Ο κριτικός Δημήτρης Δανίκας διαγράφηκε από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου

Το διοικητικό συμβούλιο ακολούθησε το καταστατικό του και με βάση την απόφαση της επιτροπής δεοντολογίας της ΕΑΚ επιλήφθηκε του θέματος.

Ανοιχτή επιστολή προς τον πρωθυπουργό απευθύνει η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου

Σε μια ιστορική απόφαση προχώρησε η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, καθώς ύστερα από αίτημα που κατέθεσαν τέσσερα μέλη αναφορικά με τη διαγραφή του κριτικού κινηματογράφου Δημήτρη Δανίκα, εξαιτίας ενός προσβλητικού κειμένου που δημοσιεύθηκε τον περασμένο Δεκέμβρη, η ΕΑΚ αποφάσισε να το αποδεχθεί και να προχωρήσει στη διαγραφή.

Διαβάστε παρακάτω αυτούσια και αναλυτικά το σκεπτικό της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου:

"Αγαπητά μέλη,

σας ενημερώνουμε πως τον Ιανουάριο υποβλήθηκε από 4 μέλη μας, την Ενδυματολόγο Μάρλι Αλειφέρη και τις Σκηνοθέτιδες Ρηνιώ Δραγασάκη, Σοφία Εξάρχου και Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη, αίτημα διαγραφής του κριτικού κιν/φου, Δημήτρη Δανίκα, με αφορμή άρθρο του στην εφημερίδα Πρώτο Θέμα. Το αίτημα έκανε χρήση του άρθρου 16 του καταστατικού μας.

Το Διοικητικό Συμβούλιο, ακολουθώντας τη διαδικασία που ορίζει το συγκεκριμένο άρθρο, ενημέρωσε την Επιτροπή Δεοντολογίας της ΕΑΚ, η οποία επιλήφθηκε του θέματος. Στη συνέχεια, η Επιτροπή προσκάλεσε τις δύο πλευρές σε ακροάσεις, ώστε να ακούσει τα επιχειρήματα τους και να αποκτήσει σφαιρική εικόνα του θέματος. Μετά από αρκετές συνεδριάσεις, τα μέλη της Επιτροπής Δεοντολογίας ψήφισαν σε μυστική ψηφοφορία (όπως ορίζει το καταστατικό) και η απόφαση που προέκυψε είναι η παρακάτω.

Σκεπτικό και απόφαση της Επιτροπής Δεοντολογίας.

Οι εκπρόσωποι της Επιτροπής Δεοντολογίας της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, μετά από καταγγελία που δεχθήκαμε από 4 μέλη της, με αίτημα να διαγραφεί από την ΕΑΚ ο κριτικός Δανίκας Δημήτρης [με αφορμή το άρθρο του "Ο αρβυλόμαγκας και το αλαλούμ" (Πρώτο Θέμα, 24/12/2021)], ακούσαμε εκτενώς και τις δύο πλευρές και συγκεντρωθήκαμε σε πολύωρες συνεδριάσεις για να αποφασίσουμε με ευθύνη, σοβαρότητα αλλά και θάρρος.

Σχετικά με την απόφαση μας, όλοι μας θεωρούμε εξαιρετικά επικίνδυνο ένα προηγούμενο που πλήττει, ή έστω αφήνει διάτρητη σε μελλοντικές ερμηνείες, την ελευθερία του λόγου - ειδικά στις τέχνες και την κριτική τους. Ο κινηματογράφος είναι πολιτισμός και μόνο πολιτισμός είναι η απάντηση - σε οποιαδήποτε ερώτηση.

Η ελευθερία του λόγου όμως, όπως και οποιαδήποτε άλλη ελευθερία στα δημοκρατικά πολιτεύματα, έχει και ευθύνες και συνέπειες και όρια. Αν ο λόγος κρίνεται συκοφαντικός, προσβλητικός, επικίνδυνος, αν ακολουθεί τη ρητορική του μίσους, τότε αυτό πλήττει την αξιοπρέπεια, το κύρος, την κοινή ασφάλεια και τότε τα όρια είναι απαραίτητα.

Ο κύριος Δανίκας δεν έγραψε την κριτική μιας ταινίας. Αλλά ένα κείμενο άποψης, ένα στην ουσία πολιτικό κείμενο, για ένα σοβαρότατο κοινωνικό θέμα που μόνο τελευταία τολμήσαμε ως κοινωνίες να επαναδιαπραγματευτούμε και να επαναπροσδιορίσουμε. Σε μία εποχή που έχει ανοίξει επιτέλους ένας σοβαρός διάλογος για τη σεξουαλική παρενόχληση/κακοποίηση, την κουλτούρα του βιασμού, τις γυναικοκτονίες, που οι δημόσιες φωνές προσπαθούν να πάνε μπροστά έναν κόσμο που, άμεσα ή έμμεσα, έχει την τάση να κατηγορεί το θύμα, ένα μέλος της ΕΑΚ γράφει ένα άρθρο για το revenge porn, που εμμένει να θεωρεί τη γυναίκα (τουλάχιστον) συνένοχη στο έγκλημα.

