Οδηγός Cinema

Θερινοί Κινηματογράφοι Κριτικές Ταινίων Ειδικές Προβολές Αρχείο Ταινιών Ανά Εβδομάδα Πρεμιέρας Αθηνόραμα club

Στο "Βαγόνι Αριθμός 6" με τον Γιούχο Κουοσμάνεν

Ο διακεκριμένος Φινλανδός σκηνοθέτης μιλά στο «α» για τη νέα ρομαντική ταινία του, η οποία ξεχώρισε στην Κρουαζέτ το 2021 και κέρδισε εντυπώσεις με τη νοσταλγία της.

vagoni_arithmos6_1 ©Sami Kuokkanen ©Sami Kuokkanen

Ο δημιουργός της τρυφερής "Πιο Ευτυχισμένης Μέρας στη Ζωή του Όλλι Μάκι", Γιούχο Κουοσμάνεν, επιστρέφει με ένα ακόμα ευαίσθητο και μελαγχολικό δράμα, το οποίο απέσπασε το Μεγάλο Βραβείο στο περσινό φεστιβάλ των Κανών. Το "Βαγόνι Αριθμός 6" αφορά μια γυναίκα και έναν άντρα που γνωρίζονται σε ένα τρένο με προορισμό τον Αρκτικό Κύκλο. Παρότι η συναναστροφή τους ξεκινά εντελώς στραβά, κατά τη διάρκεια του ταξιδιού σχηματίζουν μια παράδοξα οικεία σχέση, η οποία θα απαλύνει τις μοναξιές τους. Περισσότερα για τις περιπέτειές τους, από τον ίδιο τον Κουοσμάνεν.

Εκτίμησα ειλικρινά στην ταινία σας το πώς απογυμνώνετε τη μοναξιά που όλοι νιώθουμε, φέροντας κοντά δύο ήρωες παντελώς ξένους μεταξύ τους. Ήταν αυτό που είχατε εξαρχής στο μυαλό σας;
Πρώτα από όλα νομίζω πως σήμερα περισσότερο από ποτέ είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσουμε πόσο ανάγκη έχουμε ο ένας τον άλλο. Πόσο ουσιώδες στην ύπαρξή μας είναι το να πλησιάσουμε τον άγνωστο απέναντί μας. Θέλησα να υπογραμμίσω αυτήν την ανάγκη φέρνοντας κοντά δύο ξένους, όπως είπατε, οι οποίοι ταυτόχρονα αδυνατούν να στεριώσουν σε έναν τόπο. Δε νιώθουν οικεία πουθενά, δεν γνωρίζουν πού ανήκουν. Επιπλέον, πρόκειται για δύο εντελώς αντίθετους χαρακτήρες. Πίσω, όμως, από το ενδεχομένως απωθητικό κέλυφος βρίσκεται μια καρδιά και μια ζεστασιά που όλοι μπορούμε να νιώσουμε. Παράλληλα, ήταν εξίσου σημαντικό για εμένα να κινηματογραφήσω δύο πρόσωπα ατελή, ελαττωματικά, προβληματικά. Γιατί για να αποδεχθούμε τους εαυτούς μας χρειάζεται πρώτα να συμφιλιωθούμε με τις αντιφάσεις μας.

juho_kuosmanen ©Henri Vares
©Henri Vares

Είχαμε πολύ καιρό να δούμε μια ταινία που εκτός του ότι εκτυλίσσεται κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού, επιπλέον σχεδόν όλη διαδραματίζεται σε ένα τρένο. Προσωπικά μου είχαν λείψει!
Το είχα κι εγώ υπόψη, γιατί επίσης μου αρέσουν πολύ αυτά τα φιλμ. Επιπλέον, οι διαδρομές με το τρένο μού προξενούν μια ιδιαίτερη νοσταλγία. Γεννήθηκα το 1979, επομένως είχα την ευκαιρία να ταξιδέψω πολύ με τρένο και χωρίς κινητό. Κάθε φορά που επιβιβαζόμουν ένιωθα μια γλυκιά αποσύνδεση από τον κόσμο, άδειαζε το μυαλό μου, απολάμβανα τη μοναχικότητα. Αυτού του είδους η αποφόρτιση όλο και λιγοστεύει σήμερα, έχει πάψει επίσης σε μεγάλο βαθμό να αποτελεί αφορμή για να ταξιδέψει ο κόσμος. Ομολογώ πως μου λείπει λιγάκι το πόσο εύκολα κάποτε μπορούσαμε να "αποσυνδεθούμε".

vagoni_arithmos6_2 ©Sami Kuokkanen
©Sami Kuokkanen

Στις δύο ταινίες που έχετε γυρίσει, μια προφανής κοινή συνισταμένη είναι πως αμφότερες τοποθετούνται στο παρελθόν. Πρόκειται περί σύμπτωσης;
Στον κινηματογράφο μερικά από τα πιο ενδιαφέροντα πράγματα συμβαίνουν ασυνείδητα. Όπως, πολύ σωστά, το χαρακτηριστικό που αναφέρετε. Με κάθε ειλικρίνεια, πάντως, δεν έχω ιδέα γιατί συμβαίνει αυτό με τις ταινίες μου! Εκτιμώ την παρατήρησή σας, γιατί δεν το είχα υπόψη. Τώρα που το σκέφτομαι, εάν υπάρχει κάτι που επιδιώκω να εμφυσώ στο σινεμά που κάνω, είναι οι ταινίες μου να ανακουφίζουν. Ταυτόχρονα, διαπιστώνω πως όπως και εγώ έτσι και οι ήρωές μου συνήθως έχουν μια δυσερμήνευτη λαχτάρα για τη ζωή που προσπαθούν με κάποιο τρόπο να ικανοποιήσουν.

