Πέθανε η σπουδαία και πολυβραβευμένη ηθοποιός Κλόρις Λίτσμαν

Σε σινεμά και τηλεόραση η Αμερικανίδα καθήλωνε με τις ερμηνείες της για πάνω από επτά δεκαετίες.

Πέθανε η σπουδαία και πολυβραβευμένη ηθοποιός Κλόρις Λίτσμαν

Μια σπάνια καριέρα σε εύρος, βραβεία, επίδραση και διάρκεια έλαβε τέλος, με το θάνατο της σπουδαίας Κλόρις Λίτσμαν σε ηλικία 94 ετών.

Η Αμερικανίδα ηθοποιός άφησε το στίγμα της τόσο στο σινεμά όσο και στην τηλεόραση, ενσαρκώνοντας εμβληματικούς ρόλους μέχρι το τέλος της ζωής της. Η ενασχόλησή της με την υποκριτική ξεκίνησε σε ηλικία 20 ετών, όταν το 1946 φοίτησε στο περίφημο Actors Studio της Νέας Υόρκης υπό την καθοδήγηση του κορυφαίου σκηνοθέτη Ελία Καζάν. Αμέσως μετά ακολούθησε η συμμετοχή της σε θεατρικές παραστάσεις, με αξιοσημείωτο το σαιξπηρικό «As You Like It», όπου την επέλεξε για συμπρωταγωνίστρια η ίδια η Κάθριν Χέπμπορν. Παράλληλα ξεκίνησαν οι πρώτες τηλεοπτικές εμφανίσεις της, με χαρακτηριστικές εκείνες στη σειρά «Lassie» και αργότερα στο εμβληματικό «Twilight Zone» του Ροντ Σέρλινγκ, στο επεισόδιο «It's a Good Life» (1961).

Όταν η Λίτσμαν έκανε το πέρασμα στον κινηματογράφο, «χτύπησε» και το πρώτο της αριστούργημα. Ο λόγος για το αψεγάδιαστο φιλμ νουάρ «Kiss Me Deadly» (Ρόμπερτ Όλντριτς, 1955), στο οποίο η ηθοποιός εμφανίζεται από την πρώτη στιγμή, κάνοντας τρομοκρατημένη ωτοστόπ σε έναν απομονωμένο δρόμο στην καρδιά της νύχτας, φορώντας μόνο ένα παλτό.

Η υπόλοιπη δεκαετία και τα '60s σήμαιναν ακόμα περισσότερη τηλεοπτική δουλειά για τη Λίτσμαν, ενώ κινηματογραφικά μπορεί να μην την είδαμε σε σπουδαία φιλμ, αλλά συνεργάστηκε με διάσημα ονόματα όπως ο Πολ Νιούμαν, με τον οποίο βρέθηκε μπροστά από την κάμερα τρεις φορές («The Rack», «WUSA»). Η πιο ξεχωριστή ήταν στο κλασικό γουέστερν του Τζορτζ Ρόι Χιλ «Οι Δύο Ληστές» (1969), όπου εκτός από τον Νιούμαν η Λίτσμαν βρέθηκε πλάι και στον Ρόμπερτ Ρέντφορντ. Τα '70s, ωστόσο, αποδείχθηκαν η πρώτη χρυσή περίοδος της καριέρας της ηθοποιού. Το 1971 πρωταγωνιστή στο σαρωτικό «The Last Picture Show» του Πίτερ Μπογκντάνοβιτς, δίνοντας μια αξέχαστη ερμηνεία που της χάρισε βραβείο Όσκαρ β' γυναικείου ρόλου. Αυτή έμελλε να είναι η πρώτη και η τελευταία φορά που θα βρισκόταν υποψήφια από την Ακαδημία.

