Μετά το πανηγυρικό άνοιγμα της αυλαίας στο Παλλάς στις 18/9 και την προβολή των «Παρασίτων», της ταινίας του Νοτιοκορεάτη Μπονγκ Τζουν-χο, η οποία απέσπασε τον φετινό Χρυσό Φοίνικα, οι Νύχτες Πρεμιέρας (18-29/9) μπαίνουν στο καθαυτό τους πρόγραμμα. Κρατήστε λοιπόν τα must-see που σας συγκεντρώσαμε εδώ και δώστε βάση στα δύο μεγάλα αφιερώματα του φεστιβάλ, με ταινίες δίχως ψεγάδια.
Το ξύπνημα της άνοιξης: άγρια άνθη του τσέχικου Νέου Κύματος
Την ώρα που ο κόσμος θαύμαζε το ριζοσπαστικό σινεμά των auteurs της νουβέλ βαγκ, σε μια άλλη ευρωπαϊκή χώρα γεννιόταν το κίνημα που ανανέωσε εις βάθος την 7η τέχνη στα ’60s. Στην τότε Τσεχοσλοβακία, το καθεστώς αποφάσισε να χαλαρώσει τον έλεγχο στη διαδικασία παραγωγής των ταινιών, δίνοντας την ευκαιρία να αναδειχτεί μια χρυσή γενιά σκηνοθετών. Ονόματα όπως ο Μίλος Φόρμαν («Οι Έρωτες μιας Ξανθιάς», Άστορ, 20/9) και ο Γιαν Νέμετς («Η Αναφορά για το Πάρτι και τους Καλεσμένους», Odeon Όπερα 1, 23/9) αναστάτωσαν το ευρωπαϊκό σινεμά, γνωρίζοντας ακόμη κι εμπορική επιτυχία – στη συνέχεια ο Φόρμαν βρήκε βέβαια καλλιτεχνική διέξοδο στις ΗΠΑ.
Στο αφιέρωμα των Νυχτών Πρεμιέρας συγκεντρώνονται 12 σπουδαία φιλμ εκείνης της περιόδου, με χαρακτηριστικά παραδείγματα το βραβευμένο με Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας «Ο Άνθρωπος που Έβλεπε τα Τρένα να Περνούν» (Γίρι Μένζελ, Δαναός 1, 24/9), το πρωτοποριακό animation «Ο Υπέροχος Βαρόνος Μινχάουζεν» (Κάρελ Ζέμαν, Δαναός 2, 28/9) και τον… μακάβριο «Αποτεφρωτή» (Γουράι Χερζ, Ιντέαλ, 23/9).
Αστικοί μύθοι: το ανυπέρβλητο σινεμά του Έντουαρντ Γιανγκ
Συνήθης ύποπτος στις απανταχού λίστες κριτικών και κινηματογραφιστών με τις καλύτερες ταινίες των τελευταίων δεκαετιών, ο πρόωρα χαμένος σκηνοθέτης (1947-2007) από την Ταϊβάν έβαλε για τα καλά τη χώρα του στον κινηματογραφικό χάρτη και το όνομά του δίπλα σε εκείνα των σπουδαίων δημιουργών. Οι Νύχτες Πρεμιέρας παρουσιάζουν στο αθηναϊκό κοινό το σύνολο της φιλμογραφίας του, από το οποίο δεν πρέπει να χάσετε τα συγκινητικά αριστουργήματα «Μια Λαμπρότερη Καλοκαιρινή Μέρα» (Ιντεάλ, 22/9) και «Και Ένα... Και Δύο... Οικογενειακοί Ρυθμοί» (Άστορ, 20/9).