Οικογενειακή Ευτυχία Α.Ε.

3

Μια αληθινή γιαπωνέζικη επιχείρηση, οι λανθιμικές «Άλπεις» και η καθημερινότητα ως μια διαρκής σκηνοθεσία συναντιούνται σε μια ντοκιμαντερίστικη, πικρή σάτιρα πάνω στη σύγχρονη αλλοτρίωση.

Οικογενειακή Ευτυχία Α.Ε.

Το 2011 ο Γιώργος Λάνθιμος και ο Ευθύμης Φιλίππου είχαν βραβευτεί στο Φεστιβάλ Βενετίας για το σενάριο των «Άλπεων», μιας ιδιόρρυθμης μαύρης κωμωδίας, στην οποία τα μέλη μιας ομάδας ετερόκλητων ανθρώπων προσλαμβάνονται από συγγενείς και φίλους νεκρών για να αντικαταστήσουν αυτούς που χάθηκαν. Κι επειδή, όπως έχει αποδειχτεί επανειλημμένα, η ζωή μιμείται την τέχνη με όλο και μεγαλύτερη συχνότητα, στην άλλη άκρη του πλανήτη μια ανάλογη επιχείρηση κάνει χρυσές δουλειές. Η αλήθεια είναι πως στην Ιαπωνία η ιδέα «ενοικίασης συγγενών» έχει βγει στην αγορά εδώ και περίπου μία εικοσαετία, αλλά η ιδρυθείσα το 2009 εταιρεία Family Romance την έχει εκσυγχρονίσει εντυπωσιακά, με τον ιδιοκτήτη της Ίσιι Γιούιτσι να έχει υποδυθεί μέχρι τώρα τον πατέρα ή τον σύζυγο σε πάνω από εκατό οικογένειες.

Οικογενειακή Ευτυχία Α.Ε. - εικόνα 1

Στην Ιαπωνία η κυρίαρχη κουλτούρα της απόκρυψης συναισθημάτων (χόνε) και της τυπικής δημόσιας συμπεριφοράς (τατεμάε) αυξάνει κατακόρυφα την αίσθηση της μοναξιάς και αναγκάζει τους ανθρώπους να αναζητούν εναλλακτικούς τρόπους επικοινωνίας κι επαφής. Η ενοικίαση συγγενών αποτελεί λοιπόν μια έξοχη κινηματογραφική ιδέα για έναν σκηνοθέτη που, μέσα από τα ντοκιμαντέρ και τις μυθοπλασίες του, ανιχνεύει τις εθνολογικές ιδιαιτερότητες, τις πολιτισμικές συγκρούσεις και την ανθρώπινη συμπεριφορά in extremis όπως ο Βέρνερ Χέρτζογκ.

Έτσι, ύστερα από ηφαιστιολογικές περιπλανήσεις («Into the Inferno»), συνεντεύξεις με τον τελευταίο ηγέτη της Σοβιετικής Ένωσης («Meeting Gorbachev») κι επιστροφή στο παρελθόν για τον φίλο του Μπρους Τσάτγουιν («Nomad»), ο αντισυμβατικός Γερμανός auteur ρίχνει μια λοξή ματιά στην απανθρωποποίηση των σύγχρονων σχέσεων μέσα από έναν πρωτότυπο συνδυασμό ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας. Διότι η ιστορία μιας μητέρας, η οποία νοικιάζει έναν άντρα για να υποδυθεί τον χαμένο από χρόνια πατέρα της 12χρονης κόρης της, είναι μεν επινοημένη, αλλά ο Ίσιι Γιούιτσι που τον υποδύεται παίζει απλώς τον εαυτό του.

Οικογενειακή Ευτυχία Α.Ε. - εικόνα 2

Παρακολουθώντας από τη μία την εξέλιξη της σχέσης του Ίσιι και της νεαρής Μαχίρο και από την άλλη τις παράλληλες δραστηριότητες της Family Romance (μια νύφη νοικιάζει έναν πατέρα για να την παραδώσει στο γάμο, μια γυναίκα φαντασιώνεται πως κερδίζει το λαχείο, μια άλλη γίνεται celebrity που την κυνηγούν οι παπαράτσι…), ο Χέρτζογκ περιγράφει περιπαικτικά όσο και μελαγχολικά μια αστική καθημερινότητα, η οποία λειτουργεί παρηγορητικά ως σκηνοθετημένο θέαμα. Αντιπαραβάλλει την ανθρωποπλημμύρα και τους ουρανοξύστες του Τόκιο με τη γαλήνια φύση, σαρκάζει την προσπάθεια του ανθρώπου να πεθάνει χωρίς… να πεθάνει και αποκαλύπτει το πώς η δημόσια εικόνα μας έχει γίνει πιο ενδιαφέρουσα από την ιδιωτική μας «αλήθεια». Ακόμη και η τελευταία όμως μπαίνει σε σαρκαστική αμφισβήτηση, αφού για να την εξομολογηθείς, όπως ο Ίσιι, πρέπει πλέον υποχρεωτικά να την υποδυθείς.

ΗΠΑ. 2019. Διάρκεια: 89΄. Διανομή: FILMTRADE.

Περισσότερες πληροφορίες

Οικογενειακή Ευτυχία Α.Ε.

Family Romance, LLC
3
  • Δραματική
  • 2019
  • Διάρκεια: 89 '
  • Βέρνερ Χέρτζογκ

Η μητέρα μιας 12χρονης κοπέλας «νοικιάζει» έναν άντρα για να υποδυθεί τον χαμένο πατέρα της τελευταίας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Νεφέλη Γκαμπάντ, ποια είναι τα highlights του 14ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου;

Η επιμελήτρια και προγραμματίστρια του φεστιβάλ μας προτείνει τις προβολές και τις δράσεις που δεν πρέπει να χάσουμε λίγο πριν το φινάλε.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
12/12/2025

Οι μεταφεστιβαλικές εκδηλώσεις του 38ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Τρία διαφορετικά masterclasses από τον κριτικό κινηματογράφου Δημήτρη Καλιοδήμο και τον σκηνοθέτη και διευθυντή φωτογραφίας Μενέλαο Κυρλίδη και ξεχωριστές προβολές στο πρόγραμμα του φεστιβάλ.

Ο Ράντου Ζούντε δεν πιστεύει πως οι ταινίες του θα αλλάξουν τον κόσμο, αλλά θα σας κάνουν να σκεφτείτε το πώς

Συναντήσαμε τον κορυφαίο Ρουμάνο σκηνοθέτη λίγο πριν έρθει στην Αθήνα για να παρουσιάσει τη νέα ταινία του "Kontinental ‘25" στο 14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Αναπλιού επιστρέφει για δεύτερη χρονιά

Η εκδήλωση φιλοδοξεί να αναδείξει την πολυμορφία και την πλούσια πολιτιστική κληρονομία της περιοχής του Ναυπλίου, συνδυάζοντας καλλιτεχνική ποιότητα και εκπαιδευτική στόχευση.

Τσίε Χαγιακάουα: Από τον Χιροκάζου Κόρε-έντα στον Θόδωρο Αγγελόπουλο

Μετά το φουτουριστικό "Πλάνο 75", η Γιαπωνέζα σκηνοθέτρια του "Ρενουάρ" αλλάζει ύφος και μιλάει για την τρυφερή, ονειρική και ιμπρεσιονιστική ιστορία ενηλικίωσης, η οποία την οδήγησε ως το διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Καννών.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (11-17/12)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 11 Δεκεμβρίου.