
Εξήντα ταινίες σε δύο αίθουσες, επί δεκατέσσερις ημέρες, περιμένουν τους λάτρεις της 7ης τέχνης στο κέντρο της Αθήνας για το 32ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου. Το φεστιβάλ ανοίγει με μια αθηναϊκή πρεμιέρα, που φέρνει αέρα Κανών στο Τριανόν (21/11), χάρη στον βραβευμένο στην Κρουαζέτ «Επίγειο Παράδεισο» («It Must Be Heaven») του Ελιά Σουλεϊμάν. Μάλιστα, ο Παλαιστίνιος auteur θα δώσει το «παρών» στην πρωτεύουσα προκειμένου να παρουσιάσει την ταινία, ενώ πρόκειται να παραδώσει κι ένα masterclass ανοιχτό στο κοινό. Για το Πανόραμα όμως αυτή είναι μόνο η αρχή...
Αιχμηρό Διεθνές Διαγωνιστικό

Από τις δέκα ταινίες που διεκδικούν τα βραβεία του φεστιβάλ τρεις είναι ελληνικές. Από τη μία υπάρχει ο έμπειρος Βασίλης Μαζωμένος με την «Εξορία», στην οποία ένας απελπισμένος άντρας φτάνει στα άκρα για να επιβιώσει αξιοπρεπώς. Από την άλλη, ο Παναγιώτης Πορτοκαλάκης μας συστήνει στην «Ανάκριση» μια οργισμένη γυναίκα (Πηνελόπη Τσιλίκα), η οποία έρχεται αντιμέτωπη με τον τοξικό πατέρα της, ενώ ο πρωτοεμφανιζόμενος Μίνως Νικολακάκης οραματίζεται έναν ασυνήθιστο κόσμο στην ταινία «Άλυτη», ένα φιλόδοξο φιλμ φαντασίας με έντονα στοιχεία παραμυθιού, που τοποθετείται σε δάσος της ελληνικής επαρχίας κι έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο Φεστιβάλ του Τορόντο.
Επίσης, η ταλαντούχα Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου ενσαρκώνει μια αστυνομικό στην ταινία «I Will Cross Tomorrow» της Ιρανής Σεπιντέχ Φαρσί, ένα δράμα που σκιαγραφεί τις ηθικές συγκρούσεις της ηρωίδας με φόντο το προσφυγικό και την οικονομική κρίση. Στο Διαγωνιστικό βρίσκουμε επίσης ταινίες που ξεχώρισαν στα ευρωπαϊκά φεστιβάλ, όπως το «Stitches» (Μίροσλαβ Τέρζιτς) που προκάλεσε αίσθηση στην Μπερλινάλε, εξαιτίας του κοινωνικά ευαίσθητου θέματός του, και το βραβευμένο στο Κάρλοβι Βάρι «My Thoughts Are Silent». Tο πολλά υποσχόμενο ντεμπούτο του Ουκρανού Αντόνιο Λούκιτς έχει για ήρωα έναν αποτυχημένο ηχολήπτη, ο οποίος ξαναβρίσκει νόημα στη ζωή του καθώς προσπαθεί να ηχογραφήσει το κελάηδισμα ενός σπάνιου πουλιού.
Κιούμπρικ για πάντα!

Είκοσι χρόνια συμπληρώνονται φέτος από το θάνατο του Αμερικανού κορυφαίου σκηνοθέτη και το Πανόραμα σε συνεργασία με την Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ) διατηρούν ζωντανή την επίδραση της δουλειάς του. Αρχικά με την προβολή οκτώ ταινιών του, μεταξύ των οποίων αριστουργήματα όπως το «Κουρδιστό Πορτοκάλι» και το παραγνωρισμένο «Killer’s Kiss» –από την αρχή της καριέρας του–, ένα ατμοσφαιρικό βίαιο φιλμ με νουάρ στοιχεία. Ακόμη, το αφιέρωμα συμπίπτει με την κυκλοφορία της μονογραφίας της ΠΕΚΚ για το σύνολο της φιλμογραφίας του Κιούμπρικ, γι’ αυτό και μέλη της ένωσης μαζί με τους σκηνοθέτες Κώστα Φέρρη και Δημήτρη Παναγιωτάτο θα προλογίσουν τις ταινίες του αφιερώματος.
Κωμικές και κοινωνικές ανατροπές

Άπλετο γέλιο και ατόφια κινηματογραφική απόλαυση υπόσχονται ακόμη δύο ενότητες του Πανοράματος. Ανακαλύψτε μερικούς από τους καλύτερους Ευρωπαίους κωμικούς στο αντίστοιχο αφιέρωμα, όπου συναντιούνται ο Θανάσης Βέγγος («Θανάση, Πάρε τ’ Όπλο σου») με τον Τσάρλι Τσάπλιν («Μοντέρνοι Καιροί») και οι Μόντι Πάιθον («Το Νόημα της Ζωής») με την ιδιοφυΐα του Ζακ Τατί («Οι Διακοπές του Κυρίου Ιλό»). Το φεστιβάλ, δε, συγκέντρωσε επιλεγμένες βωβές μικρού μήκους του «Χοντρού και Λιγνού», οι οποίες θα προβληθούν μαζί. Στο 1969 και στις ριζικές μεταβολές που έφερε στο σινεμά εστιάζει το αφιέρωμα για τη χρονιά που άλλαξε το Χόλιγουντ. «Zabriskie Point» (Μικελάντζελο Αντονιόνι), «Ο Καουμπόι του Μεσονυχτίου» (Άρθουρ Πεν), «Άγρια Συμμορία» (Σαμ Πέκινπα) και «Σκοτώνουν τα Άλογα όταν Γεράσουν» (Σίντνεϊ Πόλακ) είναι μερικά από τα διαμάντια που ανανέωσαν το σινεμά και πρέπει να ανακαλύψετε στη σκοτεινή αίθουσα.
Υπάρχει ελληνικό φιλμ νουάρ;

Καταφατικά απαντά το φεστιβάλ, το οποίο διοργανώνει ένα σχετικό αφιέρωμα με δέκα ταινίες από τα ’60s μέχρι σήμερα. Χαρακτηριστικά παραδείγματα του ανατρεπτικού σινε-είδους το βασισμένο στο ομώνυμο βιβλίο του Γιάννη Μαρή «Έγκλημα στα Παρασκήνια» (Ντίνος Κατσουρίδης) και ο «Εφιάλτης» (Ερρίκος Ανδρέου), που συνυπάρχουν με τις μοντέρνες απόπειρες των Γιάννη Οικονομίδη («Μαχαιροβγάλτης») και Κάρολου Ζωναρά («Μπιγκ Χιτ»). Σημειώστε επιπλέον τις προβολές των σπάνιων φιλμ «Επικίνδυνο Παιχνίδι» (Γιώργος Καρυπίδης), «Πανικός» (Σταύρος Τσιώλης) και «Η Παρεξήγηση» (Δημήτρης Σταύρακας). Τέλος, το Πανόραμα εστιάζει στο σινεμά δύο σημαντικών σκηνοθέτιδων, των Αντουανέτας Αγγελίδη και Αλίντας Δημητρίου, οι οποίες ανέπτυξαν ένα ξεχωριστό και πολυδιάστατο κινηματογραφικό στιλ που δεν έχουμε συχνά την ευκαιρία να δούμε στη μεγάλη αίθουσα.