Παρόλα αυτά, φροντίζετε να διατηρήσετε μια όμορφη ασάφεια σχετικά με το πότε ακριβώς τοποθετείται χρονικά η ταινία. Χρησιμοποιείτε πραγματικά ελάχιστα στοιχεία που να προσδιορίζουν την εποχή.
Όντως, δεν ήθελα καθόλου να οριοθετήσω πότε συμβαίνουν όλα αυτά. Γιατί δε με ενδιέφερε να γυρίσω μια ταινία εποχής, αλλά μια ταινία που να μοιάζει με ανάμνηση, να αποπνέει αύρα αναπόλησης. Ήταν μία από τις πιο ριζοσπαστικές αλλαγές που έκανα σε σχέση με το βιβλίο της Ρόζα Λίξομ στο οποίο βασίστηκα, γιατί εκείνο διαδραματίζεται στη Σοβιετική Ένωση των ‘80s. Εξ ορισμού, δηλαδή, στο πρωτότυπο η ιστορία φορτίζεται έντονα με ιδεολογικά στοιχεία. Προτίμησα η προσοχή να δοθεί στους χαρακτήρες, όχι στα όσα μπορεί να συμβαίνουν γύρω τους. Το αστείο είναι πως τα τρένα τους σήμερα δεν απέχουν σχεδόν καθόλου από αυτά που βλέπετε στην ταινία. Ακόμα και οι τουαλέτες τους είναι ίδιες!

Περισσότερες πληροφορίες

Βαγόνι Αριθμός 6

Hytti Νro 6 / Compartment Number 6
3
  • Δραματική
  • 2021
  • Διάρκεια: 107 '
  • Γιούχο Κουοσμάνεν

Σε ερωτική απογοήτευση, μια Φινλανδή που σπουδάζει αρχαιολογία στη Μόσχα ξεκινά ένα μακρύ ταξίδι με το τρένο προς το Μούρμανσκ και τα περίφημα πετρογλυφικά του, αναγκασμένη να μοιραστεί το κουπέ της με έναν μεθυσμένο μεταλλωρύχο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Νάνι Μορέτι: "Πριν από σκηνοθέτης, σεναριογράφος και ηθοποιός, είμαι θεατής"

Ο διασημότερος Ιταλός κινηματογραφικός δημιουργός μιλάει για τα "Τρία Πατώματα", το βασισμένο σε ένα ισραηλινό μπεστ σέλερ κοινωνικό δράμα του το οποίο έκανε πρεμιέρα στο περσινό φεστιβάλ Κανών.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
30/06/2022

Το ελληνικό παρασκήνιο της "Χαμένης Κόρης"

Μέλη του συνεργείου στο σκηνοθετικό ντεμπούτο της διάσημης ηθοποιού Μάγκι Τζίλενχαλ που γυρίστηκε στις Σπέτσες, μοιράζονται με το "α" τις εντυπώσεις τους.

Η Χαμένη Κόρη

Υποψήφιο για τρία Όσκαρ (σεναρίου και γυναικείων ερμηνειών) ψυχολογικό δράμα που αντιμετωπίζει με θαρραλέα ειλικρίνεια τις σχέσεις της σύγχρονης γυναίκας με τη μητρότητα, την κοινωνική ανεξαρτησία και τη σεξουαλικότητα.

Μαϊσάμπελ

Αληθινή ιστορία, με 14 υποψηφιότητες για βραβεία Γκόγια, η οποία προσπαθεί να δει με κατανόηση μια διχασμένη βόρεια Ισπανία, προκρίνοντας έναν ψύχραιμο, συμφιλιωτικό λόγο.

Τρία Πατώματα

Χωρίς ίχνος χιούμορ, ο Νάνι Μορέτι συγκινεί και προβληματίζει, διασκευάζοντας ένα λογοτεχνικό μπεστ σέλερ, αλλά νιώθει απλώς ο τέλειος διεκπεραιωτής ενός μοντέρνου αστικού μελοδράματος.

Blow-Up

Ο πιο μοντέρνος, ευρηματικός, σέξι, cool και πολυεπίπεδος κινηματογραφικός στοχασμός πάνω στο σύγχρονο lifestyle και την αδιέξοδη σχέση του με την αλήθεια που το περιβάλλει. Χρυσός Φοίνικας στις Κάννες και σημείο αναφοράς της ποπ κουλτούρας.

Τζο ο Λεμονάδας

Απολαυστική παρωδία –στο παλαβό πνεύμα των 60s– των χολιγουντιανών γουέστερν, αλλά και συνολικά της καπιταλιστικής λογικής, ενσωματωμένης στους κλασικούς αφηγηματικούς κώδικες.