος, Ελενα Τοπαλίδου (Μαγνητικά Πεδία)

Βραβείο Β’ Γυναικείου Ρόλου
Ασμιν Κιλίπ (Αγία Εμυ)

Βραβείο Β’ Ανδρικού Ρόλου
Αρης Σερβετάλης (Αγέλη Προβάτων)

Βραβείο Α’ Γυναικείου Ρόλου
Ελενα Τοπαλίδου (Μαγνητικά Πεδία)

Βραβείο Α’ Ανδρικού Ρόλου
Λάζαρος Γεωργακόπουλος (Σελήνη, 66 Ερωτήσεις)

Ντοκιμαντέρ
Μέρες και νύχτες της Δήμητρας Κ.

Ειδικά και Οπτικά Εφέ
Σμύρνη μου Αγαπημένη (Αντώνης Κοτζιάς)

Σχεδιασμός Μακιγιάζ, Κομμώσεων και Ειδικών Εφέ
Σμύρνη μου Αγαπημένη (Δήμητρα Γιατράκου, Ιουλία Συγρίμη)

Ήχος
Monday (Λέανδρος Ντούνης, Ρόλαντ Χιπ)

Ενδυματολογία
Φωτεινή Δήμου (Σμύρνη μου Αγαπημένη)

Σκηνογραφία
Ηλίας Λεδάκης, Γιάννης Παπαδόπουλος, Μιχάλης Σαμιώτης (Σμύρνη μου Αγαπημένη)

Πρωτότυπη Μουσική
Μαγνητικά Πεδία (Λευτέρης Βολάνης)

Μοντάζ
Σμαρώ Παπαευαγγέλου (Σελήνη, 66 Ερωτήσεις)

Φωτογραφία
Σίμος Σαρκετζής (Σμύρνη μου Αγαπημένη)

Μικρού Μήκους Σπουδαστική Ταινία
Ολο το Χρόνο του κόσμου της Δανάης Επιθυμιάδη

Μικρού Μήκους Ταινία Κινουμένων Σχεδίων
Από το Μπαλκόνι (Άρης Καπλανίδης, Ιωάννα Σουλτάνη)

Μικρού Μήκους Ταινία Τεκμηρίωσης (Ντοκιμαντέρ)
Latin Noir (Ανδρέας Αποστολίδης, Ρέα Αποστολίδη, Γιούρι Αβέρωφ)

Ταινία Μικρού Μήκους
Το Βανκούβερ (Αρτεμις Αναστασιάδου, Βαγγέλης Φάμπας)

Ταινία Ελληνικής Μειοψηφικής Συμπαραγωγής
.dog (Κώστας Λαμπρόπουλος, Γεώργιος Κυριάκος, Έφη Σκρόμπολα, Βασίλης Τζανίδης) και Feathers (Γιώργος Καρναβάς, Κωνσταντίνος Κοντοβράκης): ισοψηφία

Μεγάλου Μήκους Ταινία Τεκμηρίωσης (Ντοκιμαντέρ)
Μέρες και Νύχτες της Δήμητρας Κ. (Αμάντα Λιβανού, Χρήστος Β. Κωνσταντακόπουλος, Εύα Στεφανή)

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

"Αστερίξ και Οβελίξ: Στο Δρόμο για την Κίνα": Η επιστροφή ενός μεγάλου ευρωπαϊκού μπλοκμπάστερ

Γκιγιόμ Κανέ, Ζιλ Λελούς, Μαριόν Κοτιγιάρ, Βενσάν Κασέλ, ακόμα και τον ποδοσφαιριστή Ζλάταν Ιμπραΐμοβιτς συναντάμε στη διανομή της νέας γαλλικής περιπέτειας που εμπνέεται από τα αγαπημένα κόμιξ των Αλμπέρ Ουντερζό και Ρενέ Γκοσινί.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
02/02/2023

Αστερίξ και Οβελίξ: Στο Δρόμο για την Κίνα

Πρωτότυπη ιστορία που μένει πιστή στο πνεύμα των Ουντερζό και Γκοσινί, χωρίς να εκμεταλλεύεται πλήρως τον ανατολίτικο εξωτισμό. Συμπαθής ο καινούριος Οβελίξ Ζιλ Λελούς, απολαυστικός ο Καίσαρας Βενσάν Κασέλ, αναιμικός ο πρωταγωνιστής (και σκηνοθέτης) Γκιγιόμ Κανέ.

Χτύπος στην Καλύβα

Ατμοσφαιρικός και σεναριακά ευρηματικός όπως πάντα, ο δημιουργός της "Έκτης Αίσθησης" εκτροχιάζει το υποβλητικό θρίλερ του σε μια αδέξια, χοντροκομμένη παραβολή πάνω στον εγωισμό, τη θυσία και την κοινωνική "απομόνωση".

Η Αυτοκρατορία του Φωτός

Γλυκόπικρα στρογγυλεμένο δράμα με σινεφίλ ευαισθησίες. Οσκαρικά υποψήφια φωτογραφία, ερμηνευτικό ρεσιτάλ της Ολίβια Κόλμαν, τα απλά και βασικά από τον σεναριογράφο – σκηνοθέτη Σαμ Μέντες ("American Beauty").

Μέρες Ξηρασίας

Πολιτική καταγγελία σκηνοθετημένη με σφρίγος σαν αποπνικτικό ψυχολογικό θρίλερ. Πλήθος φεστιβαλικών συμμετοχών και βραβείων, από τις Κάνες ως την Θεσσαλονίκη.

Καθαρτήριο

Σπονδυλωτό κοινωνικό δράμα με στοιχεία μαύρου χιούμορ. Έντονα αλληγορικό όσο και παντελώς άνισο, δυσκολεύεται να ενοποιήσει τη σκηνοθετική στιβαρότητα με τη σεναριακή αφέλεια.

Στον Ανοιχτό Δρόμο

Ο συννεφιασμένος ρεαλισμός της Κέλι Ρέιχαρντ, ο πίνακας του Άντριου Γουέιεθ "Christina’s world" και το απέραντο αμερικανικό τοπίο εμπνέουν ένα αργό, μελαγχολικό και υπνωτιστικό χρονικό θηλυκής ενηλικίωσης.