Το «think big» ήταν και είναι ένα πρόσταγμα άρρηκτα δεμένο με το αμερικανικό όνειρο, αλλά και την καπιταλιστική επιχειρηματική πραγματικότητα, όπου το μεγάλο ψάρι τρώει το μικρό και η μεγαλύτερη εταιρεία εξαγοράζει τη μικρότερη. Τα πράγματα δεν θα μπορούσαν να είναι διαφορετικά ούτε στο Χόλιγουντ φυσικά, όπου τα παραδοσιακά στούντιο δεν έχουν διάθεση να αφήσουν ανεξέλεγκτους τους νέους και φιλόδοξους παίκτες. Από τη Miramax και τη Focus μέχρι τη Lucas Film και την Pixar, κάθε καινοτόμος ανεξάρτητη εταιρεία παραγωγής ή/και διανομής δέθηκε αργά ή γρήγορα στο άρμα ενός μεγάλου στούντιο, προσπαθώντας πλέον να κάνει τη διαφορά «από τα μέσα».
Οι υπόλοιπες είναι αναγκασμένες να αναζητούν νέους συμμάχους ως συμπαραγωγούς και να αγωνίζονται να εξασφαλίσουν ένα ικανοποιητικό κύκλωμα διανομής για κάθε πρεμιέρα τους, νιώθοντας όλο και δυσκολότερη την προσπάθεια να διατηρήσουν ένα προφίλ με καλλιτεχνικό όραμα. Η FilmNation είναι μία από αυτές, η Annapurna της Μέγκαν Έλισον άλλη μία, καμιά τους όμως δεν διαθέτει το σινεφίλ σθένος και την τολμηρή ευρηματικότητα της Α24.
Από τη Ρώμη στη Νέα Υόρκη
Η Α24 ιδρύθηκε τον Αύγουστο του 2012 από τους Ντάνιελ Κατζ, Ντέιβιντ Φένκελ και Τζον Χοντζ, στελέχη διαφορετικών εταιρειών του οπτικοακουστικού τομέα, με έδρα τη Νέα Υόρκη. Νονός της ο κινηματογραφόφιλος Κατζ, ο οποίος εμπνεύστηκε το όνομα της φίρμας από τον αυτοκινητόδρομο Α24 Ρώμη-Τέραμο, περιοχή όπου έχουν γυριστεί πολλές ταινίες του μεταπολεμικού ιταλικού κινηματογράφου. Έτσι, με αναφορές στο ευρωπαϊκό σινεμά και μακριά από τη χολιγουντιανή τοξικότητα, η Α24 άρχισε να διανέμει ταινίες με διαφορετική οπτική, ξεκινώντας από τη sui generis, αποτυχημένη κωμωδία του Ρόμαν Κόπολα «A Glimpse Inside the Mind of Charles Swan III». Αλλά οι εντυπώσεις άλλαξαν γρήγορα, μιας και ακολούθησαν μέσα στο 2013 οι indie επιτυχίες «Spring Breakers» του Χάρμονι Κορίν και «Οι Ύποπτοι Φορούσαν Γόβες» της Σοφία Κόπολα.
Η συνταγή της επιτυχίας θέλει στοχευμένη διανομή σε περιορισμένο κύκλωμα οθονών, niche marketing και σοφή επιλογή τίτλων με ιδιαιτερότητα και «υπογραφή» – στην πλειονότητά τους, μάλιστα, νεαρών σε ηλικία σκηνοθετών. Χαρακτηριστικά παραδείγματα «Ο Άνθρωπος Αντίγραφο» του Ντενί Βιλνέβ, «Κάτω Από το Δέρμα» του Τζόναθαν Γκλέιζερ και «Ex Machina» του Άλεξ Γκάρλαντ, το οποίο θα φέρει και το πρώτο Όσκαρ (οπτικών εφέ) σε ταινία της εταιρείας. Ακολουθούν αυτά για το «Amy» και της Μπρι Λάρσον για το «Δωμάτιο», με την Α24 να αποδεικνύει πως μπορεί να χειριστεί ντοκιμαντέρ και δράματα εξίσου αποτελεσματικά με sci-fi θρίλερ.
Από την τηλεόραση στα Όσκαρ
Το 2015, η εταιρία επεκτείνει με επιτυχία τις δραστηριότητές της στην τηλεόραση και το 2016 αναδεικνύει σε παγκόσμια επιτυχία το «The Witch» του Ρόμπερτ Έγκερς, διανέμει στις ΗΠΑ τον «Αστακό» του Γιώργου Λάνθιμου και φέρνει στις αίθουσες την πρώτη δική της παραγωγή. Το «Moonlight» του Μπάρι Τζένκινς, το οποίο θα φτάσει ως το Όσκαρ καλύτερης ταινίας και θα γίνει σημείο αναφοράς για τη σύγχρονη αφροαμερικανική και LGBT+ κινηματογραφική πραγματικότητα. Κι η Α24 συνεχίζει να μετατρέπει σε χρυσό ό,τι αγγίζει: «Lady Bird», «The Florida Project», «Η Διαδοχή», «Ο Φάρος», «Uncut Gems», «Μεσοκαλόκαιρο», «First Cow». Ειδική μνεία αξίζει στο χειροποίητο «Minari», το οποίο ο ειδικός χειρισμός προώθησης το έσπρωξε μέχρι τις έξι οσκαρικές υποψηφιότητες.
Μπορεί ο Τζον Χοντζ να έχει αποχωρήσει από την εταιρεία εδώ και τρία χρόνια, αλλά η Α24 δεν έχει χάσει τον προσανατολισμό και το γούστο της. Κλείνει απανωτές συμφωνίες με κολοσσούς του οπτικοακουστικού τομέα (Netflix, Apple TV+, HBO Films, Hulu, Amazon Studios), συνοδεύει τις ταινίες της με κλασάτο, ευρηματικό merchandise (ευφάνταστα μπλουζάκια, ειδικές εκδόσεις των σεναρίων…) και επιλέγει ό,τι πιο ριψοκίνδυνο καλλιτεχνικά. Ο «Πράσινος Ιππότης» είναι το τελευταίο στοίχημα διανομής της κι ακολουθούν το ασπρόμαυρο δράμα «C’mon C’mon» με τον Χοακίν Φίνιξ, το «The Tragedy of Macbeth» του Τζόελ Κοέν με τον Ντένζελ Ουάσιγκτον και το «Red Rocket» του Σον Μπέικερ, απευθείας από το Φεστιβάλ Κανών.
Οι ταινίες της Α24 που έκαναν τη διαφορά
1. «Moonlight»
Όσκαρ καλύτερης ταινίας, διασκευασμένου σεναρίου και β΄ αντρικού ρόλου.
2. «Uncut Gems»
Σε διανομή του Netflix, η πλέον πολυσυζητημένη έκπληξη του 2019.
3. «Η Διαδοχή»
Η μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία της εταιρείας με 80,2 εκατ. δολάρια.