Το Βιβλίο της Εικόνας

3,5

Άλλο ένα σινε-δοκίμιο του 91χρονου Πάπα της νουβέλ βαγκ, αποτελούμενο από μονταρισμένο υλικό αρχείου, επικαίρων, τσιτάτων και κινηματογραφικών αποσπασμάτων σχολιασμένων με φωνή off.

Το Βιβλίο της Εικόνας

Έχοντας σβήσει τα 88 κεράκια στα προηγούμενα γενέθλιά σου, είναι πλέον αργά για να αλλάξεις τις συνήθειες μιας ζωής. Έτσι κι ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ, ο οποίος πριν τρία χρόνια κάθισε ξανά στη σκηνοθετική καρέκλα για ένα ακόμα σινε-δοκίμιο πάνω στα θέματα τα οποία τον απασχολούν την τελευταία εικοσαετία («Η Δική μας Μουσική», «Socialism», «Αποχαιρετισμός στη Γλώσσα»): την κυριαρχία του μεταπολεμικού καπιταλισμού, την κρίση του σύγχρονου δυτικού πολιτισμού και τη σχέση εικόνας - λέξης στην εποχή της τεχνολογικής/ψηφιακής επικοινωνίας.

Βαθιά ρομαντικός, ο Γκοντάρ εξεγειρόταν από τις πρώτες κιόλας ταινίες του («Ο Μικρός Στρατιώτης») απέναντι σε ένα πολιτικό και πολιτιστικό «σύστημα» το οποίο είναι ικανό για το απόλυτο καλλιτεχνικό κάλλος (η μουσική του Μπετόβεν, οι πίνακες του Ρέμπραντ) και ταυτόχρονα για τη φρικωδέστατη μαζική βαρβαρότητα. Συνεχίζει λοιπόν να αναρωτιέται για αυτές τις «οντολογικές» αντιφάσεις του με ένα ντοκιμαντέρ-κολάζ υλικού αρχείου, επικαίρων, λογοτεχνικών τσιτάτων και κινηματογραφικών αποσπασμάτων σχολιασμένων (από τον ίδιο) με φωνή off. Η προσπάθειά του να υπερασπιστεί μια κινηματογραφική γλώσσα όπου η μορφή, η ίδια η αφήγηση δηλαδή, είναι και το περιεχόμενο παραμένει αξιοθαύμαστη. Η διαπίστωσή του πως όχι μόνον οι λέξεις έχουν πλέον αντικατασταθεί από εικόνες (εξ ου και ο τίτλος της ταινίας), αλλά οι μνήμες και η συλλογική συνείδησή μας έχει αποικιστεί από κινηματογραφικά κι ειδησεογραφικά καρέ είναι οδυνηρά αποκαλυπτική. Η προσπάθειά του να αναδείξει τον προπαγανδιστικό και ρατσιστικό (η δυτικά ματιά απέναντι στον αραβικό κόσμο) χαρακτήρα του νεωτερικού θεάματος εντυπωσιάζει και συγκινεί.

Αντιφατικό, προκλητικό, απαιτητικά σινεφίλ και βαθιά πολιτικό, το «Βιβλίο των Εικόνων» υπερασπίζεται ένα ανήσυχο σινεμά του στοχασμού και της εγρήγορσης. Με επώδυνες ερωτήσεις και χωρίς ευχάριστες απαντήσεις, είναι καταδικασμένο να απευθύνεται σε λίγους.

Ελβετία, Γαλλία. 2018. Διάρκεια: 88΄. Διανομή: WEIRD WAVE.

Περισσότερες πληροφορίες

Το Βιβλίο της Εικόνας

Le Livre d'Image / The Image Book
3,5
  • Σινεφίλ
  • 2018
  • Διάρκεια: 88 '
  • Ζαν-Λικ Γκοντάρ

Ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ σχολιάζει τα αδιέξοδα του σύγχρονου πολιτισμού, εστιάζοντας στην παντοδυναμία της εικόνας και τη σχέση του δυτικού με τον αραβικό κόσμο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η (ακραία) επανέκδοση που κάνει πρεμιέρα στα σινεμά

Το cult νοτιοκορεατικό φιλμ που ενέπνευσε τη "Βουγονία" επιστρέφει στις μαρκίζες.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
06/11/2025

Βουγονία

Μια διασκεδαστικότατη και θεόπικρη sci-fi σάτιρα της ανθρώπινης αυτοκαταστροφής, η οποία διασκευάζει ευρηματικά και με το γνωστό, off beat λανθιμικό χιούμορ μια παλαβή κορεάτικη κωμωδία. | Powered by Uber.

Κράτα τη Ψυχή σου στο Χέρι και Περπάτα

Ντοκιμαντέρ-γροθιά στο στομάχι που δεν αφήνει περιθώρια αμφισβήτησης των γενοκτονικών πρακτικών που εφαρμόζονται στην Παλαιστίνη. | Powered by Uber.

Κυνηγός: Επικίνδυνη Ζώνη

Η video game αισθητική υπερτερεί σε μια φιλόδοξη περιπέτεια που δεν επενδύει αρκετά στα σκόρπια χαρίσματά της, με αποτέλεσμα να μοιάζει έντονα με απλή συρραφή επικών σκηνών δράσης. | Powered by Uber.

Christy

Μια τραγική όσο και επίκαιρη αληθινή ιστορία εγκλωβίζεται σε μια άνιση αφήγηση και σε μια σκηνοθεσία δίχως νεύρο και καθαρό βλέμμα. | Powered by Uber.

Η Τελετουργία

Οικογενειακό δράμα, μεταφυσικός τρόμος και μια ιστορία ενηλικίωσης αγωνιούν να συμβιώσουν μέσα σ' ένα ενδιαφέρον αρχικά, αλλά ανισόρροπο αφηγηματικά family horror. | Powered by Uber.

Συνύπαρξη, Λέμε Τώρα!

Βραβείο της Επιτροπής στο Σάντανς και Χρυσός Αλέξανδρος στη Θεσσαλονίκη για το πορτρέτο μιας χαρισματικής προσωπικότητας, η οποία φωτίζει με το βιτριολικό χιούμορ της μια περίπλοκη γεωπολιτική πραγματικότητα. | Powered by Uber.