Πέθανε ο επί χρόνια διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Δημήτρης Εϊπίδης

Ο επίσης ιδρυτής του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης σμίλεψε καθοριστικά το χαρακτήρα των δύο θεσμών και υπήρξε εμβληματική μορφή του ελληνικού σινεμά.

Πέθανε ο επί χρόνια διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Δημήτρης Εϊπίδης

Με άσχημα νέα για το ελληνικό σινεμά ξεκινάει το 2021, καθώς χάνει ένα από τα πιο εμβληματικά πρόσωπά του. Ο Δημήτρης Εϊπίδης, ο άνθρωπος ο οποίος συνέβαλλε τα μέγιστα στην καθιέρωση του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο, πέθανε σήμερα όπως ανακοινώθηκε επίσημα από το Φεστιβάλ.

Ο Εϊπίδης γεννήθηκε στην Αθήνα, αλλά η καριέρα του ξεκίνησε στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού. Αφού σπούδασε Αγγλική Λογοτεχνία και Αμερικανικό Θέατρο στο Σαν Φρανσίσκο, έπειτα Σκηνοθεσία Θεάτρου στη Νέα Υόρκη και Κινηματογράφο στο Λονδίνο, ίδρυσε το 1971 το φεστιβάλ κινηματογράφου του Μόντρεαλ. Εκεί διετέλεσε διευθυντής για 14 χρόνια, ενώ μέχρι σήμερα αποτελεί σύμβουλος και διευθύνων του διεθνούς προγράμματος. Επίσης, είναι υπεύθυνος του αντίστοιχου τμήματος του φεστιβάλ του Τορόντο.

Ωστόσο το όνομα του Εϊπίδη θα μείνει άρρηκτα συνδεδεμένο με το έργο του στη Θεσσαλονίκη. Το 1992 συνέβαλλε στη διεθνοποίηση του φεστιβάλ, δημιουργώντας ταυτόχρονα το παράλληλο τμήμα «Νέοι Ορίζοντες». Η ενότητα εξελίχθηκε σε μια από τις χαρακτηριστικότερες του θεσμού, καθώς έφερε σε επαφή το ελληνικό κοινό με ανερχόμενους και καταξιωμένους δημιουργούς από όλο τον κόσμο. Χαρακτηριστική είναι η ανάδειξη των Ιρανών σκηνοθετών μέσω του τμήματος, οι οποίοι τότε βίωναν μια πολύτιμη κινηματογραφική άνθιση. Μάλιστα, για το έργο του στους «Νέους Ορίζοντες» ο Εϊπίδης απέσπασε τιμητικό βραβείο από τη Διεθνή Συνομοσπονδία Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI).

Ακολούθησε το 1999 η ίδρυση του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, το οποίο βρίσκεται σήμερα μεταξύ των σημαντικότερων διοργανώσεων για ταινίες τεκμηρίωσης στην Ευρώπη. Από το 2010 έως το 2015, ο Εϊπίδης διετέλεσε διευθυντής και των δύο φεστιβάλ προτού αποχωρήσει οικειοθελώς.

Πέθανε ο επί χρόνια διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Δημήτρης Εϊπίδης - εικόνα 1

Η συλλυπητήρια ανακοίνωση του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης:

«Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και οι άνθρωποί του αποχαιρετούν τον Δημήτρη Εϊπίδη. Ο εμπνευστής και ιδρυτής του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και επί χρόνια διευθυντής του θεσμού, ο άνθρωπος που δημιούργησε το τμήμα Νέοι Ορίζοντες, ανοίγοντας ένα παράθυρο σε ένα σπουδαίο σινεμά που μέχρι τότε ήταν άγνωστο στην Ευρώπη, πέθανε σήμερα το πρωί.

Ο Δημήτρης Εϊπίδης μάς δίδαξε πώς να βλέπουμε ντοκιμαντέρ, μάς έδειξε πώς να ανακαλύπτουμε δημιουργούς. Ο κινηματογράφος ήταν η ζωή του. Όμως μέσα από τον χώρο του μύθου, εκείνος ανίχνευε τα δύσκολα θέματα, τις ανθρωποκεντρικές ιστορίες που γεννά η πραγματικότητα. Αυτό το σινεμά υπηρέτησε σε όλο τον κόσμο, στη Θεσσαλονίκη, στο Μόντρεαλ, στο Τορόντο, στο Ρέικιαβικ.

Το 1971 ίδρυσε το Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Μόντρεαλ, το οποίο διηύθυνε επί 14 χρόνια. Από το 1988 μέχρι και πρόσφατα ήταν στέλεχος του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τορόντο ως υπεύθυνος διεθνούς προγράμματος. Διετέλεσε διευθυντής προγράμματος του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Ισλανδίας στο Ρέικιαβικ από το 2005 έως το 2010. Το 1993, ο Ιρανός Υπουργός Πολιτισμού του απένειμε τιμητικό βραβείο σε αναγνώριση της συμβολής του στην προώθηση του ιρανικού κινηματογράφου διεθνώς. Ήταν ο αγαπημένος θείος Δημήτρης των ιρανών δημιουργών.

Το 1999, ίδρυσε το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, το αγαπημένο μας φεστιβάλ, το παιδί του, όπως το αποκαλούσε. Έπεισε τους θεατές πως το ντοκιμαντέρ είναι μια σχέση αγάπης και πως ξεπερνά την ίδια την τέχνη του και γίνεται κομμάτι της ζωής μας.

Θα τον θυμόμαστε πάντα μπροστά στην οθόνη, να παρακολουθεί μια ταινία και να μας εξηγεί με πάθος τί είναι αυτό που την κάνει ιδανική για ένα φεστιβάλ, ιδανική για την ψυχή μας.

Στους οικείους του εκφράζουμε τα ειλικρινή συλλυπητήριά μας».

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
25/04/2024

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.