Η Τελευταία Ταινία

3

Μία από τις πλέον «καταραμένες» ταινίες του χολιγουντιανού σινεμά, διαβόητη για την αντισυμβατική αφήγησή της. Κατέστρεψε τη σκηνοθετική καριέρα του Χόπερ, διχάζει ακόμη τους κριτικούς και προβάλλεται για πρώτη φορά στη χώρα μας.

Η Τελευταία Ταινία

Παταγώδες φιάσκο ή παραγνωρισμένο αριστούργημα; Μετά την πρωτοφανή επιτυχία του «Ξένοιαστου Καβαλάρη», ο Ντένις Χόπερ πήρε λευκή κάρτα από τη Universal για να υλοποιήσει το επόμενο σχέδιό του, βασισμένο σε ένα σενάριο που δούλευε χρόνια με τον Στιούαρτ Στερν του «Επαναστάτη Χωρίς Αιτία». Η ιδέα του βασιζόταν σε αληθινά περιστατικά (τα γυρίσματα του «The Sons of Katie Elder») και αφορούσε τον Κάνσας, έναν Αμερικανό κασκαντέρ ο οποίος συμμετέχει στα γυρίσματα ενός γουέστερν σε ένα απομακρυσμένο χωριό του Περού.

Με το τέλος τους αποφασίζει να μείνει εκεί, επιλέγοντας να ζήσει με μια πόρνη σε ειδυλλιακή απομόνωση. Θα εμπλακεί όμως τόσο στις προσπάθειες ενός συμπατριώτη του να βρει χρυσό όσο και σε εκείνες των κατοίκων της περιοχής, οι οποίοι έχουν εγκατασταθεί στο ερημωμένο σκηνικό της αμερικανικής ταινίας και προσπαθούν να… γυρίσουν τη δική τους. Με ψεύτικες κάμερες, μικρόφωνα και φώτα στήνουν μια αναπαράσταση όλων αυτών που έχουν δει, ενώ χρησιμοποιούν πραγματική βία και τον Κάνσας ως εξιλαστήριο θύμα.

Η Τελευταία Ταινία - εικόνα 1

Γεμάτη ιδέες που αφορούν κυρίως την αποικιοκρατική λογική του δυτικού πολιτισμού, ο οποίος εισβάλλει στην πολιτισμική πραγματικότητα του Τρίτου Κόσμου και τη διαστρέφει ολοκληρωτικά, η «Τελευταία Ταινία» στοχάζεται επιθετικά, τολμηρά, αλλά συχνά απλοϊκά πάνω στην κοινωνία του θεάματος. Καταγγέλλει την ιμπεριαλιστική ιδεολογία του χολιγουντιανού ρεαλισμού, προσπαθώντας να υιοθετήσει μια «επαναστατική» φόρμα για μια «επαναστατική» δήλωση. Έτσι υιοθετεί μια αντισυμβατική αφήγηση που καταργεί τη γραμμική εξέλιξη και προσπαθεί να υιοθετήσει μια ονειρική, συνειρμική «λογική», με τον Χόπερ να ακολουθεί τις απελευθερωτικές συμβουλές του Αλεχάντρο Χοδορόφσκι στο μοντάζ.

Το αποτέλεσμα είναι ένα άνισο, παραληρηματικό και κατά στιγμές μεγαλοφυές μνημείο της κινηματογραφικής αντικουλτούρας, το οποίο εκβιάζει το αισθητικό σοκ. Παραμένει ένα μοναδικό σινε-αξιοπερίεργο και μια συγκινητικά θαρραλέα αποτυχία, η οποία αποτυπώνει το πνεύμα μιας ολόκληρης εποχής (μπροστά από την κάμερα περνούν από τον Κρις Κριστόφερσον και την Μισέλ Φίλιπς μέχρι τον Πίτερ Φόντα και τον σκηνοθέτη Σάμουελ Φούλερ) κι επανακυκλοφορεί ψηφιακά αποκατεστημένη.

ΗΠΑ. 1971. Διάρκεια: 108΄. Διανομή: ONE FROM THE HEART.

Περισσότερες πληροφορίες

Η Τελευταία Ταινία

The Last Movie
3
  • Σινεφίλ
  • 1971
  • Διάρκεια: 108 '
  • Ντένις Χόπερ

Ένας Αμερικανός κασκαντέρ συμμετέχει στα γυρίσματα ενός γουέστερν στο Περού. Με το τέλος τους αποφασίζει να μείνει εκεί, επιλέγοντας να ζήσει με μια πόρνη σε ειδυλλιακή απομόνωση.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Το CineDoc ανοίγει αυλαία με το ντοκιμαντέρ 'Τάκης.' για τον ιδρυτή του Takis Shelter

Με μια ταινία αφιερωμένη στη δύναμη της αγάπης προς τα ζώα και την ιστορία του Τάκη Προεστάκη, το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ CineDoc ξεκινά τη νέα του σεζόν.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/09/2025

Το "Έχω Κάτι να Πω" επιστρέφει στα θερινά

Η φιλοσοφική κωμωδία του Στράτου Τζίτζη με τον Αντίνοο Αλμπάνη ξεκινάει από την Παρασκευή 19/9 και για οκτώ μέρες ένα roadshow στους καλοκαιρινούς κινηματογράφους της Αθήνας.

Η απώλεια του οσκαρικού Ρόμπερτ Ρέντφορντ σηματοδοτεί τέλος εποχής

Ο εμβληματικός Αμερικανός ηθοποιός και σκηνοθέτης πέθανε σε ηλικία 89 ετών.

Οι σταθμοί της αξιοζήλευτης (ζωής και) καριέρας του Ρόμπερτ Ρέντφορντ

Τα γεγονότα που καθόρισαν τον κορυφαίο ηθοποιό και σκηνοθέτη.

Τι νέο θα δούμε στα θερινά σινεμά από αυτή την Πέμπτη 18/09

Όλα όσα καταφθάνουν προσεχώς στις μαρκίζες των open air και μη κινηματογράφων.

Ελληνικό box office: Το "Κάλεσμα 4" συνεχίζει ακάθεκτο

Οι τρομο-περιπέτειες της οικογένειας Γουόρεν εξακολουθούν να συναρπάζουν, την ώρα που το anime "Demon Slayer: Το Κάστρο του Απείρου" εντυπωσίασε με το άνοιγμά του και η αναζήτηση θεατών με "Συναισθηματική Αξία" αποδείχθηκε επιτυχής.

Δείτε την αφίσα του 66ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Στέφανος Ρόκος και Φωκίων Ξένος βρίσκονται πίσω από τα φετινά εικαστικά υλικά του θεσμού.