Dune

3,5

Αντάξιος του συγγραφέα Φρανκ Χέρμπερτ, ο Ντενί Βιλνέβ παραδίδει μαθήματα θεαματικού, ενήλικου sci-fi.

Dune

Άνισο, ανορθόδοξα γοητευτικό και ενδόξως αποτυχημένο, το «Dune» του Ντέιβιντ Λιντς είναι ένα από τα χαρακτηριστικότατα σινε-παραδείγματα δημιουργικών διαφορών που καταδίκασαν μια φιλόδοξη ταινία. Σχεδόν τέσσερις δεκαετίες μετά, ο Ντενί Βιλνέβ, με εγκεκριμένα διαπιστευτήρια στην επιστημονική φαντασία («Άφιξη», «Blade Runner 2046»), επιστρέφει στο εμβληματικό μυθιστόρημα του Φρανκ Χέρμπερτ, την αγγλόφωνη βίβλο του είδους, και βαδίζει προσεκτικά για να μην επαναλάβει τα ίδια λάθη.

Dune - εικόνα 1

Καταρχάς κατοχυρώνει τη μεγάλη διάρκεια της κινηματογραφικής διασκευής, χωρίζοντας το εγχείρημα σε δύο ταινίες. Κατόπιν εξασφαλίζει τη δημιουργική ελευθερία του και, όπως στο παρελθόν, επιλέγει μια ενήλικη, δραματική και «φιλοσοφική» προσέγγιση σε σχέση με την καταιγιστική αφηγηματική ταχύτητα που υιοθετούν οι μοντέρνες θεαματικές περιπέτειες φαντασίας. Ξεκινάει λοιπόν να αφηγείται τη μεσσιανική πορεία ενός νεαρού άντρα προς το πεπρωμένο του και ταυτόχρονα μια πολυδιάστατη αλληγορία (για τη γοητεία και διαχείριση της εξουσίας, το ρόλο των φύλων, τα παιχνίδια της μοίρας, τις στρατηγικές της πολιτικής οικονομίας, τις οικολογικές ανησυχίες, τις εσωτερικές φιλοσοφίες), με το πρώτο μέρος της διλογίας, το οποίο θα μπορούσε να ονομάζεται «Η πτώση του Οίκου των Ατρειδών».

Dune - εικόνα 2

Όπως ο «Άρχοντας των δακτυλιδιών», με τον οποίο συγκρίνεται συχνά, το «Dune» χτίζει από το μηδέν έναν θαυμαστό μυθοπλαστικό κόσμο γεμάτο περίπλοκους χαρακτήρες, γοητευτικές λεπτομέρειες και συναρπαστικές περιπέτειες. Οι ρίζες του βρίσκονται στη δεκαετία του ’60, το τέλος της αποικιοκρατίας, την αντικουλτούρα, τις μεταπολεμικές καπιταλιστικές στρατηγικές και τη γεωπολιτική της Μέσης Ανατολής, απλώνεται όμως σε ένα παραμυθένιο βασίλειο, το οποίο ο Ντενί Βιλνέβ ζωντανεύει στην οθόνη με δημιουργικότατη φαντασία. Τοποθετεί μέσα του ήρωες, διλήμματα και ιδέες με τραγικές (σαιξπηρικές και αρχαιοελληνικές) καταβολές, στεριώνει αργά και μεθοδικά τα θεμέλια της επικής αφήγησής του (world building) και συνδυάζει τις υπνωτιστικές εικόνες ενός εσωτερικού ταξιδιού με εκείνες του μεγάλου θεάματος. Τώρα είμαστε πλέον έτοιμοι για το δεύτερο και τελευταίο μέρος, την «Έγερση του Λισάν αλ Καΐμπ».

ΗΠΑ. 2021. Διάρκεια: 155΄. Διανομή: TANWEER.

Περισσότερες πληροφορίες

Dune

3,5
  • Επιστ. Φαντασίας
  • 2021
  • Διάρκεια: 155 '
  • Ντενί Βιλνέβ

Ο νεαρός Πολ, διάδοχος του Οίκου των Ατρειδών, θα βρεθεί παγιδευμένος σε μια πολύπλοκη γαλαξιακή συνωμοσία με στόχο τον έλεγχο του αφιλόξενου πλανήτη Αράκις, από τον οποίο πηγάζει η πολυτιμότερη ουσία στο σύμπαν.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η αβεβαιότητα για την Ίριδα παραμένει

Τα μέλη του ΠΟΦΠΑ καταγγέλλουν την παντελή αδιαφορία της διοίκησης του ΕΚΠΑ τόσο για το μέλλον της ιστορικής αίθουσας όσο και για τις δράσεις του Ομίλου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
26/04/2024

Ο Ράιαν Γκόσλινγκ μάς συστήνεται ως ο "Κασκαντέρ"

Δείτε αποκλειστικά στο "α" ένα απόσπασμα από τα παρασκήνια της νέας ταινίας του διάσημου ηθοποιού.

"Stop Making Sense": Στον κόσμο ενός κεφαλιού

Τίποτα δεν έχει νόημα. Αλλά το "Stop Making Sense" έχει.

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Συνεχίζονται οι προβολές του ντοκιμαντέρ "Χρήστος, το Τελευταίο Παίδι"

Η βραβευμένη ταινία της Τζούλια Αμάτι παίζεται για δεύτερη εβδομάδα στους κινηματογράφους.

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.