"18"

2,5

Μοντέρνο κοινωνικό δράμα, η ντοκιμαντερίστικη ζωντάνια, η πολιτική τόλμη και η φρεσκάδα του οποίου ξεπερνούν τις όποιες σχηματικές αφέλειες.

18

Μιας και το σύγχρονο ελληνικό σινεμά τροφοδοτείται κυρίως, για πολλούς και διαφόρους λόγους, από κοινωνικά ή ψυχολογικά δράματα και όχι ταινίες είδους, η καθημερινότητα της κρίσης δεν το έχει αφήσει ασυγκίνητο. Άλλοτε με ευθύ κι άλλοτε με weird τρόπο την έχει αποτυπώσει πολλαπλά στην οθόνη, με τον Βασίλη Δούβλη (του αγροτικού δράματος "Η Επιστροφή" και του ντοκιμαντέρ "Στοργή στο Λαό") να επιχειρεί τώρα να την προσεγγίσει μέσα από τα μάτια της νέας γενιάς των υποβαθμισμένων αθηναϊκών προαστίων. Ένα ριψοκίνδυνο εγχείρημα, μιας και η ματιά ενός συμμετέχοντος άμεσα σ’ αυτή την πραγματικότητα, ενός μαθητή, φοιτητή ή νεαρού εργαζόμενου που τη ζει, είναι διαφορετική –και φαίνεται– από κάποιου που την πλησιάζει προσπαθώντας να την καταλάβει.


Το "18", ο τίτλος του οποίου παραπέμπει στο ηλιακό σύνορο της ωριμότητας και ταυτόχρονα στο ναζιστικό σύνθημα [1=Α(dolf), 8=H(itler)], ακολουθεί την καθημερινότητα μιας παρέας μαθητών λυκείου στο Πέραμα, παγιδευμένης ανάμεσα στην οικονομική κρίση, τα οικογενειακά προβλήματα και την ανεξέλεγκτη ρατσιστική βία. Εστιάζει σε δυο απ’ αυτούς, τον ευαίσθητο Μιχάλη και τον αποπροσανατολισμένο Στέλιο, όπως και στον άνεργο αρχηγό μιας "φασιστικής" ομάδας, περιγράφοντας με ντοκιμαντερίστικη ζωντάνια τα πολλαπλά αδιέξοδά τους. Χωρίς να αποφεύγει εντελώς τις σχηματικές αφέλειες, ο υποψήφιος για τη σκηνοθεσία του στα βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Βασίλης Δούβλης ξεφεύγει δεξιοτεχνικά από τις περισσότερες παγίδες του διδακτισμού και τις ευκολίες μιας βαρύγδουπης κοινωνιολογικής καταγγελίας (ευρηματική η σινεφίλ περιγραφή της ναζιστικής ωραιοπάθειας). Προσπαθεί να ελιχθεί ανάμεσα στις αντιφάσεις της εποχής και των χαρακτήρων, διατηρεί μια πολιτικά τολμηρή ματιά που ενσωματώνεται δεξιοτεχνικά στο σενάριο, όπως και η ιδέα της πανδημίας, και κερδίζει το στοίχημα χάρη στη φρεσκάδα των νεαρών πρωταγωνιστών του – εδώ το κάστινγκ είναι πράγματι η μισή σκηνοθεσία. Στην πιο κρίσιμη στιγμή, τέλος, επιλέγει ένα φινάλε απόλυτα ταιριαστό με τη δραματική βαρύτητα της πλοκής, χωρίς να προδώσει την αφηγηματική αληθοφάνειά της ή να προσπαθήσει να μιμηθεί τα "Μαθήματα Αμερικανικής Ιστορίας".

Ελλάδα. 2021. Διάρκεια: 95΄. Διανομή: FEELGOOD

Περισσότερες πληροφορίες

18

2,5
  • Δραματική
  • 2021
  • Διάρκεια: 95 '
  • Βασίλης Δούβλης

Η καθημερινότητα μιας ομάδας μαθητών λυκείου στο Πέραμα, παγιδευμένης ανάμεσα στην οικονομική κρίση, τα οικογενειακά προβλήματα και την ανεξέλεγκτη ρατσιστική βία.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο μυστηριώδης "Judex" ανοίγει το 38ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Μια μοναδική προβολή του εμβληματικού βωβού αριστουργήματος του Λουί Φεουιγιάν με ζωντανή μουσική συνοδεία.

'Deliver Me From Nowhere': O Τζέρεμι Άλεν Γουάιτ 'βλέπει' Όσκαρ ως Μπρους Σπρίνγκστιν

Ο δημοφιλής ηθοποιός φιλοδοξεί να συγκινήσει τα μέλη της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου ενσαρκώνοντας τον σπουδαίο τραγουδοποιό.

Πλήθος σινεφίλ αφιερωμάτων στο 38ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Οι πρώτες ανακοινώσεις του φεστιβάλ περιλαμβάνουν μια σειρά must προβολών.

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 23 Οκτωβρίου.

Η επανέκδοση που κάνει πρεμιέρα στα σινεμά

Μια αριστοτεχνική μεταφορά ενός σπουδαίου βιβλίου επιστρέφει στις μαρκίζες.

Αχινός

Φρέσκια ματιά στη βρετανική παράδοση του κοινωνικού ρεαλισμού μέσα από ένα διαβρωτικό μείγμα τρυφερότητας και απόγνωσης, χιούμορ και βαθιάς θλίψης. Από τον πρωταγωνιστή του "Τριγώνου της Θλίψης" Χάρις Ντίκινσον. | Powered by Uber.