Πινόκιο

2,5

Αρκετά πιστός στο διάσημο παιδικό μυθιστόρημα, ο Ματέο Γκαρόνε προσπαθεί να διατηρήσει το γοτθικό ύφος και τον έντονο συναισθηματισμό του, σε μια ιστορία ενηλικίωσης με κοινωνικές αναφορές.

Πινόκιο 'Πινόκιο'

Οσοι –και είναι σαφώς οι περισσότεροι– γνωρίζουν το μύθο του Πινόκιο από το απολαυστικό animation του Ντίσνεϊ, το δεύτερο μεγάλου μήκους του θείου Γουόλτ μετά την ιστορική «Χιονάτη», θα εκπλαγούν ανακαλύπτοντας πόσο πολύ διαφέρει η ιστορία του από εκείνη του μυθιστορήματος του Κάρλο Κολόντι. Οι γραμμένες το 1883 «Περιπέτειες του Πινόκιο» είναι πολύ πιο στενόχωρες, βίαιες και μοχθηρές, στην τολμηρή προσπάθεια του Ιταλού συγγραφέα να αποτυπώσει μέσα από ένα παραμύθι ενηλικίωσης τη ζοφερή καθημερινότητα μιας χώρας που, δύο δεκαετίες μετά την ενοποίησή της (Ριζορτζιμέντο), αγωνιζόταν ακόμα να αποκτήσει εθνική συνείδηση.

Ο σκηνοθέτης Ματέο Γκαρόνε βρίσκει πολλές αναλογίες ανάμεσα στην ιστορία του Κολόντι και τη σύγχρονη ιταλική πραγματικότητα, την οποία έχει σχολιάσει διεισδυτικά σε ταινίες όπως τα «Γόμορρα», το «Reality» και το «Dogman». Λάτρης του σινεμά φαντασίας («Το Παραμύθι των Παραμυθιών»), αποφασίζει παράλληλα να επιστρέψει στο εμβληματικό παιδικό βιβλίο για να του δώσει μια μοντέρνα κινηματογραφική πνοή, πιστή όμως στις πρωτότυπες ιδέες του. Έτσι, η φτώχεια του ξυλουργού Τζεπέτο (ένας Ρομπέρτο Μπενίνι με συγκινητικό ερμηνευτικό αυτοέλεγχο) αποδίδεται με χιουμοριστικό ρεαλισμό, ενώ η φιγούρα του Πινόκιο, της ξύλινης μαριονέτας του που παίρνει ζωή, δεν διαθέτει σχεδόν τίποτα από τη χαριτωμένη, γελαστή όψη και το συμπαθητικό ταμπεραμέντο του ντισνεϊκού ήρωα.

Πινόκιο - εικόνα 1

Αυτονόητο είναι, λοιπόν, ότι και η περιπετειώδης πορεία του προς ανακάλυψη του κόσμου –η οποία ξεκινά με την απαγωγή του από τον βάναυσο τσιρκολάνο Μανιαφουόκο και ολοκληρώνεται με την απόδρασή του από την κοιλιά ενός θαλάσσιου κήτους– μοιάζει περισσότερο με γοτθικό θρίλερ και λιγότερο με τον εύπεπτο, διδακτικό μύθο που αφηγείται το κινούμενο σχέδιο του 1940.

Η διαδρομή του Πινόκιο προς την ανθρωποποίησή του (η σφοδρή επιθυμία του είναι να γίνει αληθινό αγόρι) πατά με το ένα πόδι στην ιστορική καθημερινότητα του 19ου αιώνα (και αλληγορικά σ’ αυτή του 21ου) και με το άλλο σε έναν παραμυθένιο κόσμο γεμάτο θαύματα, αλλόκοτες υπάρξεις και ονειρική ατμόσφαιρα. Ο Γκαρόνε προσπαθεί να αποτυπώσει τη συνύπαρξή τους με μια σκηνογραφικά εντυπωσιακή εικονογραφία, στέκοντας μετέωρος ανάμεσα σε ένα φαντασμαγορικό, συναισθηματικό παιδικό θέαμα με εύληπτα μηνύματα κι ένα σκοτεινό, υπαρξιακών προβληματισμών παραμύθι αλά «Ο Λαβύρινθος του Πάνα». Η αποσπασματική μορφή της διήγησης δεν τον ευνοεί, ενώ διακριτικές πολιτικές νύξεις (η σκηνή του δικαστηρίου) και ψυχαναλυτικοί συμβολισμοί (οι απανωτές νεκραναστάσεις, η διαρκής απειλή του πνιγμού) δυσκολεύονται να συγχρωτιστούν με απλοϊκά μηνύματα που έρχονται από άλλον αιώνα (η ανάγκη της μόρφωσης), σε μια τρυφερή όσο και ανισοβαρή, στοργική, μα και «αυτολογοκριμένη» οικογενειακή φαντασία.

