Ο Βάιτ Χέλμερ και η ποιητική μοναξιά του «Σουτιέν»

Ο Γερμανός σκηνοθέτης μας μιλά για το τρυφερό –χωρίς διαλόγους- φιλμ του.

Ο Βάιτ Χέλμερ και η ποιητική μοναξιά του «Σουτιέν»

Ο Γερμανός σκηνοθέτης Βάιτ Χέλμερ, ο οποίος είχε κάνει αίσθηση με το μεγάλου μήκους ντεμπούτο του «Tuvalu» (1999), επιστρέφει με το «Σουτιέν», μια τρυφερά λυρική ταινία παραδομένη σε μια γλυκόπικρη ατμόσφαιρα ονείρου. Το μυστικό της; Πως δεν έχει καθόλου διαλόγους.

Η μοναξιά είναι μια θεματική που θίγεται συχνά στις ταινίες σας, και εδώ όλοι οι χαρακτήρες είναι επηρεασμένοι από αυτήν. Τι σας ελκύει σε αυτό το συναίσθημα;
Χμ δε γνωρίζω ακριβώς… Το «Σουτιέν» το εμπνεύστηκα αφού είδα από κοντά μια μοναδική και παράξενη συνοικία στο Μπακού. Οι κάτοικοι την αποκαλούν «Σανγκάη» και τεράστια πετρελαιοφόρα τρένα τη διασχίζουν σε απόσταση αναπνοής από τα σπίτια. Για να μπορέσω να την εξερευνήσω στο πλαίσιο μιας ταινίας, επέλεξα να το κάνω με ήρωα έναν ξένο οποίος απλά περνά από εκεί. Ένας οδηγός τρένου μου φάνηκε η κατάλληλη επιλογή. Το επάγγελμά του είναι σύμφυτο με τη μοναξιά, και όταν διαπερνά με το τρένο τη στέπα στο μυαλό μου μοιάζει με καουμπόι. Αντί για άλογο όμως έχει ατμομηχανή.

Ο Βάιτ Χέλμερ και η ποιητική μοναξιά του «Σουτιέν» - εικόνα 1

Δουλεύετε για ακόμα μια φορά με δύο τρομερούς ηθοποιούς, τον Πέντραγκ Μανόλοβιτς και τον Ντενί Λαβάντ. Τι σας έκανε μεγαλύτερη εντύπωση στη μεταξύ σας συνεργασία;
Στην ταινία μου «Gate of Heaven» ο Πέντραγκ ενσάρκωνε έναν εγκληματία που εκμεταλλευόταν πρόσφυγες. Εδώ ερμηνεύει φέρνει στο βλέμμα του την ανόθευτη αθωότητα του οδηγού, που «ξεκλειδώνει» την εμπιστοσύνη των γυναικών που συναναστρέφεται. Από την άλλη, ο Λαβάν ήρθε στην παραγωγή την τελευταία στιγμή, γιατί αρχικά είχα γράψει το ρόλο του για τον Βέλγο ποπ σταρ Stromae, ο οποίος όμως τον αρνήθηκε. Τότε όμως είχα την ευκαιρία να μελετήσω ξανά το χαρακτήρα και να συνειδητοποιήσω πως στην πραγματικότητα μόνο ο Λαβάν θα μπορούσε να τον ενσαρκώσει.

Στο «Σουτιέν» πρωτοτυπείτε και επιλέγετε να μη χρησιμοποιήσετε διαλόγους, μια σπάνια και τολμηρή κίνηση στο σύγχρονο σινεμά. Πώς καταλήξατε σε αυτήν την απόφαση;
Από τις πρώτες μου μικρού μήκους ένιωθα την ανάγκη να κάνω μια ταινία χωρίς διαλόγους. Δυστυχώς όμως δεν υπάρχουν πολλές ιστορίες που μπορούν να αφηγηθούν έτσι. Προσπάθησα επανειλημμένα χωρίς αποτέλεσμα. Όταν όμως είδα τι καταπληκτικές τοποθεσίες έχει το Μπακού, τόσο ζωντανές που μπορούν μόνες τους να διηγηθούν ιστορίες, εκστασιάστηκα. Έπειτα, εάν έχεις επιλέξει ηθοποιούς που έχουν το ταλέντο να δουλεύουν χωρίς διαλόγους, η δουλειά σου ως σκηνοθέτης δεν είναι και τόσο δύσκολη.

