Οδηγός Cinema

Για τον Ερίκ Γκραβέλ η εργατική τάξη αγωνιά "Full Time"

Μιλήσαμε με το Γάλλο σκηνοθέτη που βάζει την υπογραφή του σε ένα καταιγιστικό κοινωνικό δράμα.

eric_gravel_laure_calamy_fff2022 Ο σκηνοθέτης Ερίκ Γκραβέλ και η πρωταγωνίστρια Λορ Καλαμί, κατά τη διάρκεια του 22ου Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου

Μπορεί η ρουτίνα μιας εργαζόμενης μητέρας να μοιάζει με το πιο αγωνιώδες θρίλερ; Ο σκηνοθέτης Ερίκ Γκραβέλ "απαντά" καταφατικά, καθώς το "Full Time" με πρωταγωνίστρια τη Γαλλίδα σταρ Λορ Καλαμί, μπορεί σεναριακά να μοιάζει με κοινωνικό δράμα, επιδρά όμως σα μια καταιγιστική ταινία δράσης γεμάτη σασπένς. Η υπόθεση αφορά μια μητέρα η οποία προσπαθεί να αναθρέψει τα παιδιά της δουλεύοντας σε ένα πεντάστερο ξενοδοχείο. Η πίεση που δέχεται αυξάνεται κατακόρυφα όταν κλείνει συνέντευξη για μια πολύ καλύτερη δουλειά, που μετατρέπει τη ζωή της σε μια φρενήρη περιπέτεια.

Συζητήσαμε με τον Γκραβέλ για το πώς αναμειγνύει τα είδη σε ένα φιλμ το οποίο απέσπασε τα βραβεία σκηνοθεσίας και γυναικείας ερμηνείας στο τμήμα Ορίζοντες του Φεστιβάλ Βενετίας, αλλά και το βραβείο κοινού στο πρόσφατο 22ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου.

Η ηρωίδα της ταινίας σας είναι μια μητέρα της εργατικής τάξης που μεγαλώνει μόνη τα παιδιά της. Ένα είδος χαρακτήρα που σπανίζει στο μοντέρνο σινεμά. Άραγε ήταν αυτή η έλλειψη που ενέπνευσε το "Full Time";
Συμφωνώ πως δε βλέπουμε συχνά σήμερα τέτοιου είδους πρωταγωνίστριες, όμως δεν ήταν αυτό που είχα υπόψη κάνοντας την ταινία. Όπως και στο ντεμπούτο μου (σ.σ.: "Crash Test Aglaé") με δελέασε η ιδέα να βάλω την εργασία στο επίκεντρο, ώστε να εξερευνήσω πώς η δουλειά είναι ικανή να μας κατατρώει. Εν προκειμένω η Ζουλί (σ.σ. ο χαρακτήρας της Λορ Καλαμί) επειδή κυνηγά τα πάντα, καταλήγει να φθείρεται σε όλα τα επίπεδα. Επομένως, το "Full Time" συνιστά μια αναζήτηση των συνεπειών που έρχονται όταν συμβαίνει κάτι τέτοιο. Επιπλέον, ένα σημαντικό σημείο εκκίνησης ήταν οι προσωπικές εμπειρίες μου με την εργασία. Το βίωμα του "να δουλεύεις" και πώς αυτό διαμορφώνει τον εαυτό σου.

full_time1

Κάτι που εκτίμησα στην ταινία είναι πως αποκαθηλώνει το μύθο που θέλει μια σταθερή εργασία να λύνει όλα τα προβλήματα και να βάζει τον πρώτο λίθο ώστε να επιτευχθούν όλα τα όνειρα ενός υποκειμένου. Με έναν τρόπο, μάλιστα, που θυμίζει θρίλερ παρά κοινωνικό δράμα.
Πράγματι, γιατί ξέρετε, αναζητούσα ένα σκηνοθετικό πλαίσιο που θα προσέδιδε επιπλέον ένταση στην αφήγηση. Έχουμε μάθει όταν παρακολουθούμε μια ταινία με καταιγιστική δράση ή σασπένς να αγωνιούμε εξαιτίας εξωτερικών απόκοσμων φαινομένων, αλλά όχι από την πραγματικότητα. Επιδίωξα, λοιπόν, να μεταφέρω αυτό το άγχος σε κάτι οικείο σε όλους. Για παράδειγμα, την πίεση της δουλειάς και τις ασφυκτικές καταστάσεις που μπορούν να προκύψουν από το πουθενά, όπως από κάτι αδιάφορο σαν την αργοπορία ενός λεωφορείου. Παράλληλα, βέβαια, ήταν απαραίτητο να συμπονούμε την ηρωίδα, να καρδιοχτυπάμε μαζί της κάθε στιγμή.

