A24: Ποια είναι η ανεξάρτητη εταιρεία παραγωγής και διανομής που φέρνει στις αίθουσες σινεφίλ διαμάντια, κόντρα στο ρεύμα;

Η πρωτοπόρος Α24 είναι η ανεξάρτητη εταιρεία που προσπαθεί να κάνει τη διαφορά στην αμερικανική κινηματογραφία.

A24: Ποια είναι η ανεξάρτητη εταιρεία παραγωγής και διανομής που φέρνει στις αίθουσες σινεφίλ διαμάντια, κόντρα στο ρεύμα;

Το «think big» ήταν και είναι ένα πρόσταγμα άρρηκτα δεμένο με το αμερικανικό όνειρο, αλλά και την καπιταλιστική επιχειρηματική πραγματικότητα, όπου το μεγάλο ψάρι τρώει το μικρό και η μεγαλύτερη εταιρεία εξαγοράζει τη μικρότερη. Τα πράγματα δεν θα μπορούσαν να είναι διαφορετικά ούτε στο Χόλιγουντ φυσικά, όπου τα παραδοσιακά στούντιο δεν έχουν διάθεση να αφήσουν ανεξέλεγκτους τους νέους και φιλόδοξους παίκτες. Από τη Miramax και τη Focus μέχρι τη Lucas Film και την Pixar, κάθε καινοτόμος ανεξάρτητη εταιρεία παραγωγής ή/και διανομής δέθηκε αργά ή γρήγορα στο άρμα ενός μεγάλου στούντιο, προσπαθώντας πλέον να κάνει τη διαφορά «από τα μέσα».

Οι υπόλοιπες είναι αναγκασμένες να αναζητούν νέους συμμάχους ως συμπαραγωγούς και να αγωνίζονται να εξασφαλίσουν ένα ικανοποιητικό κύκλωμα διανομής για κάθε πρεμιέρα τους, νιώθοντας όλο και δυσκολότερη την προσπάθεια να διατηρήσουν ένα προφίλ με καλλιτεχνικό όραμα. Η FilmNation είναι μία από αυτές, η Annapurna της Μέγκαν Έλισον άλλη μία, καμιά τους όμως δεν διαθέτει το σινεφίλ σθένος και την τολμηρή ευρηματικότητα της Α24.

Από τη Ρώμη στη Νέα Υόρκη

Η Α24 ιδρύθηκε τον Αύγουστο του 2012 από τους Ντάνιελ Κατζ, Ντέιβιντ Φένκελ και Τζον Χοντζ, στελέχη διαφορετικών εταιρειών του οπτικοακουστικού τομέα, με έδρα τη Νέα Υόρκη. Νονός της ο κινηματογραφόφιλος Κατζ, ο οποίος εμπνεύστηκε το όνομα της φίρμας από τον αυτοκινητόδρομο Α24 Ρώμη-Τέραμο, περιοχή όπου έχουν γυριστεί πολλές ταινίες του μεταπολεμικού ιταλικού κινηματογράφου. Έτσι, με αναφορές στο ευρωπαϊκό σινεμά και μακριά από τη χολιγουντιανή τοξικότητα, η Α24 άρχισε να διανέμει ταινίες με διαφορετική οπτική, ξεκινώντας από τη sui generis, αποτυχημένη κωμωδία του Ρόμαν Κόπολα «A Glimpse Inside the Mind of Charles Swan III». Αλλά οι εντυπώσεις άλλαξαν γρήγορα, μιας και ακολούθησαν μέσα στο 2013 οι indie επιτυχίες «Spring Breakers» του Χάρμονι Κορίν και «Οι Ύποπτοι Φορούσαν Γόβες» της Σοφία Κόπολα.

Η συνταγή της επιτυχίας θέλει στοχευμένη διανομή σε περιορισμένο κύκλωμα οθονών, niche marketing και σοφή επιλογή τίτλων με ιδιαιτερότητα και «υπογραφή» – στην πλειονότητά τους, μάλιστα, νεαρών σε ηλικία σκηνοθετών. Χαρακτηριστικά παραδείγματα «Ο Άνθρωπος Αντίγραφο» του Ντενί Βιλνέβ, «Κάτω Από το Δέρμα» του Τζόναθαν Γκλέιζερ και «Ex Machina» του Άλεξ Γκάρλαντ, το οποίο θα φέρει και το πρώτο Όσκαρ (οπτικών εφέ) σε ταινία της εταιρείας. Ακολουθούν αυτά για το «Amy» και της Μπρι Λάρσον για το «Δωμάτιο», με την Α24 να αποδεικνύει πως μπορεί να χειριστεί ντοκιμαντέρ και δράματα εξίσου αποτελεσματικά με sci-fi θρίλερ.

Από την τηλεόραση στα Όσκαρ

Το 2015, η εταιρία επεκτείνει με επιτυχία τις δραστηριότητές της στην τηλεόραση και το 2016 αναδεικνύει σε παγκόσμια επιτυχία το «The Witch» του Ρόμπερτ Έγκερς, διανέμει στις ΗΠΑ τον «Αστακό» του Γιώργου Λάνθιμου και φέρνει στις αίθουσες την πρώτη δική της παραγωγή. Το «Moonlight» του Μπάρι Τζένκινς, το οποίο θα φτάσει ως το Όσκαρ καλύτερης ταινίας και θα γίνει σημείο αναφοράς για τη σύγχρονη αφροαμερικανική και LGBT+ κινηματογραφική πραγματικότητα. Κι η Α24 συνεχίζει να μετατρέπει σε χρυσό ό,τι αγγίζει: «Lady Bird», «The Florida Project», «Η Διαδοχή», «Ο Φάρος», «Uncut Gems», «Μεσοκαλόκαιρο», «First Cow». Ειδική μνεία αξίζει στο χειροποίητο «Minari», το οποίο ο ειδικός χειρισμός προώθησης το έσπρωξε μέχρι τις έξι οσκαρικές υποψηφιότητες.

A24: Ποια είναι η ανεξάρτητη εταιρεία παραγωγής και διανομής που φέρνει στις αίθουσες σινεφίλ διαμάντια, κόντρα στο ρεύμα; - εικόνα 1

Μπορεί ο Τζον Χοντζ να έχει αποχωρήσει από την εταιρεία εδώ και τρία χρόνια, αλλά η Α24 δεν έχει χάσει τον προσανατολισμό και το γούστο της. Κλείνει απανωτές συμφωνίες με κολοσσούς του οπτικοακουστικού τομέα (Netflix, Apple TV+, HBO Films, Hulu, Amazon Studios), συνοδεύει τις ταινίες της με κλασάτο, ευρηματικό merchandise (ευφάνταστα μπλουζάκια, ειδικές εκδόσεις των σεναρίων…) και επιλέγει ό,τι πιο ριψοκίνδυνο καλλιτεχνικά. Ο «Πράσινος Ιππότης» είναι το τελευταίο στοίχημα διανομής της κι ακολουθούν το ασπρόμαυρο δράμα «C’mon C’mon» με τον Χοακίν Φίνιξ, το «The Tragedy of Macbeth» του Τζόελ Κοέν με τον Ντένζελ Ουάσιγκτον και το «Red Rocket» του Σον Μπέικερ, απευθείας από το Φεστιβάλ Κανών.

Οι ταινίες της Α24 που έκαναν τη διαφορά

1. «Moonlight»

A24: Ποια είναι η ανεξάρτητη εταιρεία παραγωγής και διανομής που φέρνει στις αίθουσες σινεφίλ διαμάντια, κόντρα στο ρεύμα; - εικόνα 2

Όσκαρ καλύτερης ταινίας, διασκευασμένου σεναρίου και β΄ αντρικού ρόλου.

2. «Uncut Gems»

A24: Ποια είναι η ανεξάρτητη εταιρεία παραγωγής και διανομής που φέρνει στις αίθουσες σινεφίλ διαμάντια, κόντρα στο ρεύμα; - εικόνα 3

Σε διανομή του Netflix, η πλέον πολυσυζητημένη έκπληξη του 2019.

3. «Η Διαδοχή»

A24: Ποια είναι η ανεξάρτητη εταιρεία παραγωγής και διανομής που φέρνει στις αίθουσες σινεφίλ διαμάντια, κόντρα στο ρεύμα; - εικόνα 4

Η μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία της εταιρείας με 80,2 εκατ. δολάρια.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

"Αστερίξ και Οβελίξ: Στο Δρόμο για την Κίνα": Η επιστροφή ενός μεγάλου ευρωπαϊκού μπλοκμπάστερ

Γκιγιόμ Κανέ, Ζιλ Λελούς, Μαριόν Κοτιγιάρ, Βενσάν Κασέλ, ακόμα και τον ποδοσφαιριστή Ζλάταν Ιμπραΐμοβιτς συναντάμε στη διανομή της νέας γαλλικής περιπέτειας που εμπνέεται από τα αγαπημένα κόμιξ των Αλμπέρ Ουντερζό και Ρενέ Γκοσινί.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
02/02/2023

Αστερίξ και Οβελίξ: Στο Δρόμο για την Κίνα

Πρωτότυπη ιστορία που μένει πιστή στο πνεύμα των Ουντερζό και Γκοσινί, χωρίς να εκμεταλλεύεται πλήρως τον ανατολίτικο εξωτισμό. Συμπαθής ο καινούριος Οβελίξ Ζιλ Λελούς, απολαυστικός ο Καίσαρας Βενσάν Κασέλ, αναιμικός ο πρωταγωνιστής (και σκηνοθέτης) Γκιγιόμ Κανέ.

Χτύπος στην Καλύβα

Ατμοσφαιρικός και σεναριακά ευρηματικός όπως πάντα, ο δημιουργός της "Έκτης Αίσθησης" εκτροχιάζει το υποβλητικό θρίλερ του σε μια αδέξια, χοντροκομμένη παραβολή πάνω στον εγωισμό, τη θυσία και την κοινωνική "απομόνωση".

Η Αυτοκρατορία του Φωτός

Γλυκόπικρα στρογγυλεμένο δράμα με σινεφίλ ευαισθησίες. Οσκαρικά υποψήφια φωτογραφία, ερμηνευτικό ρεσιτάλ της Ολίβια Κόλμαν, τα απλά και βασικά από τον σεναριογράφο – σκηνοθέτη Σαμ Μέντες ("American Beauty").

Μέρες Ξηρασίας

Πολιτική καταγγελία σκηνοθετημένη με σφρίγος σαν αποπνικτικό ψυχολογικό θρίλερ. Πλήθος φεστιβαλικών συμμετοχών και βραβείων, από τις Κάνες ως την Θεσσαλονίκη.

Καθαρτήριο

Σπονδυλωτό κοινωνικό δράμα με στοιχεία μαύρου χιούμορ. Έντονα αλληγορικό όσο και παντελώς άνισο, δυσκολεύεται να ενοποιήσει τη σκηνοθετική στιβαρότητα με τη σεναριακή αφέλεια.

Στον Ανοιχτό Δρόμο

Ο συννεφιασμένος ρεαλισμός της Κέλι Ρέιχαρντ, ο πίνακας του Άντριου Γουέιεθ "Christina’s world" και το απέραντο αμερικανικό τοπίο εμπνέουν ένα αργό, μελαγχολικό και υπνωτιστικό χρονικό θηλυκής ενηλικίωσης.