Θεωρούμε ότι ένα τέτοιο κείμενο από έναν τόσο επιδραστικό αρθρογράφο σ’ ένα τόσο λαοφιλές έντυπο επηρεάζει καταλυτικά την κοινή γνώμη, ενισχύοντας τα ταμπού και τα διαστρεβλωμένα πρότυπα που θέλουν την γυναίκα να μην έχει δικαίωμα στην σεξουαλικότητα της και την ελεύθερη αυτοδιάθεση της. Κατά τον κύριο Δανίκα μια γυναίκα "πρέπει να προσέχει" γιατί αλλιώς "καλώς πληρώνει το τίμημα".

Οφείλουμε επίσης να λάβουμε υπόψη μας ότι δεν είναι η πρώτη φορά που ο κύριος Δανίκας έχει γράψει με παρόμοιο τόνο, ύφος και λόγο για τις γυναίκες ("Οι άλλες άγνωστες αμαρτίες του Χάρβεϊ Γουάινσταϊν: Ο βίος και η πολιτεία του" | Πρώτο Θέμα, 16/10/2017)

Η Επιτροπή Δεοντολογίας της ΕΑΚ δεν είναι δικαστήριο. Έχει μία συμβολική ισχύ και δράση. Θεωρούμε ότι ο κύριος Δανίκας δεν πλήττεται - δεν χάνει την εργασία του ή την πρόσβαση να συνεχίσει να γράφει τις απόψεις του ελεύθερα.

Εμείς όμως πιστεύουμε ότι τέτοιου είδους κείμενα κάνουν κάτι χειρότερο από το "να πλήττουν το κύρος της Ακαδημίας" (όπως προβλέπει το καταστατικό ως κριτήριο διαγραφής στο  Άρθρο 16 παράγραφος 2β). Τέτοιου είδους κείμενα εκπροσωπούν παλιές, λοξές κι επικίνδυνες αντιλήψεις που δεν έχουν καμία θέση σ’ έναν θεσμό πολιτισμού.

Οι κινηματογραφιστές στεκόμαστε στο πλευρό των γυναικών κι επιλέγουμε το δρόμο της ισότητας, του σεβασμού και της ανοιχτής σκέψης που θέλουμε να ελπίζουμε ότι θα οδηγήσει σ’ έναν πιο δίκαιο κόσμο.

Για όλα τα παραπάνω, ως επιτροπή δεοντολογίας αποφασίζουμε να κάνουμε δεκτό το αίτημα της διαγραφής του κυρίου Δανίκα από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου.

Η Επιτροπή Δεοντολογίας

Αποστολίδη Ρέα, παραγωγός
Βαρυμποπιώτης Κώστας, μιξέρ ήχου
Καραμάνης Χρήστος, διευθυντής φωτογραφίας
Κατσούφης Βασίλης, παραγωγός
Λυκούργου Πόλυ, κριτικός κιν/φου
Μακρίδης Μπάμπης, σκηνοθέτης
Παπαδημητρίου Λυδία, θεωρητικός κιν/φου
Σουγανίδου Ειρήνη, διανομέας
Χατζάκου Μαρία, σκηνοθέτις -  παραγωγός"

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Το "Blur" είναι η νέα ταινία του Χρήστου Πυθαρά

Μήνες μετά την πρεμιέρα του κοινωνικού θρίλερ "Κυνήγι", μιας από τις καλύτερες ελληνικές ταινίες της σεζόν, ο σκηνοθέτης της τελειώνει τα γυρίσματα του "Blur" με πρωταγωνιστή τον Γιώργο Πυρπασόπουλο.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
03/06/2025

Ελληνικό box office: Ακάθεκτοι οι "Λίλο & Στιτς", εκτός... σχεδίου ο Γουές Άντερσον

Αυτά ξέρουμε, αυτά εμπιστευόμαστε... Πληθώρα πρεμιερών, οι οποίες πλημμύρισαν το top-10, αλλά όλο το ενδιαφέρον των θεατών συνέχισε να επικεντρώνεται στην Λίλο, τον Στιτς και την τελευταία "Επικίνδυνη Αποστολή" του Τομ Κρουζ.

Το 66ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης περιμένει τις (ελληνικές) ταινίες σας

Ξεκίνησε η διαδικασία υποβολής καταθέσεων για τη φετινή διοργάνωση.

Αυτή είναι η μέρα κυκλοφορίας της "Σπασμένης Φλέβας" του Γιάννη Οικονομίδη

Νέες εικόνες και επίσημη πρεμιέρα για την έκτη ταινία του διακεκριμένου σκηνοθέτη με πρωταγωνιστή τον Βασίλη Μπισμπίκη.

10 ταινίες - sos για το καλοκαίρι

Μια λίστα με τα απόλυτα must των θερινών σινεμά για να μη μείνετε "αδιάβαστοι".

Ο Όσκαρ Άιζακ είναι ο δόκτωρ και ο Τζέικομπ Ελόρντι το τέρας στο "Φρανκενστάιν" του ντελ Τόρο

Η νέα ταινία του οσκαρικού σκηνοθέτη απέκτησε θεαματικό και πολλά υποσχόμενο τρέιλερ.

Ο ελληνικός κινηματογράφος φωτίζει την ιστορία στον θερινό "Αιολία"

Ο θερινός δημοτικός κινηματογράφος στην Καισαριανή μετατρέπεται σε σημείο συνάντησης του ελληνικού σινεμά με την ιστορική μνήμη, μέσα από το αφιέρωμα "Κινηματογράφος και Ιστορία".