Κόκκινη Έκλειψη

3

Η πρόσφατη αργεντίνικη ιστορία μπαίνει στο μικροσκόπιο ενός καλο-σκηνοθετημένου, αν και παλιομοδίτικα αλληγορικού δραματικού θρίλερ με σκοτεινό, υπόγειο χιούμορ και βιτριολική πολιτική κριτική.

Κόκκινη Έκλειψη

Η τρίτη ταινία του Αργεντινού Μπέντζαμιν Ναϊστάτ αφηγείται την ιστορία μιας μυστηριώδους εξαφάνισης. Στην πραγματικότητα όμως είναι μια αποκαλυπτική ακτινογραφία της πραγματικότητας της χώρας στα ’70s, σε μια εποχή αλλαγών, μεταμορφώσεων κι… εξαφανίσεων.

Όπως πληροφορούμαστε από την ίδια την ταινία, βρισκόμαστε «το 1975 σε κάποια επαρχιακή πόλη της Αργεντινής» και μέσα από ένα ακίνητο πλάνο βλέπουμε τους κατοίκους μιας γειτονιάς να ξαλαφρώνουν από τα υπάρχοντά του ένα «ανυπεράσπιστο» σπίτι (κάποιου εξαφανισμένου;). Στην αμέσως επόμενη σκηνή ένας άντρας συμπεριφέρεται νευρικά και τελικά αγενώς σε ένα εστιατόριο, αναγκάζοντας έναν άλλον, τον επιτυχημένο δικηγόρο Κλαούντιο, που κάθεται στο τραπέζι περιμένοντας τη γυναίκα του, να του παραχωρήσει τη θέση του.

Κόκκινη Έκλειψη - εικόνα 1

Ο τελευταίος δεν θα παραμείνει όμως σιωπηλός, ξεφτιλίζοντας δημόσια τον αυθάδη άντρα, ο οποίος ξεσπά κατά των πάντων, φωνάζοντας: «Είστε όλοι ναζί, αφήστε με κάτω!», και απομακρύνεται σηκωτός από το μαγαζί. Καθώς ο καθωσπρέπει δικηγόρος και η σύζυγός του επιστρέφουν στο σπίτι, δέχονται την επίθεση του αγνώστου, ο οποίος τελικά αυτοπυροβολείται μπροστά στο ζευγάρι. Ο Κλαούντιο αναλαμβάνει να μεταφέρει τον βαριά τραυματισμένο άντρα στο νοσοκομείο, αντ’ αυτού όμως τον παρατά ετοιμοθάνατο στην έρημο.

Έπειτα από λίγους μήνες ένας ντετέκτιβ-σταρ της τηλεόρασης καταφθάνει από το Μπουένος Άιρες στην πόλη αναζητώντας τα ίχνη του εξαφανισμένου. Παίζοντας σαν το ποντίκι με τη γάτα με τον Κλαούντιο, δίνει στον Ναϊστάτ την ευκαιρία να στήσει έναν αγωνιώδη ιστό γύρω από τον αμοραλιστή, γεμάτο ένοχα μυστικά ήρωά του και να περιγράψει μια κοινωνική πραγματικότητα βουτηγμένη στην πολιτική και ηθική διαφθορά.

Έντονα συμβολική, η «Κόκκινη Έκλειψη» επαναφέρει διαρκώς το μοτίβο των εξαφανίσεων (η κόρη του Κλαούντιο και ο νεαρός φίλος του φίλου της που απάγονται, ο ήλιος που… εξαφανίζεται) και την ιδέα της μεταμφίεσης (η περούκα στο τελευταίο πλάνο) για να περιγράψει την Αργεντινή του «Βρόμικου Πολέμου», της παραστρατιωτικής οργάνωσης ΑΑΑ (Argentine Anticommunist Alliance) και της επερχόμενης χούντας του Βιντέλα. Είναι η εποχή που ξεκινούν οι οργανωμένες εξαφανίσεις των αντιφρονούντων και η «μεταμόρφωση» μιας χώρας σε αμερικανικό προτεκτοράτο.

Κόκκινη Έκλειψη - εικόνα 2

Με στιλιζαρισμένη σκηνοθεσία, η οποία τονίζει τις σεναριακές, αλληγορικές και εικαστικές λεπτομέρειες, ο Ναϊστάτ προσθέτει στην εξίσωση τον καθολικισμό, τη μισαλλοδοξία κι έναν διάχυτο εθνικό αμοραλισμό, παραμένοντας από την αρχή μέχρι το τέλος βαθιά σαρκαστικός, θεόπικρος κι έντονα –σχεδόν παλιομοδίτικα– συμβολικός. Για το πρωτότυπο αφηγηματικό στιλ του, το οποίο δεν περιφρονεί το μυστήριο και την αγωνία, απέσπασε το βραβείο σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν, όπου η ταινία διακρίθηκε επίσης για την ερμηνεία του Ντάριο Γκραντινέτι («Μίλα της», «Ιστορίες για Αγρίους») και τη φωτογραφία του Πέδρο Σοτέρο («Aquarius»).

Αργεντινή, Βραζιλία, Γαλλία. 2018. Διάρκεια: 109΄. Διανομή: ΣΠΕΝΤΖΟΣ FILM.

Περισσότερες πληροφορίες

Κόκκινη Έκλειψη

Rojo
3
  • Θρίλερ
  • 2018
  • Διάρκεια: 109 '
  • Μπέντζαμιν Νάιστατ

Στην Αργεντινή του 1975 ένας επιτυχημένος δικηγόρος φιλονικεί με έναν άγνωστο, ο οποίος τελικά αυτοκτονεί μπροστά του. Προσπαθώντας να αποκρύψει το συμβάν, θα μπλεχτεί σε έναν ανεξέλεγκτο κύκλο μυστικών, ψεμάτων και αποκαλύψεων.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Τι έμεινε από την τελετή απονομής του βραβείου κοινού LUX, πέρα από την υποχρέωση ψήφου στις επικείμενες Ευρωεκλογές;

Μια χούφτα αξιόλογες ταινίες με κοινωνικό πρόσημο, μια ψαλμωδία στα Εσθονικά και μια σημαία με τα αστεράκια της ΕΕ.

ΓΡΑΦΕΙ: ΑΝΝΑ ΦΑΡΔΗ
26/04/2024

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (25/4-1/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Ο Λοράν Καντέ ήταν ένας λαϊκός σκηνοθέτης

Ένας από τους πιο ενδιαφέροντες Γάλλους δημιουργούς έχασε τη ζωή του σε ηλικία 63 ετών.

Η αβεβαιότητα για την Ίριδα παραμένει

Τα μέλη του ΠΟΦΠΑ καταγγέλλουν την παντελή αδιαφορία της διοίκησης του ΕΚΠΑ τόσο για το μέλλον της ιστορικής αίθουσας όσο και για τις δράσεις του Ομίλου.

Ο Ράιαν Γκόσλινγκ μάς συστήνεται ως ο "Κασκαντέρ"

Δείτε αποκλειστικά στο "α" ένα απόσπασμα από τα παρασκήνια της νέας ταινίας του διάσημου ηθοποιού.

"Stop Making Sense": Στον κόσμο ενός κεφαλιού

Τίποτα δεν έχει νόημα. Αλλά το "Stop Making Sense" έχει.

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.