Σαφώς, αφού οι ευθύνες και οι υποχρεώσεις που βαραίνουν τη Ζουλί γίνονται αφόρητες λεπτό το λεπτό. Ορισμένα από αυτά, εν τω μεταξύ, ένας άντρας μπορεί να τα αντιληφθεί και να τα εκτιμήσει αληθινά μόνο βλέποντας την ταινία.
Νιώθω πως συχνά ξεχνάμε το ρόλο που διαδραματίζουν οι εργαζόμενες γυναίκες στην κοινωνία μας και για αυτό ήθελα η πρωταγωνίστριά μου να έχει τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Αποτελούν το πιο οργανικό κομμάτι της ζωής μας, αλλά έχω την αίσθηση πως εν πολλοίς είναι ανυπεράσπιστες εργασιακά, αλλά όχι μόνο. Με την ταινία μου εκφράζω την ευγνωμοσύνη μου απέναντί τους.

full_time2

Ενδιαφέρον, επιπλέον, έχει το πώς διαχειρίζεστε την απεργία. Αποφεύγετε να την πολιτικοποιήσετε, αν θέλετε, έτσι δε χάνεται η προσοχή από το ζητούμενο.
Δεν είναι εναντίον της απεργίας ωστόσο! (γέλια) Δε φέρεται ανταγωνιστικά απέναντί της, απλώς η κινητοποίηση έρχεται να προστεθεί στα τεράστια εμπόδια που μπαίνουν στη διαδρομή της και δεν μπορεί να ελέγξει.

Αλήθεια, για τον κεντρικό ρόλο θέλατε εξαρχής την Καλαμί; Γιατί μοιάζει φτιαγμένη για αυτόν.
Χαίρομαι που το λέτε γιατί δεν την είχα καθόλου υπόψη όταν έγραφα το σενάριο. Αλλά επέλεξα τη Λορ επειδή έχει ένα χαρακτηριστικό που εκτιμώ τρομερά στους ηθοποιούς: είναι ικανή να παίξει κυριολεκτικά τα πάντα. Δεν έχει σημασία για εκείνη εάν κάνει δράμα, κωμωδία ή ό,τι άλλο. Και το ταμπεραμέντο της Ζουλί αποτελεί ένα καμβά διαφορετικών συναισθημάτων, οπότε η Λορ ήταν ιδανική για να την ενσαρκώσει. Χαίρομαι βαθιά που συνεργαστήκαμε, είναι μια τελειομανής που "έδεσε" άριστα με την ταινία.

Περισσότερες πληροφορίες

Full Time

A Plein Temps
3
  • Δραματική
  • 2021
  • Διάρκεια: 88 '
  • Ερίκ Γκραβέλ

Η Ζιλί, χωρισμένη μητέρα δύο μικρών παιδιών, ζει έξω από το Παρίσι, ταξιδεύει όμως κάθε πρωί ως το κέντρο του όπου δουλεύει ως καθαρίστρια σε ένα πολυτελές ξενοδοχείο. Οι απανωτές απεργίες κάνουν τη διαδρομή της ολοένα δυσκολότερη, φέρνοντάς τη στα όρια της απόγνωσης όταν πρέπει να προλάβει μια συνέντευξη για τη δουλειά που πάντα ήθελε.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Μαγνητικά Πεδία

Ο Τζιμ Τζάρμους συνταξιδεύει με τον Σταύρο Τσιώλη σε ένα χειροποίητο, low budget road movie με προορισμό όλα τα ανέκφραστα συναισθήματα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
19/05/2022

Νίτραμ

Βραβείο αντρικής ερμηνείας στις Κάνες για ένα ψυχολογικό θρίλερ υπόγειας έντασης και καλοσχεδιασμένου σασπένς.

Τα Κορδόνια

Ανατομία των περίπλοκων, αντιφατικών οικογενειακών δεσμών και συμβιβασμών, η οποία δεν μπορεί να συντάξει σωστά τις ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις και ιδέες της.

Το Κοστούμι

Δραματικό θρίλερ δωματίου και διαδοχικών ανατροπών από τον οσκαρικό σεναριογράφο του "Παιχνιδιού της Μίμησης".

Νύχτα της Φωτιάς

Χρυσή Αθηνά στις Νύχτες Πρεμιέρας για μια λυρική και ταυτόχρονα σκληρά ρεαλιστική ιστορία ενηλικίωσης, η οποία χειρίζεται με ευαίσθητη ειλικρίνεια τις ηρωίδες, τα συναισθήματα και τα κοινωνικοπολιτικά της σχόλια.

Άνοιξη σε Μια Μικρή Πόλη

Χαμένο για χρόνια κινέζικο δράμα ημιτονίων και καταπιεσμένων παθών, από τις σημαντικότερες στιγμές του μεταπολεμικού ασιατικού σινεμά.

Κώδικας: Εκδίκηση

Ένας έμπειρος σκηνοθέτης ταινιών δράσης ("Επιχείρηση Χρυσά Μάτια", "Casino Royale") κάνει ό,τι μπορεί για να δώσει νεύρο σε μια άνιση περιπέτεια εκδίκησης, η οποία, όταν αρχίζει να συνδέει τα κομμάτια της πλοκής, δεν έχει πια την παραμικρή πρωτότυπη ιδέα.