Ο Βάιτ Χέλμερ και η ποιητική μοναξιά του «Σουτιέν» - εικόνα 2

Αλήθεια, πώς ανακαλύψατε τα υπέροχα μέρη της ταινίας;
Ήταν το 2008 όταν γύριζα την ταινία «Παραλογιστάν» στο Αζερμπαϊτζάν, που επισκέφτηκα το περιτριγυρισμένο από ασύλληπτης ομορφιάς βουνά χωριό Κίναλικ (Khinaliq). Έκτοτε το μέρος είχε καρφωθεί στο μυαλό μου και ήθελα να γυρίσω μια ταινία εκεί. Όταν σκαρφίστηκα λοιπόν την υπόθεση του «Σουτιέν», ήμουν σίγουρος πως αυτό ήταν το κατάλληλο μέρος για να γυριστεί.

Πιστεύετε πως η ταινία αναδύεται ένα ρομαντισμό ο οποίος πλέον έχει χαθεί;
Αυτό που έχω αντιληφθεί είναι πως η ταινία βρίσκει μια βαθιά επικοινωνία με το κοινό, περισσότερό από μια άλλη η οποία θα σου περιγράψει τη συμβαίνει με τα λόγια. Εάν αποδεχθείς την απουσία των διαλόγων, όμως, μπορείς να ανακαλύψεις μια σπάνια μαγεία. Το «Σουτιέν» δεν είναι μια ταινία για ποπ κορν, πρέπει να αφεθείς στις εικόνες και τις διαβάσεις.

Περισσότερες πληροφορίες

Το Σουτιέν

The Bra
3
  • Δραματική
  • 2018
  • Διάρκεια: 90 '
  • Βάιτ Χέλμερ

Ο Νουρλάν, μηχανοδηγός σε σιδηροδρομική εταιρεία, βρίσκει την τελευταία ημέρα προτού συνταξιοδοτηθεί ένα γαλάζιο σουτιέν καρφωμένο στο παρμπρίζ του τρένου. Κρατώντας το δαντελωτό εσώρουχο στο χέρι, ξεκινάει μια απίθανη προσπάθεια ανεύρεσης της Αζέρας «Σταχτοπούτας» στην οποία ανήκει.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Στον Ιστό του Τρόμου

Καλοκουρδισμένο, κλειστοφοβικό θρίλερ γεμάτο σασπένς, ένταση και ανατριχίλες, στο οποίο υπάρχει χώρος και μια ευθεία κοινωνικοπολιτική αλληγορία.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
02/05/2024

Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα

Το reboot των αστείων κατορθωμάτων του πιο cool σινε-γάτου ξεκινάει σαν ατακαριστή, μπριόζα κωμωδία καταστάσεων, για να εξελιχθεί σε μια ευρηματικότατη, αγωνιώδη και ξεκαρδιστική "Επικίνδυνη Αποστολή".

Το Χρώμα του Ροδιού

Ένα από τα διαχρονικά αριστουργήματα του ποιητικού σινεμά, το οποίο δημιουργεί ένα μεθυστικών αισθήσεων και συναρπαστικών συναισθημάτων κόσμο (ο αρμένικος πολιτισμός) χάρη στη δύναμη της καθαρής εικόνας.

Επιτέλους όλοι πια μιλάνε για τον Νίκο Παπατάκη

Το Cinobo παρουσιάζει τη φιλμογραφία του ασύγκριτου σκηνοθέτη στην πλατφόρμα του δίνοντας πρόσβαση σε ένα πολύτιμο και εν πολλοίς υποτιμημένο έργο.

Οι 16 Ίριδες που διεκδικεί η "Φόνισσα" ήρθαν νομοτελειακά

Στις υποψηφιότητες της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου αποτυπώνεται η επιτυχία της ποιοτικής διασκευής της Εύας Νάθενα.

Η σχέση του συγγραφέα Πολ Όστερ με τον κινηματογράφο

Θυμόμαστε τα βιβλία του εμβληματικού συγγραφέα που έγιναν ταινίες αλλά και τα φιλμ που ο ίδιος σκηνοθέτησε.

Οι ταινίες που ανυπομονούμε να δούμε στα θερινά το καλοκαίρι

Χαρτογραφούμε το τοπίο των κυκλοφοριών που πρόκειται να μας συντροφεύσουν τους επόμενους μήνες.