Ιταλία, Γαλλία. 2019. Διάρκεια: 120΄. Διανομή: ODEON.

Περισσότερες πληροφορίες

Πινόκιο

Pinocchio
2,5
  • Φαντασίας
  • 2020
  • Διάρκεια: 120 '
  • Ματέο Γκαρόνε

Ένας πάμφτωχος ξυλουργός κατασκευάζει τον Πινόκιο, μια μαριονέτα που παίρνει ζωή και ξεκινά μια μεγάλη περιπέτεια για να ανακαλύψει τον κόσμο και να γίνει ένα αληθινό αγόρι.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Τι νέο θα δούμε στους κινηματογράφους από αυτή την Πέμπτη

Η τελευταία ταινία του Γιώργου Λάνθιμου είναι το highlight μιας εβδομάδας, η οποία περιλαμβάνει επίσης την επιστροφή του 'Predator', τρόμο, πυγμαχικό δράμα, animation και δυο ντοκιμαντέρ πάνω στην ισραηλοπαλαιστινιακή διαμάχη κάνουν πρεμιέρα στις αίθουσες στις 05/11.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
03/11/2025

Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 2025: Όλοι μιλούν για τον "Άμνετ"

Μια πρωτότυπη, υποβλητική και συγκινητικότατη προσέγγιση στον σαιξπηρικό πρίγκιπα της Δανιμαρκίας, η οποία μπορεί να φτάσει και σε διψήφιο αριθμό οσκαρικών υποψηφιοτήτων, ανέβασε κατακόρυφα τις εντάσεις της φετινης διοργάνωσης.

"Αποκατεστημένες και υπέροχες": Ταινίες που ξεχάστηκαν στο χρόνο ζωντανεύουν στην οθόνη

Το 14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει με διαμαντάκια από το παγκόσμιο σινεμά και βωβά αριστουργήματα.

Οδηγός επιβίωσης για το Παιδικό και Εφηβικό Διεθνές Φεστιβάλ Αθήνας 2025 powered by ΔΕΗ

Το αγαπημένο σινε-event των ανήλικων σινεφίλ σηκώνει αυλαία για όγδοη φορά και από 10-16/11 μας ταξιδεύει σε ένα συναρπαστικό κόσμο θεαματικής φαντασίας, αλλά και κοινωνικού προβληματισμού. Αυτά είναι τα highlights του πλούσιου, πολυσυλλεκτικού προγράμματός του.

Το cult αριστούργημα "Το Κλάμα Βγήκε απ’ τον Παράδεισο" ξανά στην μεγάλη οθόνη

Η θρυλική ταινία των Μιχάλη Ρέππα και Θανάση Παπαθανασίου επιστρέφει στον Δαναό για μια μοναδική προβολή, φέρνοντας μαζί της γέλιο, συγκίνηση και ένα καστ γεμάτο αγαπημένους ηθοποιούς.

Οι ταινίες που έρχονται στους κινηματογράφος την Πέμπτη 05/11

Η τελευταία ταινία του Γιώργου Λάνθιμου είναι το highlight μιας εβδομάδας η οποία περιλαμβάνει επίσης την επιστροφή του "Predator", τρόμο, πυγμαχικό δράμα, animation και δυο ντοκιμαντέρ πάνω στην ισραηλοπαλαιστινιακή διαμάχη.

Οι ταινίες που ανυπομονούμε να δούμε στους κινηματογράφους τον Νοέμβριο

Ο νέος Λάνθιμος, οσκαρικά φαβορί και πολυαναμενόμενα arthouse φιλμ προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.