Τα δύο μεγάλα αφιερώματα που δεν πρέπει να χάσετε στις 25ες Νύχτες Πρεμιέρας

Στο πλούσιο πρόγραμμα του επετειακού Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας την προσοχή μας κλέβουν δύο ενότητες που ρίχνουν φως σε λιγότερο γνωστά διαμάντια της μεγάλης οθόνης, τα οποία μας συστήνουν έναν πρωτότυπο, θαυμαστό κινηματογραφικό κόσμο.

Τα δύο μεγάλα αφιερώματα που δεν πρέπει να χάσετε στις 25ες Νύχτες Πρεμιέρας

Μετά το πανηγυρικό άνοιγμα της αυλαίας στο Παλλάς στις 18/9 και την προβολή των «Παρασίτων», της ταινίας του Νοτιοκορεάτη Μπονγκ Τζουν-χο, η οποία απέσπασε τον φετινό Χρυσό Φοίνικα, οι Νύχτες Πρεμιέρας (18-29/9) μπαίνουν στο καθαυτό τους πρόγραμμα. Κρατήστε λοιπόν τα must-see που σας συγκεντρώσαμε εδώ και δώστε βάση στα δύο μεγάλα αφιερώματα του φεστιβάλ, με ταινίες δίχως ψεγάδια.

Το ξύπνημα της άνοιξης: άγρια άνθη του τσέχικου Νέου Κύματος

Τα δύο μεγάλα αφιερώματα που δεν πρέπει να χάσετε στις 25ες Νύχτες Πρεμιέρας - εικόνα 1
«Η Αναφορά για το Πάρτι και τους Καλεσμένους»

Την ώρα που ο κόσμος θαύμαζε το ριζοσπαστικό σινεμά των auteurs της νουβέλ βαγκ, σε μια άλλη ευρωπαϊκή χώρα γεννιόταν το κίνημα που ανανέωσε εις βάθος την 7η τέχνη στα ’60s. Στην τότε Τσεχοσλοβακία, το καθεστώς αποφάσισε να χαλαρώσει τον έλεγχο στη διαδικασία παραγωγής των ταινιών, δίνοντας την ευκαιρία να αναδειχτεί μια χρυσή γενιά σκηνοθετών. Ονόματα όπως ο Μίλος Φόρμαν («Οι Έρωτες μιας Ξανθιάς», Άστορ, 20/9) και ο Γιαν Νέμετς («Η Αναφορά για το Πάρτι και τους Καλεσμένους», Odeon Όπερα 1, 23/9) αναστάτωσαν το ευρωπαϊκό σινεμά, γνωρίζοντας ακόμη κι εμπορική επιτυχία – στη συνέχεια ο Φόρμαν βρήκε βέβαια καλλιτεχνική διέξοδο στις ΗΠΑ.

Στο αφιέρωμα των Νυχτών Πρεμιέρας συγκεντρώνονται 12 σπουδαία φιλμ εκείνης της περιόδου, με χαρακτηριστικά παραδείγματα το βραβευμένο με Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας «Ο Άνθρωπος που Έβλεπε τα Τρένα να Περνούν» (Γίρι Μένζελ, Δαναός 1, 24/9), το πρωτοποριακό animation «Ο Υπέροχος Βαρόνος Μινχάουζεν» (Κάρελ Ζέμαν, Δαναός 2, 28/9) και τον… μακάβριο «Αποτεφρωτή» (Γουράι Χερζ, Ιντέαλ, 23/9).

Αστικοί μύθοι: το ανυπέρβλητο σινεμά του Έντουαρντ Γιανγκ

Τα δύο μεγάλα αφιερώματα που δεν πρέπει να χάσετε στις 25ες Νύχτες Πρεμιέρας - εικόνα 2
«Μια Λαμπρότερη Καλοκαιρινή Μέρα»

Συνήθης ύποπτος στις απανταχού λίστες κριτικών και κινηματογραφιστών με τις καλύτερες ταινίες των τελευταίων δεκαετιών, ο πρόωρα χαμένος σκηνοθέτης (1947-2007) από την Ταϊβάν έβαλε για τα καλά τη χώρα του στον κινηματογραφικό χάρτη και το όνομά του δίπλα σε εκείνα των σπουδαίων δημιουργών. Οι Νύχτες Πρεμιέρας παρουσιάζουν στο αθηναϊκό κοινό το σύνολο της φιλμογραφίας του, από το οποίο δεν πρέπει να χάσετε τα συγκινητικά αριστουργήματα «Μια Λαμπρότερη Καλοκαιρινή Μέρα» (Ιντεάλ, 22/9) και «Και Ένα... Και Δύο... Οικογενειακοί Ρυθμοί» (Άστορ, 20/9).

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η Φλεγόμενη Θάλασσα

Μετά το "Κύμα" (2015) και το "Σεισμό" (2018"), μια ακόμα σκανδιναβική περιπέτεια καταστροφής η οποία προσπαθεί να προσγειώσει στο ρεαλισμό ένα απόλυτα συνταγογραφημένο κινηματογραφικό είδος.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
29/09/2022

Ο Έρωτας τα Αλλάζει Όλα

Χωρίς να ξεφεύγει από τα στάνταρντ, το πορτραίτο μιας σύγχρονης Αμερικάνας πάνω από τα 60 σκιαγραφείται με χιούμορ και μερικές πικάντικες αφηγηματικές ιδέες.

Bad Guy

Ο κοινωνικός αποκλεισμός, ο έρωτας ως θυσία, η βία των ανθρώπινων ενστίκτων. Ο Κιμ Κι-ντουκ παραλλάσσει την προβληματική του με ακόμα ένα τολμηρό και μη ορθό πολιτικά δράμα.

Τα ντοκιμαντέρ που θα μας "ταρακουνήσουν" στο Gimme Shelter Film Festival

Το Gagarin μας συστήνει στη ζωή και το έργο τριών εμβληματικών μορφών της μουσικής σκηνής.

Οι 10 πιο ακραίες ταινίες των 28ων "Νυχτών Πρεμιέρας"

Αυτά είναι τα φιλμ του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας (28/9-9/10), που σερβίρουν ανελέητη ένταση και δεν συνιστώνται σε όσους έχουν ευαίσθητα στομάχια…

Τα "Μαγνητικά Πεδία" είναι η επίσημη πρόταση της Ελλάδας για τα 95α Όσκαρ

Το ρομαντικό road movie του Γιώργου Γούση επιλέχθηκε να εκπροσωπήσει τη χώρα μας στα βραβεία της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

To 5o Balkan Can Kino Συμπόσιο Κινηματογράφου επιστρέφει στην Αθήνα

Προβολες ταινιών, μικρού και μεγάλου μήκους, καλλιτεχνικών εγκαταστάσεων, συζητήσεων και εργαστηρίων, σε παρουσιάσεις νέων καινοτόμων οπτικοακουστικών έργων που εγείρουν ερωτήματα σχετικά με τη δική μας ταυτότητα, θέση και σχέση με την αποαποικιοποίηση.