Με τον Μπογκντάνοβιτς συνεργάστηκε εκ νέου στο «Ντέζι Μίλερ» (1974), όμως ήταν ένας άλλος ρόλος που ανέλαβε την ίδια χρονιά, ο οποίος εκτίναξε στα ύψη τη δημοφιλία της. Ήταν αυτός της Φράου Μπλούχερ στο «Φρανκενστάιν Τζούνιορ» του Μελ Μπρουκς, μια από τις καλύτερες κωμωδίες που 'χουν γυριστεί ποτέ, χάρη στην οποία η Λίτσμαν μας χάρισε ένα από τα πιο ξεκαρδιστικά... χλιμιντρίσματα όλων των εποχών. Με τον Μπρουκς ένωσε τις δυνάμεις της ακόμα δύο φορές στα «Λίγο Πολύ Τρελούτσικος» (1978) και «Η Τρελή Ιστορία του Κόσμου» (1981), αν και δίχως την ίδια επιτυχία.

Αντιστρόφως ανάλογη ήταν η πορεία της στη μικρή οθόνη. Με 8 βραβεία Emmy και ένα Primetime Emmy έχει τα περισσότερα μαζί με την Τζούλια Λούις-Ντρέιφους, ενώ είναι η μόνη την ιστορία του θεσμού με 20 υποψηφιότητες. Πρώτος επιτυχημένος της ρόλος ήταν ως Φίλις Λίντσρομ στο «The Mary Tyler Moore Show», χαρακτήρας που αργότερα απέκτησε το spin-off «Phyllis», για το οποίο η Λίτσμαν βραβεύτηκε με Χρυσή Σφαίρα. Βέβαια, η ηθοποιός συνέχισε να δουλεύει στην τηλεόραση μέχρι πρόσφατα, μετρώντας μεταξύ άλλων συμμετοχές στα «American Gods», «Raising Hope» (στο ρόλο της αξιαγάπητης γιαγιάς Maw Maw) και «Malcolm in the Middle».

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Τζόρνταν, Γκουαντανίνο και Παρκ Τσαν-γουκ στις 31ες Νύχτες Πρεμιέρας

Οι πολυαναμενόμενες ταινίες και όλα τα νεότερα από το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
18/09/2025

"Αυτές οι Νύχτες Μένουν": Η αφίσα του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας

Φέτος η εικαστική ταυτότητα του θεσμού βάζει στο επίκεντρο την επιθυμία.

Ένα Μεγάλο Όμορφο Τολμηρό Ταξίδι

Ο weird νεορομαντισμός του Τσάρλι Κάουφμαν εμπνέει μια ενοχλητικά εκκεντρική και σιροπιασμένη "ψυχαναλυτική" δραμεντί, βραχυκυκλωμένη από τα μοντέρνα αφηγηματικά της τερτίπια. | Powered by Uber.

Η Λεωφόρος της Δύσης

Ένα αξεπέραστο, πολυεπίπεδο αριστούργημα κι ένα από τα "πετράδια του στέμματος" του κλασικού αμερικανικού σινεμά. | Powered by Uber.

Μαύρη Φάλαινα

Ο άνθρωπος και η φύση, το παρελθόν και το παρόν, αλλά και ένας πραγματικός κι ένας αόρατος κόσμος αντιπαρατίθενται σε ένα ατμοσφαιρικό θρίλερ τυλιγμένο σε βαθύ υπαρξιακό μυστήριο. | Powered by Uber.

Ο Μεσολαβητής

Θρίλερ με στιβαρό αφηγηματικό ρυθμό και καλοστημένη ίντριγκα, το οποίο χάνει τη συγκέντρωσή του όταν επιστρατεύει φλασάτες ανατροπές και κοινότοπες καταδιώξεις. | Powered by Uber.

Έρωτας στη Βαρκελώνη

Τα κλισέ της ρομαντικής δραμεντί λειτουργούν αποτελεσματικά και αβίαστα, φιλτραρισμένα μέσα από ένα προσεγμένο σενάριο, τρυφερά συναισθήματα και έναν γήινο πρωταγωνιστικό χαρακτήρα. | Powered by Uber.