Γκαμπριέλ Λε Μπομάν: «Ο Σαρλ Ντε Γκωλ αγαπούσε τη δημοκρατία»

Ο σκηνοθέτης της σινε-βιογραφίας για τον ιστορικό στρατιωτικό και πολιτικό μιλά στο «α».

Γκαμπριέλ Λε Μπομάν: «Ο Σαρλ Ντε Γκωλ αγαπούσε τη δημοκρατία»

«Σας ευχαριστώ που είστε γαλλόφωνος». Να κάτι που δεν ακούς πολύ συχνά σε συνεντεύξεις κι όμως, έτσι με καλωσόρισε ο Γκαμπριέλ Λε Μπομάν στη συνάντησή μας μέσω του Zoom, η οποία έγινε με αφορμή τη νέα ταινία του «Ντε Γκωλ». Όπως θα έχετε ήδη καταλάβει από τον τίτλο, το φιλμ αποτελεί βιογραφία του ιστορικού στρατηγού και επί χρόνια προέδρου της Γαλλίας Σαρλ Ντε Γκωλ (Λαμπέρ Γουιλσόν), η οποία αφιερώνεται στα χρόνια το Β' Παγκοσμίου Πολέμου, όταν ο επιφανής άντρας αναδείχθηκε σε πρόσωπο της γαλλικής αντίστασης. Παρά το γεγονός πως υπάρχουν δεκάδες λόγοι για να γυρίσει κανείς μια ταινία γύρω από τον Ντε Γκωλ, ήταν αδύνατο να μη ξεκινήσω την κουβέντα μας με το Λε Μπομάν από το προφανές.

Πώς αποφασίσατε να κάνετε αυτό το φιλμ σήμερα;
Στο παρελθόν έχω γυρίσει ντοκιμαντέρ και ταινίες γύρω από την εμπειρία του Β' Παγκοσμίου Πολέμου στη Γαλλία, οπότε ήμουν ήδη εξοικειωμένος με τα πρόσωπα και τις καταστάσεις μιας περιόδου που ανέκαθεν με ενθουσίαζε. Συνειδητοποίησα, ωστόσο, πως στη μυθοπλασία η προσωπικότητα του Ντε Γκωλ είχε περάσει απαρατήρητη. Την ίδια ώρα, οι Άγγλοι κι οι Αμερικάνοι παράγουν συνεχώς ταινίες γύρω από σημαντικά πρόσωπα της ιστορίας τους. Πρέπει να φτάνουν τις 30 μόνο οι βιογραφίες που αφορούν τον Τσόρτσιλ, καμία όμως δεν υπάρχει για τον Ντε Γκωλ. Για αυτό μπορεί να φταίει που δεν είχαν το ίδιο χιούμορ... Αφού, λοιπόν, αποφάσισα να κάνω μια ταινία για εκείνον, μαζί με τη συν-σεναριογράφο μου Βαλερί Ρανσόν-Ενγκουάλ επιλέξαμε να επικεντρωθούμε στην εποχή που σμιλεύτηκε η περσόνα του Ντε Γκωλ. Όταν, δηλαδή, βγήκε από την αφάνεια στο προσκήνιο. Με αυτόν τον τρόπο απεγκλωβιστήκαμε από την «υποχρέωση» των σινε-βιογραφιών η οποία θέλει την αφήγηση να καλύπτει ολόκληρη τη ζωή ενός ανθρώπου. Επιπλέον, την περίοδο που καλύπτει η ταινία μας ο Ντε Γκωλ υπήρξε συχνά εύθραυστος και σε δύσκολη θέση, κάτι που δραματουργικά το βρίσκω πολύ ενδιαφέρον.

Όχι μόνο αυτό, αλλά αποκαλύπτετε πολλά συμβάντα της προσωπικής ζωής του που στον περισσότερο κόσμο δεν είναι γνωστά.
Πράγματι, αυτές οι πτυχές συνιστούν το δεύτερο άξονα στον οποίο βασίζεται η ταινία, ο οποίος μας βοηθά να εντρυφήσουμε στην προσωπικότητα του Ντε Γκωλ. Διότι ναι, τότε ήταν ένας συνταγματάρχης ο οποίος αγωνιούσε για την τύχη της χώρας, αλλά ταυτόχρονα ήταν ένας σύζυγος πολύ ερωτευμένος με τη γυναίκα του. Το βλέπουμε στα γράμματα που ανταλλάσουν, τα οποία είναι βασισμένα στα πραγματικά που έγραφαν ο ένας στον άλλο. Συν τοις άλλοις, μη ξεχνάμε το παιδί του, το οποίο αγαπούσε τρομερά και έκανε τα πάντα για να βοηθήσει να ξεπεράσει τα προβλήματά του.

Γκαμπριέλ Λε Μπομάν: «Ο Σαρλ Ντε Γκωλ αγαπούσε τη δημοκρατία» - εικόνα 1

Έχετε αναρωτηθεί πώς θα τον αντιμετώπιζε ο πολιτικός κόσμος σήμερα; Γιατί δεν υπήρξε παραδοσιακός πολιτικός, προερχόταν από το στρατό, μια εμπειρία που δεν απώλεσε ποτέ του.
Εδώ έχετε απόλυτο δίκιο, ο Ντε Γκωλ πάνω από όλα ήταν ένας στρατιωτικός. Όλη η κουλτούρα και η πνευματική υποδομή του στηρίζεται σε μια στρατιωτική λογική, δηλαδή στη σκέψη που διαμορφώνεται με βάση τις υφιστάμενες ισορροπίες δυνάμεων. Εκείνη, εξάλλου, ήταν που ενεργοποίησε τα πολιτικά αντανακλαστικά του Ντε Γκωλ, όταν τον Ιούνιο του 1940 συνειδητοποίησε πως οι πολιτικοί που βρίσκονταν στην εξουσία δεν είχαν καμία πρόθεση να αναλάβουν ενεργά δράση για να προστατέψουν τη χώρα. Τώρα, για να απαντήσω στην ερώτησή σας, ομολογώ πως δεν είμαι σίγουρος. Είναι εξαιρετικά πολύπλοκο. Με δεδομένο, πάντως, ότι ο Ντε Γκωλ ήταν ένας άνθρωπος που απεχθανόταν την ηττοπάθεια και την προσκόλληση στα προβλήματα αντί να βρίσκονται λύσεις, εικάζω πως θα άνηκε μεταξύ εκείνων που θα επιχειρούσαν να εκμεταλλευτούν στο έπακρο όλα τα θετικά μιας δεδομένης συγκυρίας.

Γκαμπριέλ Λε Μπομάν: «Ο Σαρλ Ντε Γκωλ αγαπούσε τη δημοκρατία» - εικόνα 2

Ήταν επίσης κάποιος ο οποίος επικαλούταν συνεχώς τη δημοκρατία, η οποία σήμερα υποφέρει παγκοσμίως αλλά και φυσικά στη Γαλλία.
Έτσι είναι, αγαπούσε τη δημοκρατία, είχε εμφυσήσει το δημοκρατικό πνεύμα τόσο στους θεσμούς της γαλλικής δημοκρατίας όσο και στο στρατό. Δεν είχε τάσεις συγκεντρωτισμού, ούτε ισχυροποίησε τη θέση του στρατεύματος σε σχέση με την εξουσία. Δεν είναι τυχαίο πως σήμερα όλοι αναφέρονται τιμητικά στον Ντε Γκωλ, ανεξάρτητα από το κόμμα στο οποίο ανήκουν, τους αποπνέει ένα διαχρονικό σεβασμό. Σας θυμίζω, επίσης, πως στην εποχή του είχε πολεμηθεί σκληρά από την άκρα δεξιά. Άρα, σε καμία περίπτωση δεν είχε απολυταρχικές τάσεις.

Φυσικά, δε θα μπορούσα να μη σας ρωτήσω πώς καταλήξατε στην επιλογή του Λαμπέρ Γουιλσόν για το ρόλο του Ντε Γκωλ;
Ήταν εξαιρετικά εύκολο, η απόφαση λήφθηκε τάχιστα. Με τη Βαλερί είχαμε σκεφθεί το ενδεχόμενο να δοκιμάσουμε πολλούς και διαφορετικούς ηθοποιούς προτού διαλέξουμε οριστικά κάποιον, αλλά όταν βρεθήκαμε με το Λαμπέρ κάθε άλλη εναλλακτική δεν είχε νόημα. Όχι μόνο αυτό, αλλά μας ενθουσίασε τόσο ώστε εάν τυχόν δεν αποδεχόταν τη συνεργασία, δε θα κάναμε την ταινία. Επίσης, είναι προς τιμήν του ότι είχε την τόλμη να ενσαρκώσει ένα εξαιρετικά σημαντικό πρόσωπο, το οποίο ποτέ μέχρι τώρα δεν είχε υποδυθεί κάποιος στο σινεμά. Δούλεψε με μεγάλη έμπνευση και προσωπικά είμαι τρομερά ικανοποιημένος από το αποτέλεσμα.

Περισσότερες πληροφορίες

Ντε Γκωλ

De Gaulle
2
  • Δραματική
  • 2020
  • Διάρκεια: 110 '
  • Γκαμπριέλ Λε Μπομάν

Την ώρα που οι ναζιστικές δυνάμεις χτυπούν την πόρτα του Παρισιού κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, ένας άγνωστος ακόμα στρατηγός, ο Σαρλ Ντε Γκωλ, αναλαμβάνει δράση για να σώσει τη Γαλλία με κάθε κόστος.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 29/9

Μια επική περιπέτεια και τέσσερις ακόμα τίτλοι προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
25/09/2022

Ο Ομάρ Ελ Ζοχάιρι κάνει την πατριαρχία "Φτερά και Πούπουλα"

Συνομιλούμε με το σκηνοθέτη του πρωτότυπου αιγυπτιακού δράματος όπου ο Μαγικός ρεαλισμός συναντά κοινωνική καταγγελία.

Ο Χρήστος Μασσαλάς, η Έλσα Λεκάκου και το θεαματικό "Broadway"

Το "α" συνάντησε το σκηνοθέτη και την πρωταγωνίστρια της εντυπωσιακής ελληνικής ταινίας, στην οποία η συνοχή ανάμεσα στα μέλη μιας ομάδας χορευτών – πορτοφολάδων που έχει ως ορμητήριο ένα εγκαταλελειμμένο αθηναϊκό θέατρο αρχίζει να καταρρέει εξαιτίας της άφιξης ενός νέου προσώπου.

Broadway

Αλμοδοβαρικό δράμα με αφηγηματική ευρηματικότητα και φρεσκάδα. Αν και χωρίς ολοκληρωμένες σεναριακές ιδέες, εντυπωσιάζει ως πολλά υποσχόμενο σκηνοθετικό ντεμπούτο.

Φτερά και Πούπουλα

Μεγάλο Βραβείο της "Εβδομάδας Κριτικής" των Καννών για μια αθόρυβη σουρεαλιστική σάτιρα που ανατέμνει βιτριολικά την αιγυπτιακή πραγματικότητα.

Μην Ανησυχείς Αγάπη Μου

Το American dream ως αστικός εφιάλτης και ένα ψυχολογικό θρίλερ που δεν ξέρει να διαχειριστεί, σεναριακά και σκηνοθετικά, τις ιδέες του, οδηγούμενο σε μια αυτοκαταστροφική, παρωδιακή σχεδόν κορύφωση.

Η Συγκάλυψη

Τυπικό - ατμοσφαιρικό και κοινωνικά καταγγελτικό - Nordic noir, βασισμένο στη λογοτεχνική σειρά "Τμήμα Q" του Γιούσι Άντλερ – Όλσεν. Έχουν προηγηθεί τέσσερις δανέζικες ταινίες (2013-18) με διαφορετικούς πρωταγωνιστές.