Πέρσι στο Μάριενμπαντ

5

Η πιο εσωστρεφής, απρόσιτη και αυθεντικά μαγική στιγμή του μοντέρνου σινεμά.

Πέρσι στο Μάριενμπαντ

Η διαδρομή ως το κοσμοπολίτικο Μάριενμπαντ του Κάρλοβι Βάρι, όπου φυσά ακόμα ο ευρωπαϊκός αέρας του 19ου αιώνα, περνά πρώτα από τη μεταπολεμική Ιαπωνία. Επειδή είναι δύσκολο να προσεγγίσει κανείς το περίκλειστο, δυσερμήνευτο σύμπαν αυτού του πρωτοποριακού αριστουργήματος του Αλέν Ρενέ, γραμμένου από τον Αλέν Ρομπ-Γκριγιέ, αν δεν είναι εξοικειωμένος με τη διηγηματική τεχνική του «Χιροσίμα, Αγάπη μου»· του σκηνοθετικού ντεμπούτου του σπουδαίου Γάλλου σκηνοθέτη και της ταινίας η οποία άλλαξε ριζικά την αντίληψή μας για την κινηματογραφική αφήγηση και σημάδεψε ίσως περισσότερο απ’ οποιαδήποτε άλλη το σύγχρονο σινεμά. Ακόμα κι έτσι, όμως, το «Πέρσι στο Μάριενμπαντ» δεν θα αποκαλύψει ποτέ όλα τα πολύτιμα μυστικά του· κι αυτό είναι μόνο μία όψη της διαχρονικής γοητείας του.

Όπως και στη «Χιροσίμα…», ένας άντρας και μια γυναίκα προσπαθούν να «διατηρήσουν» μια ερωτική σχέση. Συναντιούνται σε ένα άδειο, αχανές και πολυτελές ξενοδοχείο που μοιάζει έξω από το χώρο και το χρόνο. Εκείνος προσπαθεί επίμονα να της θυμίσει την ερωτική περιπέτεια που είχαν την προηγούμενη χρονιά στο Μάριενμπαντ και να την πείσει να φύγει μαζί του. Εκείνη δεν θυμάται τίποτα απολύτως.

Πέρσι στο Μάριενμπαντ - εικόνα 1

Είμαστε και πάλι μπροστά σε μια ταινία μνήμης (και λήθης), γι’ αυτό και η αφηγηματική της ανακολουθία αποτελεί αισθητική επιλογή επιβεβλημένη από το ίδιο το περιεχόμενο. Αλλά αν στη «Χιροσίμα…» οι χαρακτήρες αποτελούν ταυτόχρονα φορείς πολιτισμικής και ιστορικής κληρονομιάς, στο «…Μάριενμπαντ» η μνήμη δεν υποκινεί απλώς τη μυθοπλασία, μα αποτελεί τον αληθινό πρωταγωνιστή της. Μαγικά, περίτεχνα και υπνωτιστικά γίνεται η ίδια η πραγματικότητα, καταργώντας τα όρια αντικειμενικού και βιωμένου χρόνου, αποδεικτικής και ονειρικής λογικής. Εικόνες που μιλούν κατευθείαν στο υποσυνείδητο και κινηματογραφικές αλήθειες που δεν περιγράφουν ούτε εξηγούν οδηγούν στον «άλλο κόσμο που υπάρχει στο εσωτερικό αυτού του κόσμου». Ενός σύμπαντος τέλειας γεωμετρικής ισορροπίας και εικαστικής μεγαλοπρέπειας, γοητευτικού και απόμακρου, οικείου και δαιδαλώδους.
Το μέλλον του σινεμά ξεκίνησε από εδώ.

Σκηνοθεσία: Αλέν Ρενέ. Πρωταγωνιστούν: Ντελφίγκ Σερίγκ, Τζόρτζιο Αλμπερτάτζι, Σασά Πιτοέφ, Φρανσουά Μπερτράν. Α/Μ. Γαλλία. 1961. Διάρκεια: 94΄. Διανομή: SUMMER CLASSICS.

Περισσότερες πληροφορίες

Πέρσι στο Μάριενμπαντ

L' Annee Derniere a Marienband
5
  • Σινεφίλ
  • 1960
  • Διάρκεια: 94 '
  • Αλέν Ρενέ

Σε ένα άδειο πολυτελές ξενοδοχείο ένας άντρας προσπαθεί να θυμίσει σε μια παντρεμένη γυναίκα την ερωτική ιστορία που είχαν την προηγούμενη χρονιά στο Μάριενμπαντ και να την πείσει να φύγει μαζί του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

"Το Εργαστήριο του Δρ. Καλιγκάρι": Βωβό σινεμά και ζωντανή μουσική στο Cine Paris

Το αριστούργημα του Ρόμπερτ Βίνε επιστρέφει για δύο προβολές, με live soundtrack από τον πιανίστα Στάθη Άννινο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/09/2025

Στο 'Μια Μάχη Μετά την Άλλη', ο Πολ Τόμας Άντερσον κάνει επανάσταση

Στην πανηγυρική επιστροφή του, ο σπουδαίος Αμερικανός σκηνοθέτης σκαρφίζεται τα πιο αστείρευτα κινηματογραφικά μπάχαλα.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα τα σινεμά (25/09-01/10)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Οι κορυφαίοι ρόλοι του Τζουντ Λο

Πολύ πριν το 'Black Rabbit' του Netflix, o δημοφιλής ηθοποιός έχει αποδείξει το υποκριτικό του εύρος - βάζουμε σε σειρά 8 από τις καλύτερες στιγμές του.

Τι πρέπει να γνωρίζεις για το 'Μια Μάχη Μετά την Άλλη'

Η ταινία του Πολ Τόμας Άντερσον με τον Λεονάρντο Ντι Κάπριο και τον Μπενίσιο Ντελ Τόρο κάνει σήμερα (25/09) πρεμιέρα στους κινηματογράφους.

Η Σίντνεϊ Σουίνι γίνεται αγνώριστη και ρίχνει μπουνιές, στη νέα της ταινία

Το biopic Christy υπόσχεται ένταση, με την Σουίνι ως μποξέρ, σε μία ταινία βασισμένη σε αληθινά γεγονότα.

5 σημαντικοί ρόλοι της Κάθριν Ζέτα-Τζόουνς

Από την ταινία "Chicago" μέχρι την πρόσφατη επιτυχία της ως Μορτίσια Άνταμς στη σειρά "Wednesday", η λαμπερή σταρ -που σήμερα κλείνει τα 56 της χρόνιας-παραμένει στο επίκεντρο της